
Raportul Special
realizat de specialisti
Contribuabilii care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal au obligatia sa inregistreze contractul din inchiriere la organul fiscal, in termen de 30 de zile de la data incheierii contractul intre parti. Odata cu inregistrarea contractului se depune si declaratia privind venitul estimat/norma de venit.
Sunt considerate venituri din cedarea folosintei bunurilor si veniturile obtinute de catre proprietar din inchirierea camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare in scop turistic cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv. in cazul in care bunul inchiriat este detinut in comun, contractul se va inregistra de catre fiecare coproprietar la organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul. Documentele se vor prezenta in copie si original.
Documentele necesare pentru inregistrarea contractului de inchiriere:
- contractul de inchiriere ( un exemplar in original se va pastra de catre organul fiscal);
- declaratia privind venitul estimat/ norma de venit - Formular 220, in 2 exemplare pentru fiecare proprietar,coproprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, dupa caz;
- actul de proprietate/detinere legala, copie si original;
- imputernicire ( in cazul in care nu se prezinta proprietarul) insotita de actul de identitate al imputernicitului, dupa caz.
Contribuabili care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor pe parcursul unui an, cu exceptia veniturilor din arendare, datoreaza plati anticipate cu titlu de impozit in contul impozitului pe venit catre bugetul de stat si plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate.
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Autoturisme pe firma Regim fiscal-contabil
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Platile anticipate se stabilesc de organul fiscal, pe baza declaratiei privind venitul estimat/norma de venit si a contractului incheiat intre parti sau pe baza veniturilor determinate in sistem real, pe baza datelor din contabilitate potrivit optiuni, prin "Decizia de impunere privind platile anticipate cu titlu de impozit pe venit/contributii de asigurari sociale de sanatate, precum si privind obligatiile de plata cu titlu de contributii de asigurari sociale".
In cazul in care, potrivit clauzelor contractuale, venitul din cedarea folosintei bunurilor reprezinta echivalentul in lei al sumei in valuta, determinarea venitului anual estimat se efectueaza pe baza cursului de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ziua precedenta celei in care se efectueaza impunerea. Platile anticipate se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru, respectiv: (25 martie, 25 iunie, 25 septembrie, 21 decembrie).
Contribuabili care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor pot opta pentru determinarea venitului net in sistem real pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.
Organul fiscal competent stabileste plati anticipate prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net anual estimat din declaratia privind venitul estimat/norma de venit.
Baza de calcul a impozitului din cedarea folosintei bunurilor o reprezinta diferenta dintre venitul brut, cota de cheltuieli forfetare de 40% si contributia de asigurari de sanatate.
Baza lunara de calcul a contributiei de asigurari de sanatate pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor este diferenta dintre venitul brut si cheltuiala deductibila determinata prin aplicarea cotei de 40%asupra venitului brut, nu poate fi mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut, in vigoare in anul pentru care se stabileste contributia.
Impozitul reprezentand plata anticipata pe venituri din cedarea folosintei bunurilor si diferentele de impozit anual de regularizat, stabilite se pot achita:
- in numerar la sediile organelor fiscale cat si la Trezoreriile Statului;
- prin virament bancar, in conturile deschise la Trezoreriile Statului;
- prin mandat postal, in conturile deschise Trezoreriile Statului.
- cu cardul bancar, la sediile organelor fiscale cat si la Trezoreriile Statului
- on-line cu cardul prin intermediul platformei Ghiseul.ro
Contribuabili care reziliaza contractele de inchiriere in cursul anului au obligatia sa instiinteze in scris in termen de 5 zile organul fiscal competent. in acest sens se va depune formularul 220 la care se vor anexa, in copie, documentele din care sa rezulte rezilierea contractului de inchiriere.
Nedepunerea la termen a declaratiilor de venit de catre persoanele fizice constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50 lei la 500 lei.
Pentru informatii suplimentare se poate accesa:
- pagina de Internet, www. anaf.ro-sectiunea-Asistenta contribuabili/ghiduri curente/ghidul fiscal al contribuabililor persoanelor fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor;
- telefonic, la Biroul central de asistenta telefonica a contribuabililor, la nr. 031.403.91.60;
- birourile de asistenta pentru contribuabili din cadrul organelor fiscale teritoriale.
Sursa: DGRFP Cluj-Napoca
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Declaratii fiscale din mai 2017! Ce obligatii declarative aveti?Declaratia 205 in 2014. Ce trebuie sa stim privind depunerea si completarea formularului?Calendar fiscal ANAF: Principalele obligatii declarative si de plata cu termen luna decembrie 2015Cand expira termenul pentru platile anticipate aferente trimestrului II 2013?Obligatii fiscale declarative si de plata privind CAS si CASSUltimele articole
Venituri din inchiriere in regim Airbnb. Implicatii fiscale si reglementari cheieDeclaratia 205: Noul formular se depune pana pe 28 februarie 2025 pentru veniturile anului 2024D205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareDeclaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uriD212 in 2025. Principalele modificari din formular, implementate prin Ordinul 7015/2024Articole similare
Poprire creante fiscale neachitate. Cum procedam privind plata creantelor?Neplata obligatiilor fiscale si implicatiile ei asupra contribuabililorDeclaratie VIES. Cum procedam in cazul achizitiei de bunuri?Livrare bunuri catre nerezidenti si incasarea libera in lei. Cum procedam privind facturarea?In ce situatie garantiile unei societati pot fi executate silit de catre ANAF?Ultimele articole
Impozit special BUNURI MOBILE si imobile. MONOGRAFIE contabilaTotul despre Contractul de Comodat: Conditii, Riscuri si Model ContractControale ANAF. In aprilie 2024 au fost efectuate cu 44% mai multe actiuni de control fiscalGhid ANAF pentru persoanele care realizeaza venituri din inchirierea bunurilor mobile si imobilePrecizari ANAF despre faptul ca institutia ar pune popriri pe conturile romanilor fara vreo instiintare in prealabilArticole similare
Cine va depune declaratii pana la 25 iulie?Tranzactii imobiliare si taxele datorate. Ce forma de organizare ar trebui sa aiba persoana care face tranzactiile?ANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru luna august. Vezi termenele limitaCALENDAR ANAF IUNIE 2023. Obligatiile fiscale pe care le au contribuabilii in aceasta lunaMiercuri, 25 octombrie, termenul limita de depunere a 8 declaratii fiscaleUltimele articole
Contract inchiriere apartament. 3 cazuri in care este OBLIGATORIE depunerea C168Reminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparutDeclaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uriCalendar ANAF: Ce declaratii trebuie depuse pana pe 20 decembrie 2024Articole similare
Plata impozitului pe venit si CASS din venituri obtinute din inchirierea camerelor in scop turistic se faca pana la 25 iulieOUG 50/2015 - Microintreprinderi si dividende in 2016Cheltuieli de cercetare-dezvoltare si inovare mentionate in situatiile financiare. Categorii de cheltuieliOrdinul 1008/2021 privind schema de ajutor HoReCa. Codurile CAEN care pot obtine sprijinul financiarCotele de 1% sau de 3% pentru microintreprinderi NU se vor stabili tinand cont de veniturile obtinute la 31 decembrie 2023Ultimele articole
[MODEL] Fisa capacitatii de CAZARE si reglementari cheieDecontare servicii turistice in 2025. Conditii, documente si implicatii fiscaleImpozitul pe veniturile micro 2025. Modificari aduse prin OUG 156/2024Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesarePlafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?Sfaturi de la experti
Intrebare: Referitor la declaratia 406-SAF-T, care trebuie depusa de o asociatie cu activitate economica, platitoare de TVA lunar si care are codul de TVA diferit de codul fiscal (CUI-ul) normal, puteti, va rog, sa-mi spuneti de pe care cod...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Vanzare mangal pe teritoriul Romaniei. Taxare inversa
Intrebare: Daca o societate a achizitionat mangal printr-o achizitie intracomunitara, iar ulterior vinde acest mangal pe teritoriul Romaniei unei persoane juridice inregistrate in scopuri de TVA, acest tip de activitate intra in sfera...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA