Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Aviz insotire marfa in cadrul unei operatiuni de livrare bunuri de la furnizor catre destinatarul final

30-Sep-2015
7823

Societatea A este furnizor, societatea B este client al societatii A si societatea C este client al societatii B. La inceput de luna societatea B factureaza marfa clientului sau C si numai dupa ce clientul C achita marfa furnizorului sau B livrarea marfii respective se face de la furnizorul A catre clientul final C in baza avizului de expeditie. Ulterior societatea A factureaza societatii B.

Avizul de expeditie cu care marfa pleaca de la A catre C poate fi intocmit in limba engleza pentru toate elementele sale obligatorii? Este obligatoriu sa existe un comentariu pe aviz? In mod normal pe aviz se scrie cauza pentru care s-a intocmit avizul de expeditie si nu factura si apare fie "fara factura" in cazul mostrelor sau "urmeaza factura" sau "pentru prelucrare".

Dar in acest caz este o livrare triunghiulara pentru o marfa deja facturata. Trebuie un comentariu in acest caz pe avizul de expeditie pentu a fi in conformitate cu legea?

 


Conform pct.A-6 din Anexa 1 la OMFP 3512/2008, documentele justificative si financiar contabile pot fi intocmite si intr-o alta limba si intr-o alta moneda daca acest fapt este prevazut expres printr-un act normativ.

In acest sens, regasim doar pentru factura aceasta permisiune in Codul fiscal, pentru celelalte documente neexistand cadru legal. Astfel, avizul de insotire a marfii va fi obligatoriu intocmit in limba romana.
In Anexa 2 la OMFP 2226/2006 - Utilizarea unor formulare financiar-contabile - actualizat se regasesc prevederile cu privire la emiterea Avizului de insotire a marfii.

Avizul de insotire a marfii serveste ca:
- document de insotire a marfii pe timpul transportului, dupa caz;
- document ce sta la baza intocmirii facturii, dupa caz;


- dispozitie de transfer al valorilor materiale de la o gestiune la alta, dispersate teritorial, ale aceleiasi unitati;
- document de primire in gestiune, dupa caz.

In continutul minimal obligatoriu de informatii al avizului de insotire a marfii se prevede indicarea datelor de identificare ale cumparatorului (denumire, adresa, cod de identificare fiscala) si nu ale destinatarului.

Avizul de insotire a marfii se intocmeste, in doua sau mai multe exemplare, de catre unitatile care nu au posibilitatea intocmirii facturii in momentul livrarii produselor, marfurilor sau altor valori materiale, precum si in alte situatii stabilite prin procedurile proprii ale societatii.

in cazul transferului de bunuri intre gestiunile aceleiasi unitati, dispersate teritorial avizul de insotire a marfii va purta mentiunea "Fara factura".

Pe avizul de insotire a marfii emis pentru valori materiale trimise pentru prelucrare la terti se face mentiunea "Pentru prelucrare la terti".

in celelalte situatii decat cele prevazute mai sus se face mentiunea cauzei pentru care s-a intocmit avizul de insotire a marfii si nu factura.

In cazul de fata, societatea B factureaza livrare de bunuri catre societatea C la inceputul lunii, fara a livra in schimb bunurile, operatiunea fiind conditionata de incasarea contravalorii facturii. Bunurile sunt livrate direct de la societatea A, furnizorul societatii B, la destinatarul final al bunurilor, respectiv societatea C, dupa dovedirea platii societatii C catre societatea B. Ulterior societatea A factureaza societatii B livrarea bunurilor. Pe impul transportului bunurile sunt insotite de aviz insotire marfa emis de catre societatea A pe numele societatii C.

Societatea B nu poate factura o livrare de bunuri pe care nu le are in gestiune catre societatea C. Astfel, factura emisa la inceputul lunii reprezinta in fapt un avans de 100% a livrarii ce urmeaza a se efectua de catre societatea B catre societatea C.

Ulterior platii se procedeaza la transportul bunurilor de la societatea A catre destinatarul final societatea C.

In aceasta tranzactie, circuitul operatiunilor este :
- Vanzator societate A - cumparator societate B: factura emisa de societatea A pentru cumparatorul socieatea B ulterior livrarii; marfa nu ajunge in depozitul societatii B, ci este expediata direct destinatarului final societatea C;

- Vanzator societate B - cumparator societate C : factura de avans integral emisa la inceputul lunii; incasare integrala; livrare marfa de la societatea A catre societatea C cu document justificativ - aviz de insotire a marfii emis de societatea A pe numele societatii B (cumparatorul) si cu inscrierea urmatoarelor mentiuni :
· Loc de destinatie finala a transportului bunurilor : societatea C - denumire, CUI, adresa livrare bunuri;
· Cauza pentru care nu s-a emis factura : „livrarea bunurilor mentionate in prezentul aviz de insotire a marfii se va factura de catre furnizor-societatea A in termen de ..../pana la data de ..., conform contract nr.../.....; cumparatorul societatea B va factura catre destinatarul final al bunurilor, societatea C, in termen de ..../pana la data de ..., conform contract nr.../......

- Facturare livrare bunuri de catre societatea A catre societatea B .

- Facturare livrare bunuri de catre societatea B catre societatea C si stornarea avansului integral facturat la inceputul lunii, valoarea facturii fiind zero.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Marilena Radulescu, economist si expert contabil

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016