La intocmirea situatiilor financiare anuale, aferente anului 2021, persoana care a semnat pentru intocmirea bilantului este angajata a societatii in functia de director economic. Totodata, aceeasi persoana care a intocmit bilantul, are calitatea de administrator. Va rugam sa ne precizati daca bilantul este corect si legal intocmit, aceeasi persoana semnand si pentru administrator si pentru intocmit?
• Tip societate: S.R.L.
• Numar de angajati: 10-49 angajati
• Platitoare TVA: Da
• Cod CAEN: 4752
Raspunsul expertului contabil Mariana Prejbeanu:
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Nu, situatiile financiare nu pot fi semnate de aceiasi persoana, atat in calitate de director economic cat si de administrator.
Potrivit prevederilor art. 10 alin. (2) din Legea contabilitatii, contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare. Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.
Potrivit prevederilor art. 10 alin. (3) din Legea contabilitatii, contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
Art.28 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede urmatoarele:
(10) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie.
Persoana imputernicita care poate sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef este acea persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.
(11) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile pot fi intocmite si semnate de persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
(13) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii.
Astfel, administratorul societatii semneaza bilantul in calitate de persoana care are obligatia gestionarii entitatii, insa bilantul va fi semnat si de contabilul-sef sau directorul economic al societatii, cu atributii privind conducerea contabilitatii, sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, sau de o persoana fizica sau juridica, membra CECCAR, cu care societatea are incheiat un contract de prestari servicii ce include si intocmirea situatiilor financiare.
Potrivit prevederilor art. 72 din Legea 31/1990, obligatiile si raspunderea administratorilor sunt reglementate de dispozitiile referitoare la mandat si de cele special prevazute in aceasta lege.
Asadar, dpdv al prevederilor legale, conducerea contabilitatii nu poate fi efectuata de aceiasi persoana care asigura conducerea si gestionarea entitatii, implicit nu poate semna bilantul in dubla calitate.
Art. 41 din Legea contabilitatii precizeaza:
Constituie contraventie urmatoarele fapte:
2. nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice, respectiv de institutiile cu atributii de reglementare in domeniul contabilitatii prevazute la art. 4 alin. (3), cu privire la:
e) intocmirea, semnarea si depunerea in termenul legal la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice a situatiilor financiare anuale si, dupa caz, a situatiilor financiare anuale consolidate, precum si a raportarilor contabile;
Art. 42
(1) Contraventiile prevazute la art. 41 se sanctioneaza cu amenda, dupa cum urmeaza:
- cele prevazute la pct. 2 lit. e), astfel: cele referitoare la intocmire si semnare, cu amenda de la 2.000 lei la 3.000 lei; cea referitoare la depunerea in termenul legal, cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 1 si 15 zile lucratoare, cu amenda de la 1.000 lei la 3.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 16 si 30 de zile lucratoare, si cu amenda de la 1.500 lei la 4.500 lei, daca perioada de intarziere depaseste 30 de zile lucratoare.
Din aceste prevederi legale se intelege faptul ca situatiile financiare anuale sau raportarile contabile semestriale nu se pot semna decat de persoanele prevazute expres in lege, respectiv de catre administrator - in calitate de gestionar suprem al societatii - si de catre persoana indreptatita sa conduca si sa organizeze contabilitatea, respectiv contabilul sef, directorul economic sau alta persoana imputernicita de catre administrator sa indeplineasaca aceasta functie, dar si de persoane inscrise la CECCAR - pe baza de contract de prestari servicii.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Cerinte privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale, conform Ordinului 4268/2022Microintreprinderi in 2023. Cum vor trece firmele numarul de salariati in situatiile financiare anuale?Situatii financiare. Cum alegeti tipul de SITUATII FINANCIARE ANUALE ce trebuie utilizat[Amenda pentru nedepunerea bilantului] Ce risti daca NU l-ai depus la timp?Pe 30 mai 2022 se implineste termenul limita de depunere a situatiilor financiare anualeUltimele articole
Cifra de afaceri. Termen raportari contabile semestriale in 2025 pentru firmele care depasesc plafonulDepunere SITUATII FINANCIARE ANUALE. Pot fi transmise pana pe 2 iunie 2025Bilant contabil: Cum raportati cifra de afaceri in F20 pentru livrari interne si externeDepunere bilant anual 2025. Cand si cum se face incadrarea firmelor in criteriile de marimeDepunere situatii financiare. 3 CLARIFICARI importante cu privire la semnarea bilanturilorArticole similare
Obtinerea Certificatului de Situatie de Urgenta. Intrebari si raspunsuri oferite de MEEMAComunicarea actului administrativ fiscalOFICIAL! A fost aprobata procedura de acordare a sumelor de sprijin pentru reangajarea somerilor (Ordinul 456/2020)Completare declaratie 112: Cum procedam pentru un zilier?Ordinul MApN nr. 82/2015: aprobarea modalitatilor de transmitere a documentelor necesare stabilirii drepturilor de pensieUltimele articole
Raportare contabila semestriala 2025. Trebuie semnata obligatoriu de administrator?Lista actelor ANAF fara SEMNATURA si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Conform OUG 138/2024, situatiile financiare anuale trebuie sa contina si SEMNATURA reprezentantului legal al companieiiFlow eFactura: Automatizare completa!Situatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorArticole similare
Cerinte privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale, conform Ordinului 4268/2022Legea 75/2020: S-au modificat conditiile de eligibilitate pentru beneficiarii programului IMM Invest RomaniaSemnare BILANT ANUAL. Conform OUG 138/2024, este necesara si semnatura reprezentantului legal al firmeiOUG nr. 98/2020: Sunt PROROGATE cateva prevederi din Legea nr. 75/2020Ministerul Finantelor modifica schema de ajutor de stat pentru sustinerea activitatii IMM-urilor. Platile granturilor pot fi efectuate pana pe 31 octombrie 2020Ultimele articole
Depunere BILANT ANUAL 2025. Cand si cum se face incadrarea firmelor in criteriile de marimeConform OUG 138/2024, situatiile financiare anuale trebuie sa contina si semnatura reprezentantului legal al companieiAmenzile ajung pana la 40.000 lei daca nu este efectuata auditarea situatiilor financiare anualeSocietate inactiva. Ce declaratii se depun si ce presupune procedura de radiere?Taxele pentru afacerile din online nu scadSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA