Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Servicii de inchiriere. TVA

30-Apr-2011
10242

Intrebare: O societate platitoare de TVA, factureaze servicii de inchiriere catre o societate neplatitoare de TVA. Factura se face cu TVA sau nu? In baza carei legi? Dar in cazul vanzarii de bunuri?



Raspuns:
1.Operatiunea de inchiriere este o operatiune scutita de TVA potrivit art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal . Prin optiune, aceasta operatiune poate fi taxabila daca se depune notificare in acest sens la organul fiscal de care apartineti.

In conditiile in care veti emite facturi scutite fare drept de deducere pentru clientii dvs. reprezentand contravaloarea chiriei, conform art 141 alin. (2) lit e din Codul fiscal , nu veti avea dreptul la deducerea TVA pentru utilitatile furnizate in spatiile acesteia, in conditiile in care acestea nu vor fi refacturate chiriasilor.
 
2.Conform art 141 alin 2 lit f din Codul fiscal , operatiunile de vanzari imobile sunt operatiuni scutite fara drept de deducere, exceptie facand imobilele considerate noi si terenurile construibile.


Din punct de vedere al TVA, prin constructii noi se intelege:
 
3. livrarea unei constructii noi sau a unei parti din aceasta inseamna livrarea efectuata cel tarziu pana la data de 31 decembrie a anului urmator anului primei ocupari ori utilizari a constructiei sau a unei parti a acesteia, dupa caz, in urma transformarii;
 
4. o constructie noua cuprinde si orice constructie transformata astfel incat structura, natura ori destinatia sa au fost modificate sau, in absenta acestor modificari, daca costul transformarilor, exclusiv taxa, se ridica la minimum 50% din valoarea de piata a constructiei, exclusiv valoarea terenului, ulterior transformarii;
 
Totodata, vanzatorul poate opta pentru taxarea operatiunii adica sa colecteze TVA, in acest sens depunand o notificare la organul fiscal.
 
Fata de aceste prevederi, concluzionam ca:
 
- daca imobilul nu este constructie noua in sensul prevederilor de mai sus, atunci soietatea poate emite factura fara TVA ? scutit fara drept de deducere. In acest caz, cand nu opteaza pentru taxarea operatiunii, societatea trebuie sa mai analizeze un aspect, respectiv, daca a imobilul a fost construit/ achizitionat / transformat dupa data de 1 ianuarie 2007 si, daca la achizitia /constructia / transforamrae cladirii societatea a dedus un TVA. Daca imobilul se incadreaza in conditiile de mai sus, atunci societatea va proceda la ajustarea TVA dedus initial pe o perioada de 20 de ani, conform art 149 alin 2 si 4 din Codul fiscal . Daca societatea nu a dedus TVA la achizitia, constructia, transformarea acestuia, sau daca imobilul a fost achizitionat /construit / transformat, anterior datei aderarii Romaniei la UE, societatea va factura fara TVA si nu va avea obligatii in ceea cepriveste ajustarea TVA.

Dana Hristu, valabil la 01-Mai-2011

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici