Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ANAF a publicat Ordinul nr. 777 privind restituirea CAS

08-Iun-2012
7222
ANAF a publicat pe site-ul propriu Ordinul ministrului finantelor publice nr.772/2012 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor OUG 17/2012 privind stabilirea unor masuri de restituire a unor contributii de asigurari sociale de sanatate, publicat in Monitorul Oficial nr. 367 din 30 mai 2012.

Avand in vedere prevederile art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2012 privind stabilirea unor masuri de restituire a unor contributii de asigurari sociale de sanatate, in temeiul prevederilor:

- art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare;
- art. 17 alin. (5) din Statutul Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 972/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
- art. 9 alin. (4) din Statutul Casei Nationale de Pensii Publice, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 118/2012, viceprim-ministrul, ministrul finantelor publice, presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si presedintele Casei Nationale de Pensii Publice emit urmatorul ordin:

ART. 1

Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2012 privind stabilirea unor masuri de restituire a unor contributii de asigurari sociale de sanatate, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
ART. 2
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Va prezentam si normele metodologice anexate proiectului.

NORME METODOLOGICE pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2012 privind stabilirea unor masuri de restituire a unor contributii de asigurari sociale de sanatate

1. Potrivit prevederilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2012 privind stabilirea unor masuri de restituire a unor contributii de asigurari sociale de sanatate, sumele retinute de la data de 1 ianuarie 2011 pana la data de 30 aprilie 2012, reprezentand diferenta dintre pensiile nete rezultate prin aplicarea procentului de contributie de asigurari sociale de sanatate asupra intregului cuantum al pensiei si pensiile nete rezultate prin aplicarea procentului de contributie de asigurari sociale de sanatate asupra partii din pensie care depaseste nivelul de 740 lei, se restituie astfel:
a) pentru sumele retinute in perioada ianuarie - martie 2011, restituirea se realizeaza in transe lunare egale in perioada iunie - august 2012;

b) pentru sumele retinute in perioada aprilie 2011 - aprilie 2012, restituirea se realizeaza pana la data de 31 decembrie 2013.

1.1. Stabilirea transelor lunare egale prevazute la pct. 1 lit. a) se face prin cumularea diferentelor de pensii nete corespunzatoare lunilor ianuarie, februarie si martie 2011, suma rezultata urmand a fi impartita in 3 parti egale.

1.2. In cazul in care, in urma operatiunii prevazute la pct. 1.1, rezulta subdiviziuni ale leului, acestea se inmultesc cu 3, iar suma rezultata se aditioneaza la diferenta de restituit in prima transa, prin rotunjire la leu.

2. Restituirea sumelor prevazute la pct. 1 se face din oficiu de catre Casa Nationala de Pensii Publice, prin casele teritoriale de pensii, precum si de catre casele de pensii sectoriale si cele apartinand sistemelor proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii.

3. Restituirea sumelor reprezentand diferenta dintre contributiile de asigurari sociale de sanatate retinute de la data de 1 ianuarie 2011 pana la data de 30 aprilie 2012 rezultate prin aplicarea procentului de 5,5% asupra intregului cuantum al pensiei si contributiile rezultate prin aplicarea procentului de 5,5% asupra partii din pensie care depaseste 740 lei se face prin diminuarea veniturilor bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate si se evidentiaza la o pozitie distincta de venituri bugetare.

3.1. Sumele reprezentand diferente de plata la impozitul pe veniturile din pensii, dupa recalculare pe perioada 1 ianuarie 2011 - 30 aprilie 2012, se fac venit la bugetul de stat conform prevederilor legale in vigoare.

4. Sumele prevazute la pct. 3 se transfera de catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate in primele doua zile lucratoare ale lunii pentru care se efectueaza plata, in contul de sume de mandat si in depozit al Casei Nationale de Pensii Publice, al caselor de pensii sectoriale si al celor apartinand sistemelor proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii, dupa caz, la solicitarea acestora. Aceasta solicitare va fi transmisa Casei Nationale de Asigurari de Sanatate cu cel putin 5 zile lucratoare inainte de data stabilita pentru efectuarea platii, potrivit modelului prezentat in anexa nr. 1.

5. Pentru inscrierile noi la pensie, precum si pentru pensiile recalculate din perioada 1 ianuarie 2011 - 30 aprilie 2012, restituirea sumelor retinute, prevazute la pct. 3, se face corespunzator fiecarei luni pentru care s-a acordat pensia/pensia recalculata, indiferent de data comunicarii la plata in sistem centralizat.

5.1. Calculul sumelor de restituit, in situatiile prevazute la pct. 5, se face, dupa caz, de catre casele teritoriale de pensii, casele de pensii sectoriale si cele apartinand sistemelor proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii.

6. In scopul gestionarii sumelor prevazute la pct. 4, la unitatile Trezoreriei Statului se deschide pe numele Casei Nationale de Pensii Publice, al caselor teritoriale de pensii si al caselor de pensii sectoriale contul 50.05.12 "Disponibil din sume de mandat si in depozit conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2012", iar pe numele caselor de pensii apartinand sistemelor proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii, contul 50.05.13 "Disponibil din sume de mandat si in depozit aferent sistemelor neintegrate in sistemul public de pensii conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2012", la solicitarea acestora.

6.1. Casele teritoriale de pensii din subordinea Casei Nationale de Pensii Publice incaseaza in contul 50.05.12 "Disponibil din sume de mandat si in depozit conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2012" sumele primite de la Casa Nationala de Pensii Publice pentru restituirea sumelor prevazute la pct. 1.

6.2. Casa Nationala de Pensii Publice, casele de pensii sectoriale si casele de pensii apartinand sistemelor proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii au obligatia de a comunica Casei Nationale de Asigurari de Sanatate codurile IBAN aferente conturilor prevazute la pct. 6 si celelalte informatii necesare completarii ordinelor de plata prin care vor fi transferate sumele care se restituie in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2012.

7. Casa Nationala de Asigurari de Sanatate vireaza sumele estimate de catre Casa Nationala de Pensii Publice, casele de pensii sectoriale si cele apartinand sistemelor proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii din contul de venituri al bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate 26.21.05.03.05 "Contributii de asigurari sociale de sanatate restituite", codificat cu codul unic de identificare al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, in conturile comunicate potrivit pct. 6.2.

8. Sumele incasate in contul prevazut la pct. 6 si 6.1 pot fi utilizate de Casa Nationala de Pensii Publice si casele teritoriale de pensii din subordine, de casele de pensii sectoriale si de casele de pensii apartinand sistemelor proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii numai pentru operatiunile prevazute la pct. 1 si 3.1 sau pentru restituirea catre bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate a eventualelor sume incasate necuvenit.

9. Plata catre titularii drepturilor de pensii a sumelor care se restituie in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 17/2012 se efectueaza impreuna cu drepturile de pensii aferente fiecarei luni.

9.1. Suma care se restituie titularului se evidentiaza distinct pe talonul de plata a drepturilor de pensie.

10. Eventualele sume solicitate eronat de casele de pensii se restituie la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate in contul de venituri din care acestea au fost transferate si se comunica Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, potrivit modelului prezentat in anexa nr. 2.

11. Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple


Articole similare

Model cerere RESTITUIRE CASS
Mai multe articole despre restituire CAS




Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016