Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Venituri din activitati agricole. Care sunt obligatiile declarative?

23-Feb-2018
9213

In analiza de mai jos, vom vedea care sunt obligatiile declarative pentru o persoana fizica care realizeaza venituri din activitati agricole.

Iata raspunsul specialistului!

Agricultorul reprezinta persoana fizica, PFA, I.I sau I.F, cu sediul activitatii economice in Romania, care:
- realizeaza activitati de productie agricola, inclusiv activitatile de transformare a produselor agricole prin alte metode decat cele industriale;
- realizeaza servicii agricole, prestate de un agricultor care utilizeaza munca manuala proprie si/sau echipamentele specifice.

Aceste categorii de persoane pot opta incepand cu data de 1 Ianuarie 2017 pentru aplicarea unei regim special de TVA, in detrimentul celui normal, obligatoriu pentru cei inregistati in scop de TVA sau care au obligatia sa se inregistreze in scop de TVA. Prin urmare, micii agricultori pot alege incepand cu data de 1 Ianuarie 2017 intre regimul special pentru agricultori conform art. 315^1 alin. (1) din Codul fiscal si regimul normal de TVA de la art. 316 din Codul fiscal, in functie de care este mai avantajos, pentru agricultor.

Regimul special de TVA pentru agricultori consta intr-o cota forfetara aplicata gradual, timp de trei ani (perioada 2017-2019), astfel:
- procent de compensare in cota forfetara de 1% pentru anul 2017;


- procent de compensare in cota forfetara de 4% pentru 2018;
- procent de compensare in cota forfetara de 8% pentru 2019.

Compensatia in cota forfetara reprezinta suma rezultata prin aplicarea procentului de compensare in cota forfetara asupra pretului / tarifului, exclusiv taxa, aferent livrarilor de produse agricole si prestarilor de servicii agricole, efectuate de un agricultor.

Aplicarea regimului simplificat de TVA poate fi aplicat de catre micii agricultori (PFA, I.I sau I.F ) inregistrati in scop de TVA, conform art.316 din Codul fiscal si/sau care se inregistreaza in scop de TVA, prin optiune sau ca urmare a depasirii plafonului de scutire.

Astfel, pentru livrarile de produse agricole/servicii agricole, aplicarea acestui regim, ii scuteste pe agricultori, printre altele, de inregistrarea in scopuri de TVA la momentul in care ating cifra de afaceri de 220.000 de lei, intr-un an fiscal, tinerea evidentelor in scopuri de TVA ori depunerea decontului de taxa (300), a declaratiei informative (394), obligatii ce reveneau anterior celor ce aplicau regimul obisnuit de TVA.

OUG nr. 84/2016 stabileste ca agricultorul care aplica sistemul special de TVA nu are obligatia de a colecta TVA pentru livrarile de produse agricole rezultate din activitatile si serviciile agricole.

Totodata, acesta nu are dreptul sa deduca taxa achitata sau datorata pentru achizitiile sale in cadrul activitatii efectuate in regimul special.

Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, carora agricultorul care aplica regimul special le livreaza produsele agricole sau le presteaza serviciile agricole, au dreptul la deducerea compensatiei in cota forfetara achitata agricultorului care aplica regimul special, in aceleasi limite si conditii specifice, aplicabile pentru deducerea TVA .Astfel, numai beneficiarii/ clientii agricultorilor, inregistrati in scop de TVA, vor raporta in deconturile lor de TVA (300) compensatiile in cota forfetara pentru achizitii de produse si servicii agricole, de la furnizori care aplica regimul special pentru agricultori.

Agricultorii care aplica regimul special vor fi inscrisi intr-un registru distinct, ce va fi publicat pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Pentru aceasta, contribuabilii trebuie sa depuna la organul fiscal competent a unei notificari privind aplicarea / incetarea aplicarii regimului special pentru agricultori (formularul 087), inscrierea in Registrul agricultorilor urmand sa se faca pana la data de 1 a lunii urmatoare celei in care a fost depusa cererea.

Formularul de notificare (087) se completeaza de persoanele fizice, persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale sau intreprinderile familiale, cu sediul activitatii economice in Romania, care realizeaza activitati de productie agricola sau de servicii agricole si care nu realizeaza alte activitati economice sau realizeaza si alte activitati economice a caror cifra de afaceri anuala este inferioara plafonului de scutire de 220.000 lei (echivalentul pentru 65.000 euro x 3, 3817 –cursul de schimb la data aderarii Romaniei la UE).

Formularul "Notificare privind aplicarea/incetarea aplicarii regimului special pentru agricultori (087)" se depune la organul fiscal competent:

a) pentru aplicarea regimului special, de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila;
b) pentru aplicarea regimului special, de catre alte persoane decat cele de mai sus, care opteaza pentru aplicarea acestui regim;
c) pentru incetarea aplicarii regimului special pentru agricultori, de catre agricultorii care opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa.

Prin completarea Sectiunii IV "Aplicarea regimului special pentru agricultori", persoana declara pe propria raspundere ca indeplineste conditiile pentru aplicarea regimului special pentru agricultori prevazute de art. 315^1 alin. (1) din Codul fiscal.

De asemenea, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA (PFA, I.I. I.F), completeaza aceasta sectiune in scopul anularii inregistrarii in scopuri de TVA, in vederea aplicarii regimului special pentru agricultori.

Agricultorul care aplica regimul special poate opta oricand pentru aplicarea regimului normal de TVA, in conditiile prevazute prin Normele metodologice,pentru aplicarea Codului fiscal, prin depunerea la organul fiscal competent a unei notificari in acest sens, caz in care organul fiscal competent opereaza radierea agricultorului din Registrul agricultorilor care aplica regimul special pana la data de 1 a lunii urmatoare celei in care a fost depusa notificarea. Dupa exercitarea optiunii de aplicare a regimului normal de TVA, agricultorul nu mai poate aplica din nou regimul special pentru o perioada de cel putin 2 ani de la data inregistrarii in scopuri de TVA.

Prin Sectiunea V "Incetarea aplicarii regimului special pentru agricultori", din formularul 087, agricultorul notifica organul fiscal cu privire la incetarea aplicarii regimului special pentru agricultori, in temeiul dispozitiilor art. 315 ^1 alin. (14) si (15) din Codul fiscal.

Asadar, in vederea aplicarii regimului de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal si a regimului special pentru agricultori prevazut la art. 315^1 din Codul fiscal", agricultorul PFA, I.I sau I.F trebuie sa iasa din evidenta platitorilor de TVA, daca este inregistrat prin bifarea Sectiunii IV din cadrul formularului 087 "Notificare privind aplicarea/ incetarea aplicarii regimului special pentru agricultori"
Organul fiscal emite o Decizie privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA, a agricultorilor inregistrati in scop de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal.

Prin Decizie se precizeaza ca la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA se anuleaza si Certificatul de inregistrare in scopuri de TVA. De asemenea, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata Decizia, titularul are obligatia depunerii ultimului decont de TVA (formularul 300), indiferent de perioada fiscala aplicata ca persoana inregistrata in scopuri de TVA.

La data anularii inregistrarii in scopuri de TVA se radiaza si inscrierea in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, daca agricultorul era inscris in acest registru.

Agricultorul PFA, I.I sau I.F, trebuie sa emita o factura cuprinzand toate informatiile necesare, conform prevederilor de la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal, precum si o mentiune cu privire la aplicarea regimului special pentru agricultori, precum si a procentului de compensare in cota forfetara si valoarea compensatiei in cota forfetara care i se cuvine, pentru:

- livrarile de produse agricole/prestarile de servicii;
- vanzarile la distanta;
- livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana care ii comunica un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru;
- prestarile de servicii care au locul in alt stat membru, pentru care beneficiarul serviciului este persoana obligata la plata taxei conform echivalentului din legislatia altui stat membru.

Astfel, in anul 2018 un agricultor (PFA, I.I, I.F), va completa o factura privind prestarile de servicii agricole, conform exemplului de mai jos:

 

 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, consultant fiscal, expert contabil si auditor financiar.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016