
Raportul Special
realizat de specialisti
In contextul in care starea de alerta ramane inca in vigoare, firmele au obligatia de a trimite cel putin jumatate din angajati in telemunca. Legea 81/2018 prevede mai multe sanctiuni si amenzi pentru angajatorii care NU respecta conditiile.
Astfel, contractul individual de munca in regim de telemunca trebuie sa contina:
-precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;
-perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
-programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;
-modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;
-responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca in conformitate cu prevederile art. 7 si 8;
-obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Manual de politici contabile - Stick USB
Constituie contraventie si se sanctioneaza astfel urmatoarele fapte:
a) nerespectarea dispozitiilor art. 5 alin. (2) lit. a) referitoare la obligatia de a prevedea in mod expres in contractul individual de munca sau in actul aditional la acesta prestarea unei activitati in regim de telemunca, cu amenda de 10.000 lei pentru fiecare persoana;
b) desfasurarea activitatii in regim de telemunca fara respectarea prevederilor art. 3 alin. (1), cu amenda de 5.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (2), cu amenda de 5.000 lei;
d) incheierea contractului individual de munca fara stipularea clauzelor prevazute la art. 5 alin. (2) lit. b)-j), cu amenda de 5.000 lei;
e) nerespectarea prevederilor art. 7 lit. a) referitoare la obligatia angajatorului de a asigura mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si/sau echipamentele de munca sigure necesare prestarii muncii, cu exceptia cazului in care partile convin altfel, cu amenda de 2.000 lei;
f) nerespectarea prevederilor art. 7 lit. b) referitoare la obligatia angajatorului de a instala, verifica si intretine echipamentul de munca necesar, cu exceptia cazului in care partile convin altfel, cu amenda de 2.000 lei;
g) nerespectarea prevederilor art. 7 lit. c) referitoare la obligatia angajatorului de a asigura conditii pentru ca telesalariatul sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru privind utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la introducerea unui nou echipament de munca, la introducerea oricarei noi proceduri de lucru, cu amenda de 2.000 lei.
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute mai sus se fac de catre inspectorii de munca.
Contravenientul poate achita in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal de constatare ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia jumatate din cuantumul amenzilor prevazute la art. 11 lit. b) – g), agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal de constatare.
Contraventiilor le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Activitatea de telemunca se bazeaza pe acordul de vointa al partilor si se prevede in mod expres in contractul individual de munca odata cu incheierea acestuia pentru personalul nou-angajat sau prin act aditional la contractul individual de munca existent.
Refuzul salariatului de a consimti la prestarea activitatii in regim de telemunca nu poate constitui motiv de modificare unilaterala a contractului individual de munca si nu poate constitui motiv de sanctionare disciplinara a acestuia.
In vederea indeplinirii atributiilor ce le revin, telesalariatii organizeaza programul de lucru de comun acord cu angajatorul, in conformitate cu prevederile contractului individual de munca, regulamentului intern si/sau contractului colectiv de munca aplicabil, in conditiile legii.
La solicitarea angajatorului si cu acordul in scris al telesalariatului cu norma intreaga, acesta poate efectua munca suplimentara.
Angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului in principal prin utilizarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor, in conditiile stabilite prin contractul individual de munca, regulamentul intern si/sau contractul colectiv de munca aplicabil, in conditiile legii.
Contractul individual de munca se incheie si se modifica, dupa caz, pentru salariatii care desfasoara activitatea de telemunca, in conditiile prevazute de Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Codul Muncii se modifica! Semnarea, incheierea sau modificarea CIM se vor face prin semnatura electronica (Proiect de OUG)OUG 110/2021 prevede zile libere si INDEMNIZATII pentru parintii care stau acasa. Ce conditii trebuie sa fie indepliniteSolutii pentru problemele fiscal-contabile generate de schimbarile legislative intrate in vigoare40 de documente obligatorii de care ai nevoie pentru a depasi criza Covid-19Ce trebuie sa stii despre munca (si) de acasa. 3 motive pentru care ar trebui sa adopti TELEMUNCAUltimele articole
Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?Declaratia 112 - Ghid Complet: Obligatii, Sanctiuni si ModelConferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate. Afla TOTUL despre Noul Cod Fiscal si modificarile din 2024Ce modificari au fost aduse salariilor, beneficiilor extrasalariale sau indemnizatiilor de concediu prin OUG 115/2023Intoarcerea la birou: cum sa pregatesti angajatii pentru a reveni la noua normalitateArticole similare
AMENZI PENTRU FIRMEle din sectorul agroalimentar daca nu aplica noile masuri pentru diminuarea risipei alimentareFirme care NU au terminale POS. Ce amenzi se aplicaAMENZI PENTRU FIRMEle care pierd date personale ale clientilorArticole similare
Ce trebuie sa stii despre munca (si) de acasa. 3 motive pentru care ar trebui sa adopti telemuncaRegimul fiscal al cheltuielilor aferente activitatii de telemuncaTelemunca. Sunt acordate tichete de masa angajatilor care lucreaza de acasa?Ajutorul de stat pentru sustinerea IMM-urilor, explicat printr-o serie de intrebari si raspunsuriSfaturi de la experti
Refacere instalatie electrica. Inregistrare cheltuieli
Intrebare: Suntem o firma de comert cu amanuntul (codul CAEN 4711) si am avut un incendiu in locatie, cauzat de un cablu electric defect. Va rugam sa ne precizati care sunt inregistrarile contabile ocazionate de refacerea instalatiei...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Deductibilitate ajustari pentru deprecierea creantelor
Intrebare: Societatea noastra a avut un contract cu un furnizor de prestari servicii (constructor) caruia i s-au platit facturi de avans in suma de 800.000 lei. Totodata, i s-a retinut pentru fiecare factura emisa (serviciu prestat) garantia...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Casarea mijloacelor fixe. Procedura, documente, monografii si reglementari cheie
Reactivare firma inactiva. [PROCEDURA] si reglementari cheie
[INFOGRAFIC] PFA sau SRL 2025. Ce tip de firma este mai avantajos?
D112. Va fi utilizat un NOU model de formular din luna martie 2025, conform Ordinului 299/2025
SAF-T: Opinia specialistului cu privire la 2 situatii de raportare a stocurilor in SAF-T
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA