
Raportul Special
realizat de specialisti
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a elaborat proiectul de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea procedurii de aplicare a acordarii esalonarii la plata de catre organul fiscal central.
Modelul de cerere se regaseste in Anexa nr. 1 a procedurii. Pentru a descarca formularul, click AICI.
Cererile depuse de contribuabili, atat inainte, cat si dupa publicarea ordinului in Monitorul Oficial al Romaniei, sunt analizate de organele fiscale centrale in vederea solutionarii. Cererile vor putea fi depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanta, dupa publicarea ordinului in Monitorul Oficial al Romaniei.
Proiectul de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea procedurii de aplicare a acordarii esalonarii la plata de catre organul fiscal central, precum si pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 90/2016 pentru aprobarea continutului cererii de acordare a esalonarii la plata si a documentelor justificative anexate acesteia, precum si a Procedurii de aplicare a acordarii esalonarii la plata de catre organul fiscal central, poate fi consultat pe site-ul www.anaf.ro, la rubrica Transparenta Decizionala. Proiectul de ordin a fost elaborat in vederea reglementarii procedurii ce trebuie aplicata in mod unitar atat de catre contribuabili, cat si de catre organele fiscale. De asemenea, prin proiectul de ordin au fost elaborate si modele de formularele utilizate de organele fiscale pentru solutionarea cererilor depuse de mediul de afaceri.
Ministerul Finantelor Publice si Agentia Nationala de Administrare Fiscala au elaborat noi masuri fiscale in vederea sprijinirii mediului de afaceri, aprobate prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 181/2020. Una dintre principalele facilitati fiscale este esalonarea la plata simplificata, care se acorda pe o perioada de maxim 12 luni, pentru obligatiile bugetare datorate dupa declararea starii de urgenta.
Adoptarea acestei facilitati a vizat sustinerea conformarii la plata si mentinerea lichiditatilor financiare pentru revitalizarea activitatii contribuabililor, ca efect al crizei sanitare.
Conditii de acordare ce trebuie indeplinite debitor:
a) sa depuna cerere pana la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, sub sanctiunea decaderii. La cerere, debitorul poate anexa graficul de esalonare cuprinzand cuantumul propus al ratelor de esalonare;
Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
b) sa nu inregistreze obligatii bugetare restante la data declararii starii de urgenta, nestinse la data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
c) sa nu se afle in procedura faliment;
d) sa nu se afle in dizolvare;
e) sa aiba depuse toate declaratiile fiscale;
f) sa nu i se fi stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara, potrivit prevederilor art. 25 si 26 din Codul de procedura fiscala.
Avantajele accesarii esalonarii la plata simplificate:
- este o alternativa la masurile fiscale adoptate dupa intrarea in starea de urgenta, in vederea sustinerii conformarii voluntare la plata pentru obligatiile acumulate in perioada de criza sanitara;
- reprezinta o procedura simplificata de acordare a esalonarii la plata, pentru contribuabilii care si-au achitat obligatiile fiscale datorate pana la data intrarii in starea de urgenta;
- se acorda numai in baza unei cereri la care se poate atasa o propunere de grafic, fara a fi depuse alte documente. Termenul de solutionare este de cel mult 5 zile;
- se suspenda executarea silita pentru obligatiile bugetare ce fac obiectul esalonarii la plata;
- nu se constituie garantii;
- nu se considera a fi restante obligatiile bugetare pe perioada esalonarii la plata;
- pe perioada esalonarii la plata, contribuabilii trebuie sa achite toate obligatiile nascute in
aceasta perioada, cu posibilitatea de prelungire a termenelor de plata;
- se poate solicita, de doua ori pe perioada de valabilitate a esalonarii la plata, modificarea
esalonarii la plata prin includerea in esalonare a obligatiilor ce constituie conditie de mentinere a valabilitatii acesteia;
- se poate mentine esalonarea la plata pierduta, de doua ori pe perioada de valabilitate a esalonarii la plata.
Un alt aspect pe care il vizeaza esalonarea simplificata este acela ca, aceasta facilitat fiscala poate fi accesata si de catre debitorii care au in derulare esalonari la plata acordate potrivit Codului de procedura fiscala, prin depunerea unei cereri la organul fiscal. Astfel, in cazul acestora se poate acorda esalonarea la plata pe o perioada de maxim 12 luni, numai pentru obligatiile bugetare datorate dupa declararea starii de urgenta, conditiile mai sus mentionate fiind aplicabile si in cazul lor.
Totodata, OUG nr. 181/2020, publicata in Monitorul Oficial nr. 988 din 26 octombrie 2020, mai prevede prelungirea masurilor dispuse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/2020, precum si in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/2020, pana la data de 25 decembrie a.c.:
1. Nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere conform Codului de procedura fiscala, pentru obligatiile fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta Guvernului nr. 29/2020 si neachitate pana la data de 25 decembrie 2020.
2. Nu sunt considerate obligatii fiscale restante, potrivit legii, obligatiile fiscale scadente incepand cu data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta Guvernului nr. 29/2020 si neachitate pana la data de 25 decembrie 2020.
3. Se suspenda sau nu incep masurile de executare silita, prin somatie, poprire si valorificarea bunurilor la licitatie, a creantelor bugetare, cu exceptia executarilor silite care se aplica pentru recuperarea creantelor bugetare stabilite prin hotarari judecatoresti pronuntate in materie penala, precum si a ajutoarelor de stat a caror recuperare a fost dispusa printr-o decizie a Comisiei Europene/furnizorului ajutorului de stat sau a unei instante nationale.
4. Nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati, conform Codului de procedura fiscala, pentru plata cu intarziere a ratelor din graficele de esalonare neachitate pana la data de 25 decembrie 2020. in acest caz, organul fiscal competent, din oficiu, reface graficul de esalonare, cu respectarea perioadei de esalonare aprobate.
5. Se suspenda conditiile de mentinere a valabilitatii esalonarilor la plata acordate potrivit legii. Aceste conditii se considera indeplinite daca debitorii achita obligatiile aferente in termen de 30 de zile de la incetarea perioadei de aplicare a acestor masuri fiscale.
6. Pentru obligatiile care reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii inlesnirilor la plata, contribuabilii pot solicita modificarea esalonarii la plata, cu conditia ca cererea sa fie depusa pana la expirarea termenului mentionat la pct. 5, prevederile art. 195 din Codul de procedura fiscala aplicandu-se in mod corespunzator.
7. Obligatiile bugetare care reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii inlesnirilor la plata, inclusiv cele cuprinse in ratele din graficele de esalonare, nu sunt considerate obligatii fiscale restante.
8. Extinderea rambursarii TVA cu control ulterior.
9. Termenele de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili creante fiscale si de a cere executarea silita, precum si cel al contribuabilului/platitorului de a cere restituirea creantelor fiscale, prevazute de Codul de procedura fiscala, se suspenda sau nu incep sa curga pana la data de 25 decembrie 2020.
Inca de la declansarea crizei sanitare in Romania de acum noua luni, Ministerul Finantelor Publice si ANAF au inteles dificultatile cu care se confrunta companiile in asigurarea lichiditatilor atat de necesare continuarii activitatii si pentru mentinerea salariatilor.
MFP si ANAF au apreciat ca primordiala sanatatea populatiei si a mediului de afaceri, sens in care au creat un mecanism de sprijinire a contribuabililor de buna credinta oferind un pachet de masuri fiscale, inclusiv amanarea platii obligatiilor bugetare, pentru ca acestia sa nu resimta puternic efectele negative ale pandemiei.
In plus, Ministerul Finantelor Publice si ANAF au infiintat veritabile nuclee de specialisti, care au fost in stransa legatura cu reprezentanti ai mediului de afaceri si care au muncit intens pentru dezvoltarea si imbunatatirea serviciilor online pentru a fi accesibile si intuitive, astfel incat contribuabilii sa treaca cu bine peste aceasta perioada dificila, sa ramana sanatosi atat ei, cat si familiile si afacerile lor.
Sursa: ANAF
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Obligatii fiscale restante: Vor creste plafoanele sub care NU se acorda ESALONARE LA PLATA, in functie de categoriile de debitoriEste OFICIAL! Masura esalonarii la plata a obligatiilor fiscale restante dupa declansarea starii de urgenta a fost publicata in Monitor (OUG 181/2020)OUG nr.25 cu privire la modificarile Codului de procedura fiscalaOUG 20/2023: Noi reguli privind esalonarea la plata a obligatiilor fiscale in forma clasicaEsalonarea la plata a obligatiilor fiscale restante in 2023. Ce trebuie sa stie contribuabiliiUltimele articole
Esalonarea simplificata. 4 schimbari introduse prin Ordinul 597/2025Esalonarea la plata clasica, MODIFICATA prin Ordinul 597/2025. Ce noutati vor apareaESALONARE LA PLATA 2025. Cum modifica ANAF procedura acordarii esalonarii la plata in forma clasica si simplificataImpozit pe dividende 2025. Poate fi solicitata ESALONARE LA PLATA pentru impozitul pe dividende?Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024Articole similare
Calendarul declaratiilor fiscale ANAF-mai 2020Impozitul pe profit. Cine si pana cand depune D101 in 2025Miercuri, 30 Iunie 2021, este termenul limita pentru depunerea Formularul 394Reflectarea contabila si fiscala a dreptului limitat de deducere a TVAVineri, 6 agust 2021, este termenul limita pentru depunerea Formularului 092Ultimele articole
Capitalul social, modificat. TERMEN LIMITA de majorare, valoarea aplicata + un EXEMPLU utilAsigurare CASS pentru o persoana care NU are venituri. Suma de plata + declaratii si TERMEN LIMITAD700 ANAF. TERMEN LIMITA + conditii pentru firmele care vor sa revina la anul fiscal calendaristicDistribuire dividende. TERMEN LIMITA de depunere D207 in cazul dividendelor care NU au fost platiteCalendar fiscal ANAF. Termene si declaratii pentru luna august 2025Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA