Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ANAF a elaborat procedura de aplicare a acordarii esalonarii la plata. Cererile se depun pana la data de 15 decembrie 2020

16-Nov-2020
2940

Agentia Nationala de Administrare Fiscala a elaborat proiectul de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea procedurii de aplicare a acordarii esalonarii la plata de catre organul fiscal central. 

Modelul de cerere se regaseste in Anexa nr. 1 a procedurii. Pentru a descarca formularul, click AICI.

Cererile depuse de contribuabili, atat inainte, cat si dupa publicarea ordinului in Monitorul Oficial al Romaniei, sunt analizate de organele fiscale centrale in vederea solutionarii. Cererile vor putea fi depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanta, dupa publicarea ordinului in Monitorul Oficial al Romaniei.

Proiectul de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea procedurii de aplicare a acordarii esalonarii la plata de catre organul fiscal central, precum si pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 90/2016 pentru aprobarea continutului cererii de acordare a esalonarii la plata si a documentelor justificative anexate acesteia, precum si a Procedurii de aplicare a acordarii esalonarii la plata de catre organul fiscal central, poate fi consultat pe site-ul www.anaf.ro, la rubrica Transparenta Decizionala. Proiectul de ordin a fost elaborat in vederea reglementarii procedurii ce trebuie aplicata in mod unitar atat de catre contribuabili, cat si de catre organele fiscale. De asemenea, prin proiectul de ordin au fost elaborate si modele de formularele utilizate de organele fiscale pentru solutionarea cererilor depuse de mediul de afaceri.

Ministerul Finantelor Publice si Agentia Nationala de Administrare Fiscala au elaborat noi masuri fiscale in vederea sprijinirii mediului de afaceri, aprobate prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 181/2020. Una dintre principalele facilitati fiscale este esalonarea la plata simplificata, care se acorda pe o perioada de maxim 12 luni, pentru obligatiile bugetare datorate dupa declararea starii de urgenta.

Adoptarea acestei facilitati a vizat sustinerea conformarii la plata si mentinerea lichiditatilor financiare pentru revitalizarea activitatii contribuabililor, ca efect al crizei sanitare.

Conditii de acordare ce trebuie indeplinite debitor:

a) sa depuna cerere pana la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, sub sanctiunea decaderii. La cerere, debitorul poate anexa graficul de esalonare cuprinzand cuantumul propus al ratelor de esalonare;

b) sa nu inregistreze obligatii bugetare restante la data declararii starii de urgenta, nestinse la data eliberarii certificatului de atestare fiscala;

c) sa nu se afle in procedura faliment;

d) sa nu se afle in dizolvare;

e) sa aiba depuse toate declaratiile fiscale;

f) sa nu i se fi stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara, potrivit prevederilor art. 25 si 26 din Codul de procedura fiscala.

Avantajele accesarii esalonarii la plata simplificate:

- este o alternativa la masurile fiscale adoptate dupa intrarea in starea de urgenta, in vederea sustinerii conformarii voluntare la plata pentru obligatiile acumulate in perioada de criza sanitara;
- reprezinta o procedura simplificata de acordare a esalonarii la plata, pentru contribuabilii care si-au achitat obligatiile fiscale datorate pana la data intrarii in starea de urgenta;
- se acorda numai in baza unei cereri la care se poate atasa o propunere de grafic, fara a fi depuse alte documente. Termenul de solutionare este de cel mult 5 zile;
- se suspenda executarea silita pentru obligatiile bugetare ce fac obiectul esalonarii la plata;
- nu se constituie garantii;
- nu se considera a fi restante obligatiile bugetare pe perioada esalonarii la plata;
- pe perioada esalonarii la plata, contribuabilii trebuie sa achite toate obligatiile nascute in
aceasta perioada, cu posibilitatea de prelungire a termenelor de plata;
- se poate solicita, de doua ori pe perioada de valabilitate a esalonarii la plata, modificarea
esalonarii la plata prin includerea in esalonare a obligatiilor ce constituie conditie de mentinere a valabilitatii acesteia;
- se poate mentine esalonarea la plata pierduta, de doua ori pe perioada de valabilitate a esalonarii la plata.

Un alt aspect pe care il vizeaza esalonarea simplificata este acela ca, aceasta facilitat fiscala poate fi accesata si de catre debitorii care au in derulare esalonari la plata acordate potrivit Codului de procedura fiscala, prin depunerea unei cereri la organul fiscal. Astfel, in cazul acestora se poate acorda esalonarea la plata pe o perioada de maxim 12 luni, numai pentru obligatiile bugetare datorate dupa declararea starii de urgenta, conditiile mai sus mentionate fiind aplicabile si in cazul lor.

Totodata, OUG nr. 181/2020, publicata in Monitorul Oficial nr. 988 din 26 octombrie 2020, mai prevede prelungirea masurilor dispuse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/2020, precum si in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/2020, pana la data de 25 decembrie a.c.:

1. Nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere conform Codului de procedura fiscala, pentru obligatiile fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta Guvernului nr. 29/2020 si neachitate pana la data de 25 decembrie 2020.

2. Nu sunt considerate obligatii fiscale restante, potrivit legii, obligatiile fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta Guvernului nr. 29/2020 si neachitate pana la data de 25 decembrie 2020.

3. Se suspenda sau nu incep masurile de executare silita, prin somatie, poprire si valorificarea bunurilor la licitatie, a creantelor bugetare, cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti pronuntate in materie penala, precum si a ajutoarelor de stat a caror recuperare a fost dispusa printr-o decizie a Comisiei Europene/furnizorului ajutorului de stat sau a unei instante nationale.

4. Nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati, conform Codului de procedura fiscala, pentru plata cu intarziere a ratelor din graficele de esalonare neachitate pana la data de 25 decembrie 2020. in acest caz, organul fiscal competent, din oficiu, reface graficul de esalonare, cu respectarea perioadei de esalonare aprobate.

5. Se suspenda conditiile de mentinere a valabilitatii esalonarilor la plata acordate potrivit legii. Aceste conditii se considera indeplinite daca debitorii achita obligatiile aferente in termen de 30 de zile de la incetarea perioadei de aplicare a acestor masuri fiscale.

6. Pentru obligatiile care reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii inlesnirilor la plata, contribuabilii pot solicita modificarea esalonarii la plata, cu conditia ca cererea sa fie depusa pana la expirarea termenului mentionat la pct. 5, prevederile art. 195 din Codul de procedura fiscala aplicandu-se in mod corespunzator.

7. Obligatiile bugetare care reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii inlesnirilor la plata, inclusiv cele cuprinse in ratele din graficele de esalonare, nu sunt considerate obligatii fiscale restante.

 8. Extinderea rambursarii TVA cu control ulterior.

 9. Termenele de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili creante fiscale si de a cere executarea silita, precum si cel al contribuabilului/platitorului de a cere restituirea creantelor fiscale, prevazute de Codul de procedura fiscala, se suspenda sau nu incep sa curga pana la data de 25 decembrie 2020.

Inca de la declansarea crizei sanitare in Romania de acum noua luni, Ministerul Finantelor Publice si ANAF au inteles dificultatile cu care se confrunta companiile in asigurarea lichiditatilor atat de necesare continuarii activitatii si pentru mentinerea salariatilor.

MFP si ANAF au apreciat ca primordiala sanatatea populatiei si a mediului de afaceri, sens in care au creat un mecanism de sprijinire a contribuabililor de buna credinta oferind un pachet de masuri fiscale, inclusiv amanarea platii obligatiilor bugetare, pentru ca acestia sa nu resimta puternic efectele negative ale pandemiei.

In plus, Ministerul Finantelor Publice si ANAF au infiintat veritabile nuclee de specialisti, care au fost in stransa legatura cu reprezentanti ai mediului de afaceri si care au muncit intens pentru dezvoltarea si imbunatatirea serviciilor online pentru a fi accesibile si intuitive, astfel incat contribuabilii sa treaca cu bine peste aceasta perioada dificila, sa ramana sanatosi atat ei, cat si familiile si afacerile lor. 

 

Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016