Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Senatul a aprobat OUG 50/2010 privind creditele populatiei

08-Sep-2010
3667
Senatul a aprobat, miercuri, legea de adoptare a OUG 50/2010 privind creditele populatiei, decizia fiind luata cu 66 de voturi pentru si o abtinere.

"Proiectul de lege are ca obiect reglementarea contractelor de credit pentru consumatori , in vederea crearii unui cadru legal, complex si cuprinzator, astfel incat consumatorii sa beneficieze de o inalta protectie, incurajand totodata mediul concurential din domeniul serviciilor bancare. Proiectul de lege transpune in legislatia nationala atat prevederile Directivei 48 din 2008 a Parlamentului European si a CE, privind contractele de credit pentru consumatori, cat si reglementarea drepturilor si obligatiilor consumatorilor si ale creditorilor la incheierea si derularea diverselor contracte de credit", a declarat in plenul Senatului vicepresedintele ANPC, Samuel Calota.

Comisia pentru buget, finante, activitate bancara si piata de capital a adoptat cu unanimitate de voturi raport favorabil, fara amendamente.
In cadrul dezbaterilor, senatorul PDL Iulian Urban a declarat ca este ingrijorator ca sistemul bancar din Romania ignora aplicarea dispozitiilor acestei ordonante.

"Este ingrijorator faptul ca sistemul bancar din Romania alege sa sfideze un act normativ de care cetateanul roman are nevoie , astfel incat acesti clienti ai bancilor ajung sa se organizeze in tot felul de grupuri care apeleaza la avocati, chemati sa mearga in fata instantelor pentru a forta bancile sa puna in aplicare dispozitiile acestui act normativ. Stiu ca la ANPC curg in valuri plangeri, reclamatii si sesizari ale clientilor bancii, care vin si spun ca bancile refuza sa puna in aplicare dispozitiile ordonantei 50. Ca urmare, fac un apel la conducerea ANPC, solicitand ca orice banca care nu pune in aplicare OUG 50 sa nu fie sanctionata cu amenda contraventionala, pe care, apoi, armatele de avocati vor contesta. Nu, mergeti direct cu sanctionarea cea mai drastica, mergeti direct pe suspendarea activitatii de creditarea bancii respective", a spus Urban.

Plenul Senatului a aprobat legea de adoptare a OUG 50/2010 cu 66 de voturi favorabile si o abtinere.

Principalele dispozitii cuprinse in proiectul de lege se refera la comunicarea catre consumatori a informatiilor precontractoare prin intermediul unui formular standardizat, dreptul consumatorului de a rambursa anticipat creditul, dreptul consumatorului de a se retrage din contractul de credit fara a invoca motive, in termen de 14 zile calendaristice, precum si la obligatia creditorilor de a evalua bonitatea consumatorilor pentru a evita supraindatorarea.

OUG se aplica si contractelor care prevad facilitatea descoperirii de cont.
Senatul este prima Camera sesizata in privinta acestui act normativ.
In luna iunie, Guvernul a aprobat Ordonanta de Urgenta 50/2010, privind contractele de credit pentru consumatori, pe baza unui proiect elaborat de ANPC, care transpune in legislatia locala o directiva europeana, printre cele mai cunoscute prevederi ale actului normativ fiind eliminarea comisionului de rambursare anticipata la creditele cu dobanda variabila.

Potrivit legislatiei actuale, bancile ar trebui sa modifice pana la 20 septembrie aproape toate contractele de credit incheiate cu populatia pentru a le adapta la noile reglementari. Inainte de data limita, orice client poate solicita bancii modificarea clauzelor contractului in concordanta cu noile reglementari, iar institutia de credit este obligata sa se conformeze in cel mai scurt timp, potrivit reprezentantilor ANPC.

De asemenea, de la 21 iunie, bancile nu mai pot incasa comisioane la rambursarile anticipate pentru imprumuturile cu dobanda variabila, in timp ce la celelalte imprumuturi comisioanele sunt limitate la 1%.

Bancile au solicitat insistent la intalnirile cu delegatia FMI si CE sa fie introdusa in noua scrisoare de intentie o prevedere care sa oblige Guvernul sa modifice OUG privind contractele de credite pentru populatie in limitele normelor UE si sa se renunte la refacerea contractelor in derulare.

"Toate bancile au cerut FMI si Comisiei Europene ca prevederile Ordonantei de Urgenta 50 (privind contractele de credit pentru consumatori - n.r.) sa se limiteze la cerintele directivei europene. Bancile au insistat asupra acestor modificari si doresc ca obligatia Guvernului de a modifica legislatia sa fie inclusa in noua scrisoare de intentie", au declarat pentru MEDIAFAX surse oficiale, la inceputul lunii august.

Fostul ministru al Economiei, Adriean Videanu, a promis bancherilor, vineri - ultima zi de mandat, ca OUG 50 privind contractele de credit ale consumatorilor va fi modificata, cel putin in ceea ce priveste calculul dobanzilor la creditele cu rate variabile, au declarat pentru MEDIAFAX surse bancare. Sursa: MEDIAFAX

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016