
Raportul Special
realizat de specialisti
Inca de la 1 iulie 2022, prin OUG 41/2022, a fost implementat sistemul RO e-Transport, care trebuie utilizat pentru monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal pe teritoriul Romaniei. Desi sistemul a fost obligatoriu inca de acum doi ani, amenzile pentru nedeclarare s-au aplicat abia de la 1 ianuarie 2023.
Mentionam ca si in 2024 se vor aplica cateva schimbari in privinta sistemului. Este vorba despre extinderea listei de bunuri cu risc fiscal (de la 1 martie), care nu a fost modificata de la aparitie. Iar de la finalul anului trecut, din 15 decembrie, a fost introdusa prin OUG 115/2023 obligatia de a monitoriza toate transporturile rutiere internationale de bunuri pe teritoriul national.
Hai sa vedem inainte de toate cum sunt definite in lege transporturile de bunuri cu risc fiscal si cele internationale:
Conform art. 1 si 2 din OUG 41/2022:
Art. 1
(2)Prin Sistemul RO e-Transport sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul national ale bunurilor cu risc fiscal ridicat si transporturile rutiere internationale de bunuri.
Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
21. transportul rutier international de bunuri - activitatea de transport reglementata la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata transportului rutier international de marfuri (reformare);
Articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 stabileste astfel:
2."transport international" inseamna:
a)o deplasare cu incarcatura efectuata de un vehicul al carei punct de plecare si punct de destinatie se afla in doua state membre diferite, cu sau fara tranzitarea unuia sau mai multor state membre sau tari terte;
b)o deplasare cu incarcatura efectuata de un vehicul dintr-un stat membru catre o tara terta sau invers, cu sau fara tranzitarea unuia sau mai multor state membre sau tari terte;
c)o deplasare cu incarcatura efectuata de un vehicul intre tari terte, cu tranzitarea teritoriului unuia sau mai multor state membre;
d)o deplasare fara incarcatura in legatura cu transporturile mentionate la literele (a), (b) si (c);
Va oferim informatii complete despre e-Factura si e-Transport intr-o lucrare profesionista, actualizata conform prevederilor Legii nr. 296/2023 si OUG nr. 115/2023, AICI»
Sistemul RO e-Transport este sistemul national care monitorizeaza transporturile rutiere pe teritoriul national ale bunurilor cu risc fiscal, si mai nou, prin prevederea introdusa prin OUG 115/2023 care a modificat si completat Ordonanta de urgenta 41/2022, si toate transporturile rutiere internationale de bunuri pe teritoriul national. Mentionam ca urmarirea deplasarii acestor bunuri, pe care le vom detalia mai jos, se va face in timp real.
Sistemul vizeaza urmatoarele tipuri de transporturi:
Conform Ordonantei de Urgenta 41/2022, obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport (sau "Radarul marfurilor", cum mai este numit) a datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine urmatorilor utilizatori:
a) destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
c) furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne sau al livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, dupa caz;
d) depozitarului, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
ATENTIE! Conform art. 8 1 din OUG 41/2022, obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor prevazute referitoare la transportul international de bunuri revine urmatorilor utilizatori:
a)destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
b)beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri;
c)furnizorului din Romania, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri;
d)depozitarului, in cazul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
Va oferim informatii complete despre e-Factura si e-Transport intr-o lucrare profesionista, actualizata conform prevederilor Legii nr. 296/2023 si OUG nr. 115/2023, AICI»
In 2024 legea privind utilizarea sistemului RO e-Transport urmeaza sa fie modificata, dupa cum urmeaza:
1. Se va extinde lista de bunuri cu risc fiscal ridicat cu urmatoarele produse:-carnea si organele comestibile, lactatele, ouale de pasari, mierea naturala, pestele proaspat sau refrigerat, fileurile de peste si carne de peste, proaspete, refrigerate sau congelate, crustaceele, tutunurile brute sau neprelucrate, precum si deseurile de tutun, alte tutunuri si inlocuitori de tutun, prelucrate; tutunuri „omogenizate” sau „reconstituite”; extracte si esente de tutun si produsele care contin tutun, tutun reconstituit, nicotina sau inlocuitori de tutun sau de nicotina, destinate inhalarii fara ardere; alte produse care contin nicotina destinate absorbtiei nicotinei in corpul uman.
2. Prin OUG 115/2023, cu aplicabilitate inca din 15 decembrie 2023, a fost extinsa obligatia de declarare in sistem pentru toate transporturile internationale de bunuri, indiferent daca acestea sunt sau nu cu risc fiscal ridicat. Prin urmare, orice transport international de bunuri care intra in Romania trebuie declarat in sistem, inclusiv cele fara risc fiscal ridicat.In cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri, beneficiarul din Romania (adica societatea in cauza) este obligata sa declare in sistemul RO e-Transport datele si informatiile aferente transportului respectiv.
Sanctiunile pentru nerespectarea obligatiilor de declarare in sistemul RO e-Transport, impuse prin OUG 41/2022, modificate si completate prin OUG 115/2023, se aplica incepand cu data de 1 iulie 2024.
(1) Urmatoarele fapte constituie contraventii, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni:
a) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (2), art. 11 alin. (2) si (4);
-obligatia de declarare in RO e-Transport a datelor referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel incat sa poata fi identificate prin codul UIT
-utilizarea de catre operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate a acestuia este interzisa
-este interzisa descarcarea pe teritoriul Romaniei a bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, cu exceptia celor care fac obiectul depozitarii sau formarii unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri.
b) declararea in Sistemul RO e-Transport a unor cantitati diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri;
Contraventiile de mai sus se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice, precum si confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.
c) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1 1), (1 3) si (2), art. 11 alin. (3) si art. 12;
-organizatorul transportului sau operatorul de transport, dupa caz, are obligatia sa actualizeze, in perioada de valabilitate a codului UIT, informatiile privind identificarea vehiculului de transport rutier ori de cate ori acestea se modifica, inainte de repunerea in miscare.
-pentru situatia in care, la punerea in miscare a mijlocului de transport incarcat cu bunuri cu risc fiscal ridicat sau pe parcursul desfasurarii transportului, Sistemul RO e-Transport nu este functional, obligatiile de declarare se indeplinesc pana la sfarsitul urmatoarei zile lucratoare repunerii in functiune a sistemului, inclusiv pentru transporturile incheiate.
-utilizatorii sunt obligati sa puna la dispozitia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, dupa caz, pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv la punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz.
-este interzisa modificarea datelor inregistrate in Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri dupa prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, dupa caz.
-in cazul in care in cadrul unei partide de bunuri sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal au obligatia sa declare in Sistemul RO e-Transport datele aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate in cadrul unei partide de bunuri. In cazul in care din documentele detinute de catre utilizatori nu rezulta incadrarea bunurilor transportate in una dintre categoriile de bunuri cu risc fiscal, acestia au obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport datelor aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate in cadrul unei partide de bunuri.
Contraventiile de mai sus se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice.
d) nerespectarea de catre conducatorul vehiculului de transport a prevederilor art. 8 3 si art. 10 alin. 1
- nerespectarea obligatiei de a porni dispozitivul de pozia ionare inainte de inceperea transportului pe teritoriul national, respectiv de a opri dispozitivul de pozitionare numai dupa livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul national sau dupa parasirea teritoriului national.
-nerespectarea de catre conducatorul vehiculului de transport a obligatiei de a prezenta, la solicitarea organelor competente din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala ori din cadrul Autoritatii Vamale Romane, respectiv la solicitarea ofiterilor si agentilor de politie din cadrul Politiei Romane, documentele care insotesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat.
Contraventiile de mai sus se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.
e) nerespectarea de catre operatorul de transport a prevederilor art. 8 2.
-nerespectarea de catre utilizatori de a pune la dispozitia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, dupa caz, pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv la punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz. Codul UIT este inscris in mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil si fara stersaturi sau adaugari.
Contraventiile de mai sus se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice.
Ce prevede legea
Art. 13 1 din OUG 41/2022 a fost modificat si completat prin OUG 115/2023, astfel:
Articolul 13 1
(1) Urmatoarele fapte constituie contraventii, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni:
a) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (2) si (3), art. 11 alin. (2) si (4);
b) declararea in Sistemul RO e-Transport a unor cantitati diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri;
c) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1 1), (1 3) si (2), art. 11 alin. (3) si art. 12;
d) nerespectarea de catre conducatorul vehiculului de transport a prevederilor art. 8 3 si art. 10 alin. (1);
e) nerespectarea de catre operatorul de transport a prevederilor art. 8 2.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) si b) se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice, precum si confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.
(3) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. c) si e) se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice.
Va oferim informatii complete despre e-Factura si e-Transport intr-o lucrare profesionista, actualizata conform prevederilor Legii nr. 296/2023 si OUG nr. 115/2023, AICI»
(4) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. d) se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.
Lista initiala a produselor riscante vizate de raportare n-a fost modificata de la aparitie si pana acum, astfel ca printr-un nou Proiectul de ordin initiat de ANAF va fi prima modificare a acesteia.
