Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Titlul VIII -accize si alte taxe- din Normele Codului Fiscal va fi modificat de Finante (Proiect de Hotarare)

16-Feb-2023
1494
Titlul VIII -accize si alte taxe- din Normele Codului Fiscal va fi modificat de Finante (Proiect de Hotarare)

Finantele au pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de Hotarare pentru modificarea si completarea Titlului VIII "Accize si alte taxe speciale" din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.1/2016.

Initiatorii Proiectului mentioneaza ca modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal este necesara in vederea corelarii cu prevederile din Codul fiscal ca urmare a Ordonantei Guvernului nr. 4/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a Ordonantei Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor masuri fiscale, precum si pentru prorogarea unui termen, prin care au fost transpuse prevederile Directivei (UE) 2020/262 a Consiliului de stabilire a regimului general al accizelor (reformare).

Schimbari preconizate

- Introducerea unor prevederi ce reglementeaza pragul pierderii partiale, aparute ca urmare a unor cauze care tin de natura produselor, in cazul tutunului prelucrat ca urmare a Directivei 2020/262 a Consiliului de stabilire a regimului general al accizelor (reformare) si a Regulamentului UE 2022/1636.

- Avand in vedere ca prin Directiva (UE) 2020/262 s-au eliminat documentele pe suport de hartie in cazul deplasarii produselor accizabile in regim suspensiv de accize si inlocuite cu documente electronice, Codul fiscal fiind modificat in acest sens prin Ordonanta Guvernului nr. 4/2022, este necesar a se corela si prevederile din Normele metodologice cu prevederile din Codul fiscal referitoare la deplasarea produselor accizabile in regim suspensiv de accize de la un loc de expediere aflat pe teritoriul Romaniei, precum si prevederile referitoare la deplasarea de produse accizabile care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru si care sunt deplasate catre teritoriul Romaniei pentru a fi livrate in Romania in scopuri comerciale sau pentru a fi utilizate in Romania, respectiv de pe teritoriul Romaniei catre teritoriul unui stat membru.

- Modificarea prevederilor din Normele metodologice cu privire la actualizarea/reintregirea garantiei constituite de antrepozitarii autorizati, destinatarii inregistrati, expeditorii inregistrati, importatorii autorizati si reprezentantii fiscali in vederea corelarii cu prevederile art. 348 din Codul fiscal.

- Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 stabileste modelul certificatului de scutire TVA si/sau accize in baza caruia se acorda scutirile prevazute la art. 395 alin. (1) din Codul fiscal, iar Regulamentul (UE) 2022/1637 stabileste modelul certificatului utilizat numai in cazul scutirii de la plata accizelor. in vederea armonizarii cu legislatia europeana, se propune modificarea normelor metodologice in sensul mentionarii utilizarii ambelor certificate de scutire, dupa caz.

- In vederea corelarii prevederilor din Normele metodologice cu prevederile Codului fiscal referitoare la remiterea accizelor ca urmare a Ordonantei Guvernului nr. 4/2022 prin care au fost transpuse prevederile Directivei 2020/262, se propune introducerea unor prevederi referitoare la situatiile in care accizele pot fi remise, precum si procedura de remitere a accizelor.

- Se propune ca prin ordin al presedintelui Autoritatii Vamale Romane sa fie stabilita modalitatea de verificare a datelor din documentul administrativ electronic cu cele din declaratia de export.

- Se propune introducerea unor prevederi care sa reglementeze procedura ce trebuie urmata in cazul deplasarilor de produse accizabile care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru si care sunt deplasate catre teritoriul altui stat membru pentru a fi livrate acolo in scopuri comerciale, respectiv:

 monitorizarea deplasarii prin intermediul sistemului informatizat (EMCS) prin utilizarea documentului administrativ simplificat electronic si a raportului de primire, iar in situatia in care sistemul informatizat nu este disponibil, utilizarea unor documente de rezerva;

 stabilirea regimului aplicabil destinatarului certificat (reguli generale, inregistrarea, obtinerea atestatului, respingerea cererii de inregistrare, obligatii, garantarea, revocarea atestatului);

 stabilirea regimului aplicabil expeditorului certificat (reguli generale, inregistrarea, obtinerea atestatului, respingerea cererii de inregistrare, obligatii, revocarea atestatului);

 introducerea obligatiei de notificare in situatia in care un antrepozitar autorizat actioneaza drept destinatar certificat/expeditor certificat, un destinatar inregistrat actioneaza drept destinatar certificat, respectiv un antrepozitar autorizat care detine si autorizatie de expeditor inregistrat si care actioneaza drept expeditor certificat.

-Introducerea unor prevederi privind marcarea de catre destinatarul certificat, antrepozitarul autorizat care actioneaza drept destinatar certificat si destinatarul inregistrat care actioneaza drept destinatar certificat, a produselor accizabile supuse marcarii care au fost deja eliberate pentru consum in alte state membre, in vederea corelarii cu prevederile Codului fiscal referitoare la responsabilitatea marcarii introduse prin Ordonanta Guvernului nr. 4/2022

- Modificarea anumitor sintagme folosite in Normele metodologice astfel incat acestea sa fie corelate terminologia utilizata in Codul fiscal.

- Se propune actualizarea anexei nr. 33 – Document administrativ de insotire, anexei nr. 34 - Document administrativ de insotire in procedura de rezerva, anexei nr. 35 – Raport de primire, respectiv anexei nr. 41 – Nota de comanda

- Introducerea unor anexe noi ca urmare a noilor prevederi, respectiv anexa nr. 371 – Cerere privind acordarea atestatului de destinatar certificat, anexa nr. 372 – Cerere privind acordarea atestatului de expeditor certificat, anexa nr. 373 – Notificare privind expedierea/achizitia de produse accizabile in calitate de expeditor certificat/destinatar certificat potrivit art. 415 alin. (6) si (7) din Codul fiscal, respectiv anexa nr. 374 – Raport de primire.

Reamintim ca Prin Ordonanta Guvernului nr. 4/2022 au fost introduse noi categorii de operatori economici - destinatari si expeditori certificati – care desfasoara activitati cu produse accizabile care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru si care sunt deplasate catre teritoriul altui stat membru pentru a fi livrate in scopuri comerciale, astfel se impune modificarea si completarea Normelor metodologice care nu cuprind prevederi privind regimul aplicabil acestor operatori.

In prezent, nu exista prevederi care sa reglementeze un prag comun de pierdere partiala, aparuta ca urmare a unor cauze care tin de natura produselor, in cazul tutunului prelucrat.

Potrivit actualelor prevederi din Normele metodologice, deplasarea produselor accizabile in regim suspensiv de accize de la un loc de expediere aflat pe teritoriul Romaniei este insotita de un exemplar tiparit al documentului administrativ electronic, iar deplasarea produselor accizabile cu accize platite dintr-un stat membru in alt stat membru este insotita de documentul de insotire sau un alt document comercial care contine aceleasi informatii din documentul de insotire

La momentul actual, Codul fiscal prevede constituirea garantiei sub forma de consemnare de mijloace banesti sau scrisoare de garantie/polita de asigurare de garantie, iar prevederile din Normele metodologice nu sunt corelate cu prevederile Codului fiscal.

Ca urmare a transpunerii prevederilor Directivei (UE) 2020/262 de stabilire a regimului general al accizelor (reformare) prin Ordonanta Guvernului nr. 4/2022, au fost eliminate documentele pe suport de hartie in cazul deplasarii produselor accizabile in regim suspensiv de accize si inlocuite cu documente electronice, iar prevederile din Normele metodologice nu sunt corelate cu prevederile Codului fiscal.

In prezent, scutirile de la plata accizelor prevazute la art. 395 alin. (1) din Codul fiscal se acorda pe baza certificatului de scutire, al carui model este prevazut in anexa II din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului din 15 martie 2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata (reformare), cu modificarile si completarile ulterioare.

La momentul actual, Normele metodologice nu contin prevederi referitoare la remiterea accizelor.
In prezent, deplasarea produselor accizabile care au fost eliberate pentru consum intr-un stat memBru si sunt deplasate catre alt stat membru nu este monitorizata prin intermediul unui sistem informatizat.

Normele metodologice nu reglementeaza regimul aplicabil noilor categorii de operatori economici - destinatari si expeditori certificati – care desfasoara activitati cu produse accizabile care au fost eliberate pentru consum pe teritoriul unui stat membru si care sunt deplasare catre teritoriul altui stat membru pentru a fi livrate in scopuri comerciale.

Potrivit actualelor reglementari din Normele metodologice, operatorul economic din Romania care urmeaza sa primeasca produse accizabile eliberate pentru consum in alt stat membru are obligatia sa garanteze plata accizelor, sa plateasca accizele in prima zi lucratoare imediat urmatoare celei in care s-au receptionat produsele, sa instiinteze autoritatea vamala teritoriala si sa pastreze produsele in locul de receptie cel putin 24 de ore.


Sursa: MFP

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici