Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

SAF-T: Care sunt termenele de raportare in cazul grupului fiscal?

02-Ian-2023
3271
SAF-T: Care sunt termenele de raportare in cazul grupului fiscal?

Un grup de firme X, Y, Z, T formeaza grup fiscal TVA. Din aceasta ratiune au obligativitatea, fiind incadrati la contribuabili mari, sa depuna SAF-T pentru lunile iul-nov 2022, pana pe 31.12.2022. Pentru dec. 2022 va depune pana pe 25.01.2023.

 

Societatea T, prin modificari de actionariat a iesit din grupul fiscal la 31.08.2022; incepand cu 01.09.2022 s-a intors sub juridictia ANAF aferenta sediului. Alte 2 societati A si B au intrat o data cu 01.09.2022 in grupul fiscal de TVA cu X Y Z, depunand si ele declaratii din 5.10.2022 pentru marii contribuabili, analog si plati.

 

Societatea T depune SAF-T? Si daca da, pentru ce perioade / luni ale lui 2022? Societatile A, B depun SAF-T? Si daca da, pentru ce perioade / luni ale lui 2022? Multumesc.

 

• Tip societate: S.R.L.

• Numar de angajati: 50-249 angajati

• Platitoare TVA: Da

• Cod CAEN: 2363


Raspunsul specialistului Costin A. Instrate:

 

Baza legala:

Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

CAPITOLUL III - Persoane impozabile

ART. 269 - Persoane impozabile si activitatea economica

(9) In conditiile si in limitele prevazute in normele metodologice, este considerat drept grup fiscal unic un grup de persoane impozabile stabilite in Romania care, independente fiind din punct de vedere juridic, sunt in relatii stranse una cu alta din punct de vedere organizatoric, financiar si economic. 

Norme metodologice

5. (1) In sensul art. 269 alin. (9) din Codul fiscal, grupul de persoane impozabile stabilite in Romania, independente din punct de vedere juridic si aflate in stransa legatura din punct de vedere financiar, economic si organizatoric, poate opta sa fie tratat drept grup fiscal unic, cu urmatoarele conditii cumulative:

a) o persoana impozabila nu poate face parte decat dintr-un singur grup fiscal;

b) optiunea trebuie sa se refere la o perioada de cel putin 2 ani;

c) toate persoanele impozabile din grup trebuie sa aplice aceeasi perioada fiscala.

(4) Organul fiscal competent in administrarea persoanelor impozabile care fac parte dintr-un grup fiscal este organul fiscal central desemnat in acest scop, in conformitate cu prevederile art. 30 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, denumita in continuare Codul de procedura fiscala.

(6) In vederea implementarii grupului fiscal se depune la organul fiscal competent prevazut la alin. (4) o cerere semnata de catre reprezentantii legali ai tuturor membrilor grupului, care sa cuprinda urmatoarele:

a) numele, adresa, obiectul de activitate si codul de inregistrare in scopuri de TVA al fiecarui membru;

b) dovada ca membrii sunt in stransa legatura conform alin. (5);

c) numele membrului numit reprezentant.

(9) Reprezentantul grupului trebuie sa notifice organului fiscal competent oricare dintre urmatoarele evenimente:

a) incetarea optiunii prevazute la alin. (1) de a forma un grup fiscal unic, cu cel putin 30 de zile inainte de producerea evenimentului;

b) neindeplinirea conditiilor prevazute la alin. (1) - (5), care conduc la anularea tratamentului persoanelor impozabile ca grup fiscal sau a unei persoane ca membru al grupului fiscal, in termen de 15 zile de la producerea evenimentului care a generat aceasta situatie;

c) numirea unui alt reprezentant al grupului fiscal cu cel putin 30 de zile inainte de producerea evenimentului;

d) parasirea grupului fiscal de catre unul dintre membri, cu cel putin 30 de zile inainte de producerea evenimentului;

e) intrarea unui nou membru in grupul fiscal, cu cel putin 30 de zile inainte de producerea evenimentului.

PROCEDURA din 21 octombrie 2016 de implementare si de administrare a grupului fiscal unic (Anexa 1)

5. Grupul fiscal unic, implementat conform prezentei proceduri, prezinta particularitati in ceea ce priveste declararea taxei pe valoarea adaugata prin formularul (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata".

6. Pentru celelalte declaratii fiscale sau informative, membrii grupului se comporta ca persoane impozabile independente, pastrandu-si obligatiile individuale de declarare prevazute de lege.

.

ORDIN nr. 1.783 din 4 noiembrie 2021 privind natura informatiilor pe care contribuabilul/platitorul trebuie sa le declare prin fisierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura si conditiile de transmitere, precum si termenele de transmitere si data/datele de la care categoriile de contribuabili/platitori sunt obligate sa transmita fisierul standard de control fiscal

Anexa nr. 5 - Data/Datele de la care categoriile de contribuabili/platitori sunt obligate

sa transmita fisierul standard de control fiscal, precum si categoriile de contribuabili/platitori

exceptate de la transmiterea fisierului standard de control fiscal

1. Obligatia de transmitere a fisierului standard de control fiscal prin intermediul Declaratiei informative D406 devine efectiva pentru fiecare categorie de contribuabili, astfel:

– pentru contribuabilii incadrati in categoria mari contribuabili la data de 1 ianuarie 2022, care au facut parte din aceasta categorie si in anul 2021, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 ianuarie 2022, care reprezinta data de referinta pentru marii contribuabili;

– pentru contribuabilii incadrati in categoria mari contribuabili la data de 1 ianuarie 2022, care nu au facut parte din aceasta categorie in anul 2021, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 iulie 2022, care reprezinta data de referinta pentru noii mari contribuabili;

– pentru contribuabilii incadrati in categoria contribuabili mijlocii la data de 31 decembrie 2021, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 ianuarie 2023, care reprezinta data de referinta pentru contribuabilii mijlocii;

– pentru contribuabilii care nu sunt incadrati la data de 31 decembrie 2021 in categoria marilor contribuabili sau a contribuabililor mijlocii, denumiti generic contribuabili mici, si care isi pastreaza aceasta incadrare si dupa data de 1 ianuarie 2022, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 ianuarie 2025, care reprezinta data de referinta pentru contribuabilii mici;

– contribuabilii nerezidenti inregistrati doar in scop de TVA in Romania au obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepand cu data de referinta pentru contribuabilii mici (1 ianuarie 2025);

– contribuabilii care la data de 31 decembrie 2021 erau incadrati in categoria marilor contribuabili, iar incepand cu data de 1 ianuarie 2022 sunt incadrati in categoria contribuabililor mijlocii sau mici au obligatia depunerii Declaratiei informative D406 incepand cu data de referinta pentru contribuabilii mijlocii (1 ianuarie 2023), respectiv pentru contribuabilii mici (1 ianuarie 2025), in functie de categoria in care au fost incadrati incepand cu 1 ianuarie 2022;

– pentru contribuabilii nou-inregistrati/incadrati dupa data de referinta pentru fiecare categorie in parte, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data efectiva a inregistrarii, prima depunere a Declaratiei informative D406 urmand sa se faca in ultima zi a lunii care urmeaza perioadei pentru care se face raportarea, ulterior datei de referinta pentru categoria in care au fost inregistrati/incadrati.

2. Contribuabilii care au fost incadrati intr-o categorie care avea obligatia depunerii Declaratiei informative D406 conform datelor de referinta, iar ulterior sunt incadrati intr-o categorie pentru care nu s-a implinit data de referinta pentru depunerea declaratiei continua sa raporteze fisierul standard de control fiscal prin depunerea de Declaratii informative D406.

.

Anexa nr. 4 - Termenele de transmitere de catre contribuabili/platitori a fisierului standard de control fiscal (SAF-T)

5. (1) Contribuabilii/Platitorii beneficiaza de o perioada de gratie de:

– 6 (sase) luni pentru prima raportare, respectiv cinci (cinci) luni pentru a doua raportare, 4 (patru) luni pentru a treia raportare, 3 (trei) luni pentru a patra raportare, 2 (doua) luni pentru a cincea raportare, pentru contribuabilii care au obligatia de transmitere lunara a fisierului SAF-T;

– 3 (trei) luni pentru prima raportare, pentru contribuabilii care au obligatia de transmitere trimestriala a fisierului SAF-T.

(2) Perioada de gratie se calculeaza pornind de la ultima zi a perioadei de raportare pentru care aceasta se acorda, cand obligatia de transmitere devine efectiva pentru respectivul contribuabil.

.

Opinie:

Conform Procedurii din anul 2016, membrii grupului fiscal unic isi pastreaza obligatiile individuale de declarare prevazute de lege pentru celelalte declaratii informative (din care face parte si Declaratia informativa D406), altele decat Decontul TVA 300.

Pe de alta parte, conform Anexei 5 din Ordinul 1783/2021, contribuabilii reincadrati intr-o alta categorie, cu schimbarea obligatiei privind data de referinta, vor continua sa raporteze Declaratia 406, conform incadrarii initiale.

Ca urmare, avand in vedere faptul ca, pentru nici una dintre societatile in cauza - T, A si B, nu s-a implinit pana in prezent vreun termen de depunere pentru declaratia 406 si totodata faptul ca acestea - ca de altfel si celelalte societati membre (X, Y, Z), se vor comporta ca persoane impozabile independente, vor depune fiecare Declaratia 406 conform incadrarii individuale, la termenele si perioadele mentionate pentru fiecare categorie in Ordinul 1783/2021.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici