Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Zoom fiscal: Noile reguli privind contributia de asigurari sociale de sanatate si Formularul 604

13-Iun-2016
2363

Prin Legea 112/2016 privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.41/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru reglementarea unor masuri bugetare, publicata in Monitorul Oficial nr.408/30.05.2016, au fost aduse modificari Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, referitor la contributia de asigurari sociale de sanatate, astfel:

- in cazul veniturilor din investitii silsau din alte surse realizate in anul 2016, ale caror baze lunare de calcul se situeaza sub nivelul valorii salariului de baza minim brut pe tara, nu se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate. Pentru veniturile ale caror baze lunare de calcul sunt mai mari sau egale cu valoarea salariului de baza minim brut pe tara, contributia de asigurari sociale de sanatate datorata lunar se calculeaza asupra acestor baze de calcul. (Art.178, alin.(4) din Codul fiscal);

- in cazul persoanelor fizice care realizeaza, in cursul anului fiscal 2017, numai venituri din investitii si/sau din alte surse, pentru care baza anuala de calcul se situeaza sub nivelul valorii a douasprezece salarii de baza minime brute pe tara, pentru aceste venituri nu se stabileste contributia de asigurari sociale de sanatate. (Art.179, alin.(6^1) din Codul fiscal).

Persoanele fizice care
- nu realizeaza venituri de natura celor mentionate la art.155 din Codul fiscal (salarii sau asimilate salariilor, pensii, activitati independente, din asocierea cu o persoana juridica, din cedarea folosintei bunurilor, din investitii, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, din alte surse, indemnizatii de somaj, indemnizatii pentru cresterea capitului, ajutorul social, indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca drept urmare a unui accident de munca sau unei boli profesionale),
- realizeaza venituri lunare numai din investitii si/sau din alte surse ale caror baze lunare de calcul se situeaza sub nivelul valorii salariului de baza minim brut pe tara,
- si nu se incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei sau in categoriile de persoane pentru care plata contributiei se suporta din alte surse,

datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate astfel:

- lunar, prin aplicarea cotei individuale de contributie de 5,5% asupra bazei de calcul reprezentand valoarea salariului minim brut pe tara, si au obligatia sa plateasca contributia de asigurari sociale de sanatate pe o perioada de cel putin 12 luni consecutive, incepand cu luna in care se depune declaratia 604. in acest caz, plata se efectueaza lunar pana la data de 25 inclusiv a fiecarei luni, incepand cu luna urmatoare depunerii declaratiei;
- la data la care acceseaza serviciile acordate de sistemul public de asigurari sociale de sanatate potrivit legii, prin depunerea declaratiei 604, aplicand cota individuala de contributie de 5,5% asupra bazei de calcul reprezentand valoarea a de 7 ori salariul minim brut pe tara. Piata de efectueaza la data depunerii declaratiei. (Art.180, 181, 182 din Codul fiscal).

Salariul de baza minim brut pe tara este cel garantat in plata si aprobat prin hotarare a Guvernului, la data depunerii declaratiei 604.

Prin Hotararea de Guvern nr.1017/2016, incepand cu data de 1 mai 2016, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 1.250 lei.

Procedura de declarare si stabilire a contributiei de asigurari sociale de sanatate se stabileste prin ordin al presedintelui ANAF.

Persoanele care incep sa realizeze venituri de natura celor mentionate la art.155 din Codul fiscal sau se incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei sau in categoriile de persoane pentru care plata contributiei se suporta din alte surse, depun la organul fiscal competent, in termen de 15 zile de la data la care a intervenit evenimentul, o cerere in vederea stoparii obligatiilor de plata reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate. (Art.183 din Codul fiscal).

IMPORTANT: Persoanele fizice care nu realizeaza venituri de natura celor mentionate la art.155 din Codul fiscal si nu se incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei pentru asigurari sociale de sanatate sau in categoriile de persoane pentru care plata contributiei pentru asigurarea sociala de sanatate se suporta din alte surse, pentru care pana la data intrarii in vigoare a acestei legi au fost emise deciziile de impunere, pot depune la organul fiscal competent o cerere pentru desfiintarea deciziei incepand cu luna urmatoare celei in care se depune cererea.

Sursa: AJFP Arges

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016