Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
Contribuabilii care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal au obligatia sa inregistreze contractul din inchiriere la organul fiscal, in termen de 30 de zile de la data incheierii contractul intre parti. Odata cu inregistrarea contractului se depune si declaratia privind venitul estimat/norma de venit.
Sunt considerate venituri din cedarea folosintei bunurilor si veniturile obtinute de catre proprietar din inchirierea camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare in scop turistic cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv. in cazul in care bunul inchiriat este detinut in comun, contractul se va inregistra de catre fiecare coproprietar la organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul. Documentele se vor prezenta in copie si original.
Documentele necesare pentru inregistrarea contractului de inchiriere:
- contractul de inchiriere ( un exemplar in original se va pastra de catre organul fiscal);
- declaratia privind venitul estimat/ norma de venit - Formular 220, in 2 exemplare pentru fiecare proprietar,coproprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, dupa caz;
- actul de proprietate/detinere legala, copie si original;
- imputernicire ( in cazul in care nu se prezinta proprietarul) insotita de actul de identitate al imputernicitului, dupa caz.
Contribuabili care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor pe parcursul unui an, cu exceptia veniturilor din arendare, datoreaza plati anticipate cu titlu de impozit in contul impozitului pe venit catre bugetul de stat si plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Manual de politici contabile - Stick USB
Platile anticipate se stabilesc de organul fiscal, pe baza declaratiei privind venitul estimat/norma de venit si a contractului incheiat intre parti sau pe baza veniturilor determinate in sistem real, pe baza datelor din contabilitate potrivit optiuni, prin "Decizia de impunere privind platile anticipate cu titlu de impozit pe venit/contributii de asigurari sociale de sanatate, precum si privind obligatiile de plata cu titlu de contributii de asigurari sociale".
In cazul in care, potrivit clauzelor contractuale, venitul din cedarea folosintei bunurilor reprezinta echivalentul in lei al sumei in valuta, determinarea venitului anual estimat se efectueaza pe baza cursului de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ziua precedenta celei in care se efectueaza impunerea. Platile anticipate se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru, respectiv: (25 martie, 25 iunie, 25 septembrie, 21 decembrie).
Contribuabili care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor pot opta pentru determinarea venitului net in sistem real pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.
Organul fiscal competent stabileste plati anticipate prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net anual estimat din declaratia privind venitul estimat/norma de venit.
Baza de calcul a impozitului din cedarea folosintei bunurilor o reprezinta diferenta dintre venitul brut, cota de cheltuieli forfetare de 40% si contributia de asigurari de sanatate.
Baza lunara de calcul a contributiei de asigurari de sanatate pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor este diferenta dintre venitul brut si cheltuiala deductibila determinata prin aplicarea cotei de 40%asupra venitului brut, nu poate fi mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut, in vigoare in anul pentru care se stabileste contributia.
Impozitul reprezentand plata anticipata pe venituri din cedarea folosintei bunurilor si diferentele de impozit anual de regularizat, stabilite se pot achita:
- in numerar la sediile organelor fiscale cat si la Trezoreriile Statului;
- prin virament bancar, in conturile deschise la Trezoreriile Statului;
- prin mandat postal, in conturile deschise Trezoreriile Statului.
- cu cardul bancar, la sediile organelor fiscale cat si la Trezoreriile Statului
- on-line cu cardul prin intermediul platformei Ghiseul.ro
Contribuabili care reziliaza contractele de inchiriere in cursul anului au obligatia sa instiinteze in scris in termen de 5 zile organul fiscal competent. in acest sens se va depune formularul 220 la care se vor anexa, in copie, documentele din care sa rezulte rezilierea contractului de inchiriere.
Nedepunerea la termen a declaratiilor de venit de catre persoanele fizice constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50 lei la 500 lei.
Pentru informatii suplimentare se poate accesa:
- pagina de Internet, www. anaf.ro-sectiunea-Asistenta contribuabili/ghiduri curente/ghidul fiscal al contribuabililor persoanelor fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor;
- telefonic, la Biroul central de asistenta telefonica a contribuabililor, la nr. 031.403.91.60;
- birourile de asistenta pentru contribuabili din cadrul organelor fiscale teritoriale.
Sursa: DGRFP Cluj-Napoca
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
Articole similare
Pasii pe care trebuie sa ii urmati cand depuneti Declaratia 201 privind veniturile realizate din strainatateVenituri din CEDAREA FOLOSINTEI BUNURILOR in 2016. Ce impozit se aplica si ce cheltuieli se deduc in 2016 pentru un PFA?ANAF: Raspunsuri cu privire la depunerea electronica a declaratiilor fiscaleEste oficial: Procedura de stabilire si de regularizare a CAS si CASS pentru 2017Venituri din investitii, incasate in anul 2018, sub plafonul de 22.800 lei. Declaratie Unica rectificativa pentru CASSUltimele articole
In ce conditii trebuie sa plateasca CASS intreprinderile invidiuale din 2024Declaratia Unica 2024. Care este modul corect de completare, cu exemple pentru toate tipurile de venitVenituri din CEDAREA FOLOSINTEI BUNURILOR. Ce impozit se aplica din 1 ianuarie 2024, conform OUG 115/2023ANAF actualizeaza lista obligatiilor care se platesc in contul unicVenituri din chirii si din activitati independente. Cum se calculeaza cota CASS in 2024Articole similare
Facturi emise care persoane fizice. Elemente care trebuie completate OBLIGATORIUAchizitie bun de la un magazin situat pe teritoriul comunitar. Care e tratamentul fiscal?Reglementari privind facturarea. Reguli de facturare, continut obligatoriu si termene de emitereDeclaratia 394. Cum se declara in formular facturile emise catre persoane fizice?Achizitii de la persoane fizice. Care sunt obligatiile declarative?Ultimele articole
Precizari ANAF despre faptul ca institutia ar pune popriri pe conturile romanilor fara vreo instiintare in prealabilAchizitii intracomunitare. 3 studii de caz utile oricarui contabilProiect Finante: Scheme de ajutor de stat care vor fi derulate in perioada 2023-2025Controale antifrauda: Marile averi dobandite incepand cu 1 ianuarie 2012 ar putea fi verificate de autoritati din oficiu, dar si la sesizarea cetatenilorPresedintele ANAF: Din 1 iulie vom verifica veniturile tuturor personelor fizice. Ne-am saturat de smecherasi care nu platesc impoziteArticole similare
Miercuri, 25 octombrie, termenul limita de depunere a 8 declaratii fiscaleCodul fiscal 2011 - Titlul III (partea I)CALENDAR ANAF 2022: calendarul obligatiilor fiscale pentru luna IANUARIE 2022Calendarul obligatiilor fiscale pentru luna MARTIE 2021 a fost publicat de ANAFToate modificarile privind impozitul pe venit din noul Cod fiscalUltimele articole
Calendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in data de 25 martie 2024Calendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in luna martie 2024D208, modificata prin Ordinul 253/2024. Ce schimbari au fost aduse formularuluiDeclaratia Unica 2024. Care este modul corect de completare, cu exemple pentru toate tipurile de venitCalendar ANAF. Ce declaratii trebuie depuse de contribuabili pana pe 26 februarie 2024Articole similare
OG 16/2022: Venituri din salarii care NU vor fi impozitate, in limita unui plafon lunar de cel mult 33%OG 16/2022, sub lupa specialistilor! Rezolva rapid si legal orice problema legata de impozitul pe venit, microintreprinderi, CAS si CASS in 2023Cota de TVA de 9 la suta s-ar putea extinde. Ce categorii s-ar putea bucura de modificare?Anumite IMM-uri si PFA-uri din HORECA pot obtine fonduri nerambursabile de pana la 200.000 euro pentru dezvoltarea turismului balnearVeste buna pentru HoReCa! Somajul tehnic si plata a 41,5% din salariul brut ar putea fi REACTIVATEUltimele articole
Impozit pe veniturile microintreprinderilor in 2024. Modificari aduse de OUG 115/2023Microintreprinderi in 2024: Conditii pe care trebuie sa le indeplineasca firmele suspendate pentru a-si relua activitateaConditii microintreprindere 2024. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele, conform ultimelor modificari legislativeFirmele din HoReCa nu mai pot plati impozit micro din 2024 daca au depasit plafonul de 500.000 euroImpozit microintreprinderi 2024. Ce prevederi fiscale se aplica de la 1 ianuarie, conform Legii 296/2023 si OUG 115/2023Sfaturi de la experti
Cheltuieli de protocol. Mese la restaurant si cazare salariat cu mic dejun inclus
Intrebare: In cadrul desfasurarii activitatii, societatea noastra s-a intalnit cu urmatoarele situatii: 1. Angajatii iau masa in oras/restaurant impreuna cu partenerii de afaceri, aduc factura fiscala impreuna cu decontul de cheltuieli...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contract de mandat. Legea nu reglementeaza nota de lichidare si concediul de odihna
Intrebare: 1. La incetarea contractului de mandat, mandatarul trebuie sa isi faca o nota de lichidare? 2. In contractul de mandat i-au fost stabilite mandatarului un numar de zile de concediu de odihna. La incetarea mandatului este corect sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Intreprinderi legate 2024. Care este noua definitie si cum se pune in practica
Reorganizare ANAF 2024. Vor DISPAREA anumite documente tiparite pe hartie
RO e-Factura. Exceptii de la obligativitatea trimiterii facturilor in sistem
Calendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in data de 25 martie 2024