Concret, lista actuala va fi extinsa, incepand de la 1 martie 2024, cu:
Pe cand lista initiala continea urmatoarele bunuri:
Conditiile in care aceste noi produse vor face obiectul e-Transport raman neschimbate, respectiv sunt vizate in continuare bunurile transportate pe teritoriul national cu vehicule rutiere de minimum 2,5 tone, cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei, conditii aferente cel putin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.
Prin urmare, operatorii economici trebuie sa identifice in mod clar produsele din portofoliu care intra sub incidenta e-Transport, determinand codurile tarifare (NC) aferente si urmarind daca se acestea regasesc in noua lista publicata de ANAF.
Codul UIT este codul unic generat de Sistemul RO e-Transport prin intermediul caruia se identifica bunurile aferente fiecarei relatii comerciale care face obiectul transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat.
Codul NC reprezinta pozitia tarifara, subpozitia tarifara sau codul tarifar, astfel cum sunt prevazute in Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifara si statistica si Tariful Vamal Comun, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 1.101/2014 al Comisiei din 16 octombrie 2014. Atunci cand intervin modificari in Nomenclatura combinata se realizeaza corespondenta dintre codurile NC prevazute in prezentul ordin si noile coduri din nomenclatura adoptata in temeiul art. 12 din Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifara si statistica si Tariful Vamal Comun.
In Romania, codurile NC sunt folosite la clasificarea produselor in cadrul:
Codurile NC 2024 le puteti consulta aici in functie de ce facturati: https://nc8.nxm.ro/
Va oferim informatii complete despre e-Factura si e-Transport intr-o lucrare profesionista, actualizata conform prevederilor Legii nr. 296/2023 si OUG nr. 115/2023, AICI»Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Microintreprinderi in 2024. Cotele de impozit sunt de 1% sau 3%, in functie de cifra de afaceri si/sau de domeniul de activitateSituatii financiare. Anumite ONG-uri trebuie sa depuna anual Declaratia privind situatia de trezorerie, conform OUG 115/2023OUG 125/2024. Se amana pana la 31 decembrie 2024 aplicarea amenzilor pentru nedotarea cu case de marcatMicrointreprinderi in 2024: Conditii pe care trebuie sa le indeplineasca firmele suspendate pentru a-si relua activitateaDin 1 ianuarie 2024 sponsorizarile efectuate de microintreprinderi NU mai pot fi scazute din impozitUltimele articole
D107 in 2025. Va mai fi depus formularul de catre microintreprinderi in 2025?Plafoane incasari si plati in numerar 2025. Care sunt amenzile pentru nerespectarea legiiTrecere de la impozit pe profit la impozit micro din 1 ianuarie 2025Impozitare microintreprinderi in 2024. Modificari ESENTIALE aduse de Legea 293/2023 si OUG 115/2023Termen limita E-Factura: Specialistul ne explica cum trebuie interpretat termenul de 5 zile calendaristiceArticole similare
Notificare de conformare e-TVA: cum arata formularul si care este procedura de transmitereFormularul 179 se depune pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a acordat compensatia la carburanti, conform OUG 106/2022E-TRANSPORT: ANAF a publicat Ghidul de utilizare a aplicatieiNoutati E-TRANSPORT pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabiliiE-TRANSPORT: Prin OUG 43/2024 fost extinsa lista contribuabililor obligati sa faca raportari in sistemUltimele articole
RO E-TRANSPORT in 2025. Declararea transporturilor NU se face pe detalii comercialeE-TRANSPORT. Generarea codului UIT este legata de momentul emiterii facturii?E-TRANSPORT 2025. Sanctiunile aplicate vor fi trecute intr-un Registru electronic centralizatCod UIT generat cu valoare gresita. Cum sa procedati in acest cazE-TRANSPORT 2025. Cand ti se pot CONFISCA bunurile in proportie de 100%Articole similare
NOUTATI E-TRANSPORT pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabiliiRO e-Transport: 3 modificari importante introduse prin OUG 129/2024E-Transport: Noutati legate de procedura pentru functionarea sistemuluiE-Factura si E-Transport in 2025. Principalele modificari intrate in vigoare de anul acestaATENTIE maxima la E-Factura si E-Transport: tu stii cum sa aplici noutatile? Descopera GHIDUL actualizatSfaturi de la experti
Intrebare: O societate comerciala a achizitionat un imobil de la o persoana fizica in anul 2018. Administratorul doreste vanzarea imobilului catre asociat si administrator. Societatea este platitoare de TVA din 2024. Societatea este obligata...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Achizitie servicii de impresariat artistic. Beneficiar entitate nonprofit. Prestator din stat membru
Intrebare: O ONG din Romania incheie un contract cu o entitate juridica din Italia de impresariat artistic. ONG-ul este neplatitor de TVA, iar firma din Italia este platitoare de TVA. Totul se va desfasura pe teritoriul Italiei. Cum procedam...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA