Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sistemul e-Factura si e-Transport. Aspecte fiscale

06-Iun-2022
7882
Sistemul e-Factura si e-Transport. Aspecte fiscale
La livrarea produselor cu risc ridicat - constructii noi, se incadreaza usile si ferestrele din metal? Facturile emise catre societati de stat trebuie transmise prin sistemul e-factura? Trebuie sa ne inscriem si in sistemul e-transport?
 
Raspunsul consultantului fiscal Ionut Jinga:
 
Raspuns 1: La livrarea produselor cu risc ridicat - constructii noi, se incadreaza usile si ferestrele din metal?
 
Potrivit art 1 din Ordinul ANAF nr. 12/2022 privind stabilirea produselor cu risc fiscal ridicat, comercializate in relatia B2B, printre produsele cu risc fiscal ridicat pentru care trebuie emisa factura electronica incepand cu 1 iulie 2022, figureaza la pozitia 3 ,,constructiile noi’’.
 
Constructiile noi sunt cele mentionate la art. 292 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Constructie inseamna orice structura fixata in sau pe pamant;
 
Livrarea unei constructii noi sau a unei parti din aceasta inseamna livrarea efectuata cel tarziu pana la data de 31 decembrie a anului urmator anului primei ocupari ori utilizari a constructiei sau a unei parti a acesteia, dupa caz, in urma transformarii;
 
O constructie noua cuprinde si orice constructie transformata sau parte transformata a unei constructii, daca costul transformarii, exclusiv taxa, se ridica la minimum 50% din valoarea constructiei sau a partii din constructie, exclusiv valoarea terenului, ulterior transformarii, respectiv valoarea inregistrata in contabilitate in cazul persoanelor impozabile care au obligativitatea de a conduce evidenta contabila si care nu aplica metoda de evaluare bazata pe cost in conformitate cu Standardele internationale de raportare financiara, sau valoarea stabilita printr-un raport de expertiza/evaluare, in cazul altor persoane impozabile. In cazul in care se instraineaza doar o parte din constructie, iar valoarea acesteia si a imbunatatirilor aferente nu pot fi determinate pe baza datelor din contabilitate, acestea vor fi determinate in baza unui raport de expertiza/evaluare; 
 
Prin urmare, constructie noua nu inseamna livrarea de usi si ferestre din metal, ci livrarea unei constructii (orice structura fixata in sau pe pamant), cel tarziu pana la data de 31 decembrie a anului urmator anului primei ocupari ori utilizari a constructiei sau a unei parti a acesteia, dupa caz, in urma transformarii.
 
2. Referitor la relatia B2G (cu institutiile statului).
 
Recenta Lege nr. 139/2022, publicata in Monitorul Oficial nr. 490 din 17 mai 2022, aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, insa instituie si obligativitatea practicarii sistemului e-factura in relatia B2G, incepand cu 01.07.2022.
 
Astfel, incepand cu aceasta data, operatorii economici stabiliti in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia, in relatia B2G, definita conform art. 2 alin. (1) lit. m) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, sa emita facturi electronice si sa le transmita prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.
 
Ce inseamna relatia B2G?
 
Reprezinta relatia dintre un operator economic si autoritati contractante, respectiv entitati contractante, adica tranzactia dintre un operator economic care are calitatea de contractant sau subcontractant/subantreprenor si autoritati contractante sau entitati contractante care primesc si prelucreaza facturi electronice, relatie derulata in temeiul urmatoarelor acte normative:
- Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare
- Legea nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare
- Legea nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achizitii publice in domeniile apararii si securitatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 195/2012, cu modificarile si completarile ulterioare,
 
Legea 98/2016 privind achizitiile publice reglementeaza modul de realizare a achizitiilor publice, procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica si de organizare a concursurilor de solutii, instrumentele si tehnicile specifice care pot fi utilizate pentru atribuirea contractelor de achizitie publica, precum si anumite aspecte specifice in legatura cu executarea contractelor de achizitie publica.
Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale, reglementeaza modul de realizare de catre entitatile contractante a achizitiilor sectoriale, procedurile de atribuire a contractelor sectoriale si de organizare a concursurilor de solutii, instrumentele si tehnicile specifice care pot fi utilizate pentru atribuirea contractelor sectoriale, precum si anumite aspecte specifice in legatura cu executarea contractelor sectoriale.
 
Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii, reglementeaza modul de atribuire a contractelor de concesiune de lucrari si a contractelor de concesiune de servicii, regimul juridic aplicabil acestor contracte, precum si anumite aspecte specifice in legatura cu executarea acestora.
 
Prin urmare, daca livrati produse catre o institutie/autoritate publica, incepand cu 01.07.2022 aveti obligatia emiterii facturii electronice (relatia B2G).
Referitor la bunurile cu risc fiscal ridicat care fac obiectul monitorizarii prin sistemul RO e-Transport, va informam ca potrivit Ordinului ANAF 802/2022, acestea sunt urmatoarele:
 
BUNURILE
cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport
Nr. crt. Bunuri catalogate prin Nomenclatorul combinat*
1. Legume, plante, radacini si tuberculi, alimentare, care se incadreaza la codurile NC de la 0701 la 0714 inclusiv
2. Fructe comestibile; coji de citrice sau de pepeni, care se incadreaza la codurile NC de la 0801 la 0814 inclusiv
3. Bauturi, lichide alcoolice si otet**, care se incadreaza la codurile NC de la 2201 la 2208 inclusiv
4. Sare; sulf; pamanturi si pietre; ipsos, var si ciment, care se incadreaza la codurile NC 2505 si 2517
5. Imbracaminte si accesorii de imbracaminte, tricotate sau crosetate, care se incadreaza la codurile NC de la 6101 la 6117 inclusiv
6. Imbracaminte si accesorii de imbracaminte, altele decat cele tricotate sau crosetate, care se incadreaza la codurile NC de la 6201 la 6212 inclusiv si la codurile NC de la 6214 la 6217 inclusiv
7. Incaltaminte, ghetre si articole similare; parti ale acestor articole, care se incadreaza la codurile NC de la 6401 la 6405 inclusiv
8. Fonta, fier si otel, care se incadreaza la codurile NC 7213 si 7214
 
 
Cine declara in sistemul Ro e-Transport?
 
Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor prevazute la pct 2 lit a referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine urmatorilor utilizatori:
a) destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
b) beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
c) furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne sau al livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, dupa caz;
d) depozitarului, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri.
 
Prin urmare, numai daca sunteti furnizor in cazul tranzactiilor cu unul din produsele cu risc fiscal ridicat mentionate in anexa DE MAI SUS, aveti obligatia declararii in sistemul RO e TRANSPORT.
 
 
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici