Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ro e-Factura. Se pot acorda amenzi pentru facturile inregistrate care NU sunt in format XML?

17-Iul-2024
8408
Ro e-Factura. Se pot acorda amenzi pentru facturile inregistrate care NU sunt in format XML?

In intervalul 01.06.24 - 30.06.24 primim de la un furnizor de servicii telefonie mobila doar factura fiscala in format PDF, fara a fi transmisa prin SPV. Ne putem inregistra cu aceasta factura in format PDF in contabilitate si putem deduce cheltuiala si TVA aferent?

Putem lua amenzi, daca ne inregistram cu ea si nu o avem atat in format XML cat si in format PDF transmisa prin SPV?

Incepand cu data de 01.07.24 este obligatoriu sa transmitem catre clientii si sa primim facturi de la furnizori doar in format XML in SPV.

Ne putem inregistra in contabilitate cu facturile emise catre clienti si primite de la furnizori doar daca sunt in format XML? Daca le primim pe email si in format PDF sau le transmitem pe email si in format PDF, pe langa XML-ul transmis in SPV putem lua amenda?

Amenzi RO e-Factura – raspunsul specialistului: 

Perioada 01.06.2024 - 30.06.2024:
1. Inregistrarea facturii in format PDF in contabilitate: In perioada 1-30 iunie 2024, conform legislatiei in vigoare, este permis sa primiti si sa inregistrati facturi in format PDF, chiar daca acestea nu sunt transmise prin SPV (Spatiul Privat Virtual).
- Cheltuiala si TVA aferenta facturilor in format PDF pot fi deduse, deoarece destinatarii nu risca sanctiuni pentru acceptarea facturilor in alt format decat cel stabilit pentru sistemul e-Factura in aceasta perioada.


2. Riscul de amenda: In perioada 1-30 iunie 2024, nu riscati amenzi daca inregistrati facturi in format PDF si nu le aveti in format XML transmis prin SPV. Doar emitentii risca amenzi intre 1.000 si 10.000 lei pentru neraportarea facturilor in termenul legal.

Incepand cu 01.07.2024:
1. Obligativitatea formatului XML: Incepand cu 1 iulie 2024, devine obligatoriu sa transmiteti si sa primiti facturi exclusiv in format XML prin SPV. Numai facturile electronice sigilate de Ministerul Finantelor dupa transmiterea in e-Factura vor fi considerate documente originale care produc efecte fiscale.

2. Inregistrarea facturilor in contabilitate: Facturile primite sau emise trebuie sa fie in format XML si transmise prin SPV pentru a putea fi inregistrate in contabilitate si a deduce cheltuiala si TVA aferenta.

3. Riscul de amenda pentru format PDF pe email: Daca, dupa 1 iulie 2024, primiti sau emiteti facturi in format PDF pe email, riscati o amenda egala cu 15% din valoarea totala a facturii, deoarece formatul PDF nu este conform cu cerintele obligatorii de utilizare exclusiva a XML-ului in SPV.

- Amenzile intre 1.000 si 10.000 lei vor putea fi aplicate emitentilor (rezidenti sau nerezidenti) daca nu respecta termenul de transmitere a facturilor in e-Factura.

Concluzii:

• In perioada 1-30 iunie 2024, puteti inregistra facturi in format PDF fara a risca amenzi, iar cheltuiala si TVA aferenta pot fi deduse.

• Incepand cu 1 iulie 2024, trebuie sa primiti si sa emiteti facturi doar in format XML prin SPV pentru a respecta legislatia si pentru a evita amenzile.

• Emiterea sau acceptarea facturilor doar in format PDF dupa 1 iulie 2024 va atrage sanctiuni.

Pentru conformitate si evitarea amenzilor, asigurati-va ca toate facturile sunt emise si primite in format XML prin SPV incepand cu data de 1 iulie 2024.

Incepand cu 1 iulie 2024 termenul limita pentru transmiterea facturilor in sistemul national Ro e-Factura este de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii dar nu mai tarziu de 5 zile calendaristice de la data limita pentru emiterea facturii prevazuta la art.319 alin. (16) din Legea 227/2015.

Temei legal:

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania

Art. 10.

(7) Termenul-limita pentru transmiterea facturilor prevazute la alin. (1) in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura este de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile calendaristice de la data-limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
15/12/2023 - alineatul a fost introdus prin Ordonanta de urgenta 115/2023.

Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung

Art. LIX. -

(7) Nerespectarea prevederilor alin. (6) pentru una sau mai multe facturi al caror termen-limita de transmitere in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura intervine in cursul unei luni calendaristice constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mari, definiti potrivit legii, cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii, definiti potrivit legii, si cu amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice.

(8) Prin exceptie de la prevederile alin. (7), nerespectarea prevederilor alin. (6) pentru facturile al caror termen-limita de transmitere in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura intervine pana la data de 31 mai 2024 inclusiv nu se sanctioneaza.Codul fiscalArt. 319. - Facturarea

(1) In intelesul prezentului titlu sunt considerate facturi documentele sau mesajele pe suport hartie ori in format electronic, daca acestea indeplinesc conditiile stabilite in prezentul articol.

(1 1) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), pentru operatiunile realizate intre persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2), sunt considerate facturi numai facturile care indeplinesc conditiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, (...)


Raspuns oferit in luna iunie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016