Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Facturare franciza. Regim fiscal - baza de factura a francizei

19-Mar-2019
14130

Societatea are ca obiect de activitate vanzari auto, inchirieri auto, service auto si alte servicii conexe. Daca in urma unui contract de inchiriere auto, are loc o dauna, reparatia efectuandu-se in service-ul societatii, masina fiind proprietatea acesteia, se deconteaza catre asigurator pe baza de deviz, nefiind cazul colectarii de TVA. Insa asigurarea masinilor este cu franciza, partea de franciza refacturandu-se utilizatorului in culpa. Cum este corect sa se refactureze valoarea francizei? Cu sau fara TVA? Care este baza de facturare a francizei?

Raspunsul specialistului

Din intrebarea formulata de dumenavoastra inteleg ca societatea pe care o reprezentati este un prestator de servicii (service auto) care efectueaza o remediere pentru un autoturism asigurat in sistem CASCO. In acest caz, prin contractul de asigurare incheiat, proprietarul autoturismului s-a obligat sa suporte o parte din valoarea daunei suferite in urma unui accident rutier. Valoarea daunei este formata din doua elemente de calcul care se regasesc in factura emisa de catre prestator:
- valoarea reparatiei (baza de impozitare TVA) si
- suma TVA, determinata prin aplicarea cotei TVA 19% asupra bazei de impozitare TVA.

Astfel, desi costul reparatiei este suportat atat de catre societatea de asigurari, cat si de proprietarul autoturismului, pentru serviciul de reparatii efectuat, prestatorul serviciilor de reparatii trebuie sa emita o singura factura care trebuie sa corespunda unui singur deviz intocmit pentru justificarea sumei facturate pe numele proprietarului, conform daunei constatate. Fiind persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, prestatorul trebuie sa colecteze TVA prin factura emisa pentru valoarea totala a serviciile prestate care nu pot fi delimitate in functie de ponderea fransizei.

In fapt, in calitate de prestator de servicii, prestatorul trebuie sa respecte intocmai procesul verbal de constatare a daunei intocmit de catre agentul firmei de asigurari. Faptul ca firma de asigurari despagubeste doar partial pe asigurat, conform politei de asigurare, nu trebuie sa afecteze modul de facturare al serviciului prestat, cu atat mai mult cu cat exista o singura constatatare pentru un singur autoturism care apartine unui singur proprietar, iar reparatia se efectueaza in baza unui singur bon de predare-primire in service a autoturismului. Astfel, pentru valoarea serviciilor prestate nu se emit doua facturi, ci o singura factura, chiar daca societatea de asigurari deconteaza doar partial valoarea reparatiilor. Nu este obligatia prestatorului de servicii sa factureze separat valoarea serviciilor la nivelul sumei reprezentand fransiza. Fransiza este doar o relatie de decontare stabilita pe baza de contract intre asigurat (proprietar al autoturismului) si asigurator.

Practic, beneficiarul asigurarii trebuie sa predea firmei de asigurari, in original, factura emisa la valoarea integrala a reparatiei, inclusiv TVA.

Situatia dificila consta in faptul ca proprietarul autoturismului este aceiasi societate care efectueaza, atat serviciile de reparatii, cat si serviciile de inchiriere auto. In acest caz, desi acesta este si prestator de servicii, nu poate emite o factura cu TVA pe numele sau, ci doar o autofactura. In aceasta situatie, este posibil ca, in lipsa unei facturi, asiguratorul sa nu acorde despagubirea.

Factura reprezinta pentru asigurator un document justificativ pentru stabilirea bazei de calcul a daunei pe care trebuie sa o achite asiguratului, dar si cota parte a fransizei care trebuie suportata de catre asigurat conform fransizei stabilite prin contract. De asemenea, la dosarul daunei de la asigurator exista si procesul verbal de constatare a daunei totale, firma de asigurari fiind obligata sa verifice concordanta dintre constatarile efectuate si serviciile prestate si facturate in ansamblul lor de catre service-ul auto.

Pentru o astfel de situatie nu exista un anumit act normativ sau un articol din Codul fiscal prin care sa impuna modul de facturare/autofacturare a reparatiilor efectuate pentru care proprietarul suporta o parte din costul reparatiei. 

Fransiza este definita drept partea din prejudiciu suportata de catre persoana pagubita, parte care se scade din cuantumul despagubirii totale prevazuta in contractul de asigurare

In calitate de prestator de servicii de inchiriere, in functie de clauzele contractului de inchiriere auto cu privire la suportarea costurilor cu reparatiile, locatorul trebuie sa emita factura cu TVA colectata, daca obligat la plata este chiriasul. In acest caz, valoarea remedierilor poate fi considerata drept operatiune accesorie serviciului principal prestat (serviciul de inchiriere). In opinia mea, suma recuperate de la chirias/utilizator nu poate fi tratata drept o penalizare contractuala astfel incat sa nu se colecteze TVA deoarece penalizarile nu intra in baza de impozitare a TVA conform prevederilor art. 286 alin. (4) lit. a) percepute peste tarifele negociate "(4) Baza de impozitare nu cuprinde urmatoarele: ....... b) sumele reprezentand daune-interese, stabilite prin hotarare judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz, penalizarile si orice alte sume solicitate pentru neindeplinirea totala sau partiala a obligatiilor contractuale, daca sunt percepute peste preturile si/sau tarifele negociate".

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016