Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Anulare factura. Inregistrari contabile

11-Nov-2010
21639
Autor: Silviu Stoica

Intrebare:


Care sunt implicatile de natura fiscala generate de anularea unei facturi in luna iunie anul 2010, factura care a fost emisa si inregistrata in contabilitate in luna octombtrie anul 2007. Subliniez, o data in plus, ca aceasta factura a fost anulata si nu stornata ea gasinduse in blocul de facturi al societatii. Am preluat contabilitatea acestei societatii de putin timp si nu inteleg nici acum rationamentul pentru care aceasta factura a fost anulata dupa atata timp.


Mentionez ca s-a schimbat si actionariatul asa ca nu iti poate nimeni oferi o explicatie. Firma catre care a fost emisa aceasta factura era straina si intre timp ea nu mai desfasoara activitati in Romania. Valoarea facturii era de ordinul sutelor de mii.


Raspuns:
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Comisioane platite beneficiarilor din Ucraina si Turcia 1. Persoana juridica impozabila din Romania incheie contract de comision cu o persoana fizica sau persoana fizica autorizata din Ucraina prin care nerezidentul din Ucraina...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Deductibilitate cheltuiala cu sediul social O societate are sediul social in locuinta asociatului unic. Nu desfasoara activitate economica la sediul dar a facut un contract de inchiriere pentru gazduire sediu. Cheltuiala cu...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Factura de avans achizitie intracomunitara Societatea noastra din Romania, platitoare de TVA, achizitioneaza stocuri de la o societatea platitoare de TVA din Franta, in urmatoarele conditii agreate cu furnizorul: - valoare...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Completare raspuns precedent Multumesc frumos pentru raspuns, m-ati lamurit in cea mai mare in ceea ce priveste nelamuririle mele. O singura nelamurire mai am: Factura 2 nu exista intrucat la acel moment...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Cota tva vanzare peleti Ce cota de TVA si/sau regim tva se aplica la vanzarea peletilor din paie, dar a celor din esenta de lemn (ex fag)? Multumesc.citeste mai mult


Inregistrarea in contabilitate a unei facturi anulata (nu stornata, asa cum ati si precizat) poate semnifica faptul ca nu a avut loc nicio operatiune economica, toate exemplarele facturii fiind in posesia societatii. In analiza conteaza insa si circumstantele in care s-a produs aceasta situatie: exista sau nu contract cu clientul respectiv, ce fel de operatiune s-a consemnat in factura (o prestare de servicii, o livrare de bunuri, o recuperare de cheltuieli etc.), daca s-au efectuat costuri/iesiri din gestiune in functie de operatiune etc.


Daca anularea semnifica pur si simplu o completare din eroare a facturii, in realitate neexistand nicio operatiune economica, se va proceda astfel:
- pentru anul 2007se va depune o noua declaratie anuala privind impozitul pe profit (declaratia 101 rectificativa), prin care se va diminua profitul impozabil declarat initial si, implicit, si impozitul pe profit;

- operatiunea se va consemna in decontul de TVA curent la unul din randurile de regularizari (in functie de tipul operatiunii declarat prin decontul initial din luna octimbrie 2007);

- se va depune o declaratie 390 VIES rectificativa pentru trim. IV 2007, in masura in care factura consemna o livrare intracomunitara de bunuri;

- din punct de vedere contabil, o astfel de situatie este tratata drept o eroare contabila care se corecteaza pe seama rezultatului reportat (pct. 63 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a CEE, aprobate prin Ordinul 3055/2009), formula contabila uzitata fiind
1174 ?Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile? = 4111 ?Clienti?.

Daca in realitate nu este despre o operatiune economica inexistenta, ci de o neincasare a facturii, si prin aceasta anulare se incearca ?recuperarea? impozitelor datorate initial, tratamentul fiscal este total diferit.

Astfel, din punct de vedere al impozitului pe profit, scoaterea din evidenta a creantelor neincasate este tratata drept cheltuiala deductibila fiscal doar in situatiile anume prevazute la art. 21 alin. 2 lit. n din Codul fiscal.

Referitor la TVA, chiar daca operatiunea nu a implicat colectarea propriu-zisa a TVA, exista o baza impozabila caree se poate reduce/anula doar in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.

Prin urmare, diminuarea obligatiilor fiscale depinde in mod concret de cauzele care au determinat situatia expusa.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016