Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
In studiul de caz propus astazi, specialistul nostru va raspunde intrebarilor formulate in urmatorul caz:
"Conform contractului de administrare, directorul general al societatii care este si actionar participa la profitul net al societatii comerciale in urma indeplinirii unor criterii de performanta.
In situatia in care primeste cota din profitul net, cum se face impozitarea sumelor primite. Se pot asimila dividendelor? Poate directorul sa isi faca o alta societate unde sa incaseze aceste sume sau sa devina persoana fizica autorizata? Va rog sa imi dati temeiul legal pentru raspunsul pe care il voi primi".
Intelegem ca este vorba de o persoana fizica ce are calitatea de administrator (conform contractului de administrare), dar calitatea de director general a cui este? Tot a acestei persoane? Directorul general este aceeasi persoana cu cea care are contract de administrare? Administratorul societatii este si director general, care este si asociat? Deci, administratorul societatii, care isi desfasoara activitatea in baza contractului de administrare, primeste sume din profitul net, dar ca asociat, conform hotararii AGA, primeste dividende?
In Codul fiscal gasim urmatoarele prevederi:
a) pentru sume primite reprezentand cota parte din profitul net - conform contractului de administrare:
- impozit pe salariu:
SGR Sistemul Garantie-Returnare Obligatii fiscal-contabile
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
"ART. 76 - Definirea veniturilor din salarii si asimilate salariilor
(1) Sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica rezidenta ori nerezidenta ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu, act de detasare sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca acordate persoanelor care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor.
(2) Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si urmatoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor:
d) sumele din profitul net cuvenite administratorilor societatilor, potrivit legii sau actului constitutiv, dupa caz, precum si participarea la profitul unitatii pentru managerii cu contract de management, potrivit legii;
Norme de aplicare:
12. (1) In sensul art. 76 alin. (1) si (2) din Codul fiscal, veniturile brute din salarii sau asimilate salariilor cuprind totalitatea sumelor incasate si/sau contravaloarea veniturilor in natura primite ca urmare a unei relatii contractuale de munca, raport de serviciu, act de detasare, precum si orice sume de natura salariala primite in baza unor statute speciale prevazute de lege, indiferent de perioada la care se refera, si care sunt realizate din:
a) sume primite pentru munca prestata ca urmare a contractului individual de munca, a contractului colectiv de munca, precum si pe baza actului de numire:
(iv) recompensele si premiile de orice fel;
q) orice alte sume sau avantaje in bani ori in natura."
- CAS:
ART. 136 - Contribuabilii/Platitorii de venit la sistemul public de pensii
Urmatoarele persoane au calitatea de contribuabili/platitori de venit la sistemul public de pensii, cu respectarea legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, dupa caz:
a) cetatenii romani, cetatenii altor state sau apatrizii, pe perioada in care au, conform legii, domiciliul ori resedinta in Romania;
ART. 137 - Categorii de venituri supuse contributiilor de asigurari sociale
(1) Contribuabilii/Platitorii de venit la sistemul public de pensii, prevazuti la art. 136, datoreaza, dupa caz, contributia de asigurari sociale pentru urmatoarele categorii de venituri realizate din Romania si din afara Romaniei, cu respectarea legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, pentru care exista obligatia declararii in Romania:
a) venituri din salarii sau asimilate salariilor, definite conform art. 76;
ART. 138 - Cotele de contributii de asigurari sociale
Cotele de contributii de asigurari sociale sunt urmatoarele:
a) 25% datorata de catre persoanele fizice care au calitatea de angajati sau pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale, potrivit prezentei legi;
ART. 139 - Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor
(1) Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, o reprezinta castigul brut realizat din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in alte state, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, care include:
a) veniturile din salarii, in bani si/sau in natura, obtinute in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu sau a unui statut special prevazut de lege. In situatia personalului roman trimis in misiune permanenta in strainatate, veniturile asupra carora se datoreaza contributia sunt cele prevazute la art. 145 alin. (1) lit. a);
g) sumele din profitul net cuvenite administratorilor societatilor, potrivit legii sau actului constitutiv, dupa caz, precum si participarea la profitul unitatii pentru managerii cu contract de management, potrivit legii;
ART. 140 - Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale datorate de angajatori sau persoane asimilate acestora
Pentru persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, baza lunara de calcul pentru contributia de asigurari sociale o reprezinta suma castigurilor brute prevazute la art. 139, realizate de persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor asupra carora se datoreaza contributia, pentru activitatea desfasurata in conditii deosebite, speciale sau in alte conditii de munca.
ART. 146 - Stabilirea si plata contributiilor de asigurari sociale
(1) Persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora au obligatia de a calcula si de a retine la sursa contributia de asigurari sociale datorata de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor.
(3) Contributia de asigurari sociale calculata si retinuta potrivit alin. (1) se plateste la bugetul asigurarilor sociale de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile sau pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza, dupa caz, impreuna cu contributia angajatorului ori a persoanelor asimilate angajatorului datorata potrivit legii.
(5) Calculul contributiei de asigurari sociale datorate de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum si de catre institutiile prevazute la art. 136 lit. d) - f) se realizeaza prin aplicarea cotei prevazute la art. 138 lit. a) asupra bazelor lunare de calcul prevazute la art. 139, art. 143 - 145, dupa caz, in care nu se includ veniturile prevazute la art. 141 si 142.
- CASS (sanatate):
ART. 153 - Contribuabilii/Platitorii de venit la sistemul de asigurari sociale de sanatate
(1) Urmatoarele persoane au calitatea de contribuabili/platitori de venit la sistemul de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si ale acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, dupa caz:
a) cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in Romania;
ART. 155 - Categorii de venituri supuse contributiei de asigurari sociale de sanatate
(1) Contribuabilii la sistemul de asigurari sociale de sanatate, prevazuti la art. 153 alin. (1) lit. a) - d), datoreaza, dupa caz, contributia de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile din Romania si din afara Romaniei, cu respectarea legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, pentru care exista obligatia declararii in Romania, realizate din urmatoarele categorii de venituri:
a) venituri din salarii si asimilate salariilor, definite conform art. 76;
ART. 156 - Cota de contributie de asigurari sociale de sanatate
Cota de contributie de asigurari sociale de sanatate este de 10% si se datoreaza de catre persoanele fizice care au calitatea de angajati sau pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit prezentei legi.
ART. 157 - Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor
(1) Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, in tara si in strainatate, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, o reprezinta castigul brut care include: Norme metodologice
a) veniturile din salarii, in bani si/sau in natura, obtinute in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu sau a unui statut special prevazut de lege. in situatia personalului roman trimis in misiune permanenta in strainatate, veniturile din salarii cuprind salariile de baza sau, dupa caz, soldele functiilor de baza corespunzatoare functiilor in care persoanele respective sunt incadrate in tara, la care se adauga, dupa caz, sporurile si adaosurile care se acorda potrivit legii;
i) sumele din profitul net cuvenite administratorilor societatilor, potrivit legii sau actului constitutiv, dupa caz, precum si participarea la profitul unitatii pentru managerii cu contract de management, potrivit legii;
ART. 168 - Stabilirea si plata contributiei de asigurari sociale de sanatate
(1) Persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora au obligatia de a calcula si de a retine la sursa contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor.
(3) Contributia de asigurari sociale de sanatate calculata si retinuta potrivit alin. (1) se plateste pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile sau pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza, dupa caz, potrivit legii.
(5) Calculul contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza prin aplicarea cotei prevazute la art. 156 asupra bazei lunare de calcul mentionate la art. 157.
- CAM:
ART. 2201 - Contribuabilii care datoreaza contributia asiguratorie pentru munca
Contribuabilii obligati la plata contributiei asiguratorii pentru munca sunt, dupa caz:
a) persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, pentru cetatenii romani, cetateni ai altor state sau apatrizii, pe perioada in care au, conform legii, domiciliul sau resedinta in Romania, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte;
ART. 2202 - Categorii de venituri pentru care se datoreaza contributia asiguratorie pentru munca
(1) Contributia asiguratorie pentru munca se datoreaza pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, definite la art. 76 alin. (1) - (3), dupa caz, acordate de catre contribuabilii prevazuti la art. 2201 lit. a), respectiv realizate de catre persoanele fizice prevazute la art. 2201 lit. b).
ART. 2203 - Cota contributiei asiguratorie pentru munca
Cota contributiei asiguratorie