Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Taxe PFA: Impozit, CAS si CASS pentru un PFA cu activitate de make-up artist in 2025

15-Iul-2025
1792
Taxe PFA: Impozit, CAS si CASS pentru un PFA cu activitate de make-up artist in 2025

Daca esti persoana fizica si doresti sa obtii venituri din activitati de machiaj si infrumusetare, este important sa cunosti cadrul legal si obligatiile fiscale aferente. In Romania, aceste activitati pot fi desfasurate in regim de persoana fizica autorizata (PFA) sau alte forme juridice, iar respectarea obligatiilor fiscale, inclusiv utilizarea casei de marcat, este esentiala pentru a functiona legal si corect.

Avem acest caz. Sunt o persoana fizica cu atestat de make-up artist. As vrea sa inchiriez un scaun la un salon de infrumusetare in calitate de persoana fizica si sa obtin venituri din activitati de machiaj si infrumusetare. Care sunt obligatiile mele fiscale? Trebuie sa detin o casa de marcat?

Reglementarea activitatii de infrumusetare pentru persoanele fizice

Persoanele fizice care intentioneaza sa obtina venituri din prestarea unor activitati de infrumusetare/intretinere corporala isi pot desfasura activitatea individual si independent, ca persoane fizice autorizate.

Inregistrarea si autorizarea activitatii

Va trebui sa va inregistrati ca persoana fizica autorizata (PFA) sau sa optati pentru o forma de organizare juridica care sa corespunda activitatii desfasurate (de exemplu, intreprindere individuala).

Aceasta va va permite sa desfasurati legal activitati de infrumusetare si sa emiteti documente fiscale pentru veniturile obtinute.

Orice activitate economica desfasurata permanent, ocazional sau temporar in Romania de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale trebuie sa fie inregistrata si autorizata, in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008.

Autorizarea functionarii nu exonereaza persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale de obligatia de a obtine, inainte de inceperea activitatii, autorizatiile, avizele, licentele si altele asemenea, prevazute in legi speciale, pentru desfasurarea anumitor activitati economice.



Persoanele fizice care intentioneaza sa obtina venituri din prestarea unor activitati de Infrumusetare/intretinere corporala au obligatia sa solicite oficiului registrului comertului de pe langa tribunalul din judetul in care isi stabilesc sediul profesional, inregistrarea si autorizarea functionarii, inainte de inceperea activitatii economice, ca persoana fizica autorizata, respectiv ca intreprinzator titular al unei intreprinderi individuale.

Obligatiile fiscale ale persoanei fizice autorizate (PFA)

Obligatiile fiscale PFA:

Veti fi obligat sa tineti evidenta veniturilor si cheltuielilor, iar la finalul anului va trebui sa depuneti declaratia unica privind veniturile realizate, in termenul stabilit de ANAF.

Impozitul pe venit se calculeaza pe baza veniturilor nete realizate, iar in cazul in care aveti cheltuieli deductibile, acestea vor reduce baza impozabila.

Ulterior inregistrarii in registrul comertului si autorizarii functionarii, persoanele fizice au obligatia de a depune la organul fiscal Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice (formular 212).

Depunerea Declaratiei Unice si calculul impozitului pe venit

In cazul in care incep activitatea in cursul anului fiscal, persoanele fizice vor depune Declaratia unica in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.

In declaratia unica contribuabilul va completa in mod corespunzator Capitolul II - Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate.

Contribuabilul are obligatia estimarii venitului net anual pentru anul fiscal curent, si a stabilirii impozitului anual estimat, prin depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul II. Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate, pana la data de 25 mai, inclusiv, a anului de realizare a venitului sau, in cazul in care incep o activitate in cursul anului fiscal, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.

Impozitul se determina de catre contribuabil prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual estimat considerat venit impozabil.

Contributia la asigurarile sociale (CAS) pentru PFA

Referitor la CAS, potrivit art. 148 alin. (1) (4) din legea nr. 227/2015

 privind Codul fiscal:

(1) Persoanele fizice care realizeaza venituri din activitatile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b1), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale la o baza de calcul stabilita potrivit alin. (4), daca estimeaza pentru anul curent venituri nete a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120.

Contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS) pentru PFA

Referitor la CASS, potrivit art. 174 alin. (1), alin. (5) si alin. (9) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal,
(1) Contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza de catre contribuabilii care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), altele decat cele prevazute la art. 68 1, prin aplicarea cotei de contributie prevazute la art. 156 asupra bazei anuale de calcul prevazute la art. 170 alin. (1). (...)

(5) In situatia in care baza de calcul prevazuta la art. 170 alin. (1), cumulata din una sau mai multe surse de venit din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), corespunzatoare veniturilor estimate/realizate sau pentru care s-a aplicat retinerea la sursa in cursul anului, dupa caz, este mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, persoanele fizice datoreaza o diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120 si depun declaratia prevazuta la art. 122 pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor.

Asadar, incepand cu 2024, baza de calcul a CASS pentru PFA este venitul net realizat, care este plafonata la un minim de cel putin 6 salarii minime pe economie si un maxim de 60 de salarii minime pe economie.

Acest lucru inseamna ca pentru o PFA care are venituri sub 6 salarii minime pe economie in anul 2024, inclusiv zero sau pierdere, plateste 10% la plafonul de 6 salarii minime pe economie. Prin exceptie, diferenta de CASS nu se datoreaza in situatia in care persoana a obtinut venituri din salarii pentru care s-a datorat CASS la plafonul de cel putin 6 salarii minime pe economie.

Prin urmare, persoana fizica care are calitatea de salariat, se incadreaza la exceptii, astfel ca plateste CASS la venitul net realizat, oricare ar fi acesta.

Impozitarea pe baza normei de venit


Daca optati pentru impozitarea la norma de venit prin completarea corespunzatoare a Declaratie unice:

Stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit este reglementata la art. 69 din Codul fiscal.

In cazul contribuabililor care realizeaza venituri din activitati independente, altele decat venituri din profesii liberale definite la art. 67 alin. (2), venitul net anual se determina pe baza normelor de venit de la locul desfasurarii activitatii.

Daca un contribuabil desfasoara doua sau mai multe activitati care genereaza venituri din activitati independente, altele decat venituri din profesii liberale, definite la art. 67 alin. (2), venitul net din aceste activitati se stabileste de catre contribuabil prin insumarea nivelului normelor de venit corespunzatoare fiecarei activitati. Norma de venit reprezinta o suma fixa stabilita anual de catre directia generala ale finantelor publice judeteana, in functie de specificul activitatii si de zona in care se desfasoara activitatea.

Contribuabilii, pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 25.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului in lei al sumei de 25.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei, la sfarsitul anului fiscal. Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.

Exemplu de calcul al taxelor pentru un PFA (pentru 2024)

Exemplu: norma de venit este de 41.000 lei anual

Impozit pe venit: 41.000 lei 10% = 4.100 lei

Contributia la pensie (CAS), calculata pe baza a 12 salarii minime: 39.600 lei 25% = 9.900 lei

Contributia la sanatate (CASS): 41.000 lei 10% = 4.100 lei

Astfel, totalul taxelor si contributiilor datorate pentru anul 2024 este de 18.100 lei. Aceste sume sunt finale si trebuie achitate pana la data de 25 mai a anului urmator. Impozitarea pe baza normei de venit nu ia in considerare veniturile si cheltuielile reale din cursul anului, impozitele si contributiile fiind calculate exclusiv in functie de valoarea normei de venit.

De mentionat ca impozitarea pe baza normei de venit presupune o evidenta contabila simplificata, se completeaza doar partea de venituri a registrului de evidenta fiscala.

Obligatia utilizarii casei de marcat pentru PFA

Conform legislatiei in vigoare, utilizarea casei de marcat este obligatorie pentru persoanele fizice autorizate care desfasoara activitati economice si obtin venituri din vanzarea de bunuri sau servicii. Astfel, daca veti incaseze sume de bani pentru serviciile prestate, veti avea nevoie de o casa de marcat.

Casa de marcat trebuie sa fie conectata la sistemul national de monitorizare al ANAF, iar utilizarea acesteia impune si emiterea bonurilor fiscale.

Ordonanta de urgenta nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale

Art. 1

(1) Operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.

(2) Operatorii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare utilizatori, cu exceptia celor care utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale care potrivit prevederilor art. 3 alin. (21) nu inglobeaza constructiv dispozitivul de imprimare, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le inmaneze clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura.


Raspunsuri oferite in luna IUNIE 2025 de catre specialistii site-ului PortalPersoaneFizice. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016