Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

5 efecte ale incetarii starii de alerta in domeniul relatiilor de munca, atat pentru salariati cat si pentru angajatori

01-Apr-2022
1666
5 efecte ale incetarii starii de alerta in domeniul relatiilor de munca, atat pentru salariati cat si pentru angajatori

Starea de alerta instituita prin H.G. nr.24/14.05.2020 a incetat incepand cu data de 09.03.2022, iar acest lucru a adus cu sine o serie de efecte in sfera relatiilor de munca, atat pentru salariati, cat si pentru angajatori, conform unui comunicat de presa al Inspectiei Muncii.

Efectele incetarii starii de alerta sunt multiple, avand in vedere ca o serie de masuri si restrictii au fost dispuse temporar, doar pe perioada cat aceasta stare era aplicabila pe teritoriul Romaniei.

In domeniul relatiilor de munca angajatorii vor avea in vedere urmatoarele aspecte:

1. Valabilitatea contractelor colective de munca

Conform dispozitiilor art. 20 din Legea nr. 55/2020 valabilitatea contractelor colective de munca si a acordurilor colective de munca ”se prelungeste pe durata starii de alerta, precum si pentru o perioada de 90 de zile de la incetarea acesteia”. Dar, acelasi act normativ prevede ca in cazul contractelor si acordurilor astfel prelungite, „partile au obligatia initierii negocierii colective in termen de 45 de zile de la incetarea starii de alerta, in conditiile legii”. Prin urmare, pana la 22 aprilie 2022 trebuie sa fie initiate negocierile. 

2. Telemunca si decalarea programului de lucru

Obligatia de a trece la telemunca si decalarea programului de lucru in unitatile cu un numar mai mare de 50 de salariati a fost impusa, in baza Legii nr. 55/2020. De acum, aceste masuri nu se mai aplica , astfel ca angajatorii si salariatii vor stabili de comun acord modul de desfasurare a activitatii. Astfel, firmele pot continua regimul de telemunca, daca si angajatii vor asta, se poate opta pentru revenirea la birou sau pentru un program combinat – telemunca si birou.

3. Somajul tehnic decontat de stat

Decontarea somajului tehnic se acorda de la inceputul acestui an in baza OUG nr. 2/2022. Desi in ordonanta e prevazuta data de 31 martie ca limita temporala pentru acordarea indemnizatiei de somaj tehnic, decontarea e determinata doar de existenta unor restrictii. Avand in vedere ca 9 martie e prima zi fara stare de alerta si masurile restrictive au incetat, rezulta ca decontarile pe martie se acorda doar pentru perioada 1 - 8 din luna.

4. Reducerea timpului de lucru

Sprijinul financiar pentru angajatorii care, din cauza scaderii cifrei de afaceri, au redus timpul de munca al salariatilor, acordat pe perioada starii de alerta conform OUG nr. 132/2020 va continua „ pe o perioada de pana la 3 luni de la data incetarii ultimei perioade in care a fost instituita starea de urgenta /alerta /asediu”.

5. Zile libere platite pentru scoala online

Zilele libere platite care pot fi acordate salariatilor care au copiii de pana in 12 ani inclusiv, respectiv 26 de ani pentru cei cu dizabilitati, pentru a-i supraveghea cat timp unitatile de invatamant sunt inchise sau predarea se face online se acorda pana la finalul anului scolar 2021-2022, cu exceptia vacantelor scolare potrivit OUG nr. 110/2021. 

 

Sursa: ITM

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici