Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Firmele NU vor mai fi incadrate in categoria marilor contribuabili daca au inregistrat o cifra de afaceri mai mica cu 50%

25-Ian-2022
8384
Firmele NU vor mai fi incadrate in categoria marilor contribuabili daca au inregistrat o cifra de afaceri mai mica cu 50%

ANAF propune reclasificarea societatilor, printr-un nou Proiect de ordin. Firmele nu vor mai fi incadrate in categoria marilor contribuabili daca au inregistrat o cifra de afaceri mai mica cu 50% in anul 2020 fata de anul 2019, au declarat obligatii fiscale mult mai mici, iar numarul de salariati a scazut in mod semnificativ.

ANAF a pus in dezbatere publica Proiectul de Ordin pentru modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1721/2021 privind organizarea activitatii de administrare a marilor contribuabili, precum si privind unele obligatii declarative.

In vederea cresterii eficientei activitatii de administrare a contribuabililor si a imbunatatirii colectarii veniturilor bugetare a fost necesara reorganizarea activitatii de administrare a marilor contribuabili, actiune care are la baza administrarea si monitorizarea distincta a acestei categorii de contribuabili care reprezinta esantionul agentilor economici cu cea mai mare importanta fiscala, respectiv care contribuie cu cea mai pare pondere la incasarea veniturilor datorate bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetul Fondului national unic de asigurari de sanatate.

Prin Ordinul presedintelui Administratiei Nationale de administrare Fiscala nr.
1721/2021 privind organizarea activitatii de administrare a marilor contribuabili, au fost reglementate criteriile de selectie/actualizare a marilor contribuabili care sunt administrati, incepand cu data de 1 ianuarie 2021, de catre Directia general de administrare a marilor contribuabili, respectiv criteriile specifice, criteriul de baza si criteriul de continuitate.

In ceea ce priveste criteriul de continuitate institutia precizeaza ca, mentinerea in administrarea Directiei generale de administrare a marilor contribuabili a contribuabililor selectati in baza acestui criteriu, a avut la baza considerentul pastrarii stabilitatii in administrarea aceluiasi organ fiscal central a acestor contribuabili.

Potrivit art. 6 alin. (1) din ordinul anterior invocat, ”contribuabilii mari selectati/actualizati potrivit prezentului ordin care nu mai indeplinesc criteriul specific prevazut la art. 4 alin. (2) lit. b) si c) sau criteriul de baza prevazut la art. 5 nu mai sunt administrati de Directia generala de administrare a marilor contribuabili, dupa 3 ani consecutivi in care nu indeplinesc aceste criterii, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator expirarii acestei perioade”.

Situatia economica generata de pandemia Covid 19 a condus la diminuarea lichiditatilor financiare si a patrimoniului detinut de contribuabili.

Astfel, s-a constatat faptul ca o parte din contribuabilii mentinuti in categoria marilor contribuabili in functie de criteriul continuitatii, au inregistrat o scadere a cifrei de afaceri si a numarului mediu de angajati, astfel cum rezulta dinsituatiile financiare aferente anului 2020 comparativ cu cele aferente anului 2019. De asemenea, s-a constatat ca 14 dintre acesti contribuabili au declarat in situatiile financiare aferente acestor ani cifra de afaceri zero.

De asemenea, s-a constatat ca urmare diminuarii activitatii acestor mari contribuabili in perioada pandemiei, obligatiile fiscale declarate au scazut in anul 2020 fata de cele declarate in anul 2019.

Avand in vedere cele de mai sus, precum si faptul ca reducerea activitatii acestor contribuabili a generat o diminuare a incasarilor la bugetul general consolidat, s-a impus reanalizarea pachetului de mari contribuabili care au fost selectati in functie de criteriul continuitatii.

Raportat la cele mai sus expuse, s-a constatat ca din aceasta categorie de mari contribuabili cei care au inregistrat o cifra de afaceri mai mica cu 50% in anul 2020 fata de anul 2019, au declarat obligatii fiscale mult mai mici, iar numarul de salariati a scazut in mod semnificativ. Acestia nu se mai justifica a fi mentinuti in categoria marilor contribuabili, tinand cont de faptul ca aportul lor in totalul incasarilor la bugetul general consolidat este nesemnificativ, fapt pentru
care se impune eliminarea acestora din randul marilor contribuabili.

Extras din Proiectul de Ordin:

Art. I - Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1721/2021
privind organizarea activitatii de administrare a marilor contribuabili, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1051 din 3 noiembrie 2021, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 1, alineatul (2), litera e) se modifica ?i va avea urmatorul cuprins:
” e) au fost selectati anterior intrarii in vigoare a prezentului ordin conform
criteriului participarii directe.”

2. La articolul 7, dupa alineatul (10) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu
urmatorul cuprins:

”(11) Contribuabilii mari selectati in functie de criteriul continuitatii prevazut la art. 6,
care inregistreaza o scadere a cifrei de afaceri raportata in situatiile financiare aferente
anului 2020, comparativ cu cele aferente anului 2019, in procent mai mare de 50%,
precum si cei care au declarat in situatiile financiare aferente acestor ani cifra de afaceri
zero, sunt scosi din administrarea Directiei generale de administrare a marilor contribuabili si preluati spre administrare de catre organele fiscale in a caror raza teritoriala isi au domiciliul fiscal, potrivit legii, aplicandu-se in mod corespunzator prevederile art. 9.”

Art. II - Contribuabilii prevazuti la art. I pct. 2, depun Declaratia informativa D406 prevazuta la art. 2 din Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1783/2021 privind natura informatiilor pe care contribuabilul/platitorul trebuie sa le declare prin fi?ierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura si conditiile de transmitere, precum si termenele de transmitere ?i data/datele de la care categoriile de contribuabili/platitori sunt obligate sa transmita fisierul standard de control fiscal, incepand cu data de referinta stabilita in Anexa nr. 5 la ordin, corespunzator categoriei de contribuabili in care se incadreaza prin intrarea in vigoare a prezentului
ordin.

Art. III- Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I

 

Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti

  • Diferente de curs valutar

    Intrebare: In luna decembrie 2024 am primit o factura care reprezenta o achizitie intracomunitara, iar valoarea acesteia am declarat-o in D300 si D390. In luna ianuarie 2025 am achitat factura, rezultand o diferenta de curs valutar de...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<

  • Export in afara UE

    Intrebare: O firma din Romania fabrica diverse produse farmaceutice pe baza unui contract cu o firma din Ungaria, care, la randul sau, le livreaza unei companii afiliate din Rusia. Din considerente de optimizare logistica, se doreste...
    vezi AICI raspunsul specialistilor <<



Subiectele saptamanii

  • SAF-T D406: Cum se calculeaza perioada de gratie pentru luna ianuarie 2025

    • Inca din anul 2022 a devenit obligatoriu pentru contribuabilii mari sistemul SAF-T, adica fisierul standard international utilizat pentru transferul electronic de date si informatii contabile si fiscale de la entitatile economice catre autoritatile fiscale. Acesta se aplica din 2023 pentru contribuabilii mijlocii, iar din 2025 trebuie depus si de firmele mici. Asa cum stim deja, exista si anumite perioade de gratie care sunt acordate de autoritati. In acest articol vom vedea pana cand poate...» citeste mai departe aici

  • Evaziune fiscala. Care este procedura de control a ONPCSB si cum arata Notificarea

    • Evaziunea fiscala reprezinta o problema semnificativa in multe domenii la noi in tara, si este nevoie de combaterea ei prin diverse masuri riguroase si controale eficiente. Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) joaca un rol esential in acest demers, avand atributii privind monitorizarea si controlul entitatilor economice in ceea ce priveste respectarea reglementarilor legale in vigoare. Activitatea de control a ONPCSB se realizeaza conform unor proceduri...» citeste mai departe aici

  • [MONOGRAFIE] Vouchere emag si reglementari cheie

    • Pentru a putea cumpara bunuri sau diverse alte servicii de la un magazin fizic, o platforma online sau un furnizor de servicii, puteti folosi si vouchere cadou, care functioneaza ca un instrument sau un document care reprezinta o suma de bani sau o anumita valoare monetara. Iar in aceasta categorie intra si voucherele emag, care sunt adesea folosite ca alternative la plata directa cu bani sau carduri de credit. Acestea au inceput sa fie din ce in ce mai utilizate de firme pentru salariati, chiar...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. ANAF a actualizat D101 pentru impozitul pe profit prin Ordinul 206/2025

    • Prin Ordinul 206/2025 au fost adoptate noile declaratii D101 – folosite atat de persoanele care platesc impozit pe profit, cat si de cei care fac parte din grupuri de impozit pe profit. Acestea au fost modificate in urma unor noutati din domeniu din anul 2024. Aceste noi declaratii 101 pentru impozitul pe profit vor fi utilizate atat pentru declararea obligatiilor anuale aferente anului fiscal 2024, cat si celor cu privire la anul modificat care a inceput in anul 2024.» citeste mai departe aici

  • iFlow eFactura: Automatizare completa!

    • Facturarea electronica nu trebuie sa fie complicata! Cu iFlow eFactura, ai acces la un sistem modern, automatizat si sigur, care elimina erorile si reduce timpul pierdut cu introducerea manuala a facturilor. Indiferent daca administrezi o singura firma sau mai multe, iFlow eFactura iti ofera toate functionalitatile necesare pentru o gestionare eficienta. Ce avantaje ofera iFlow eFactura? Conectare automata la SPV Uita de introducerea manuala a facturilor la ANAF! Aplicatia se conecteaza automat...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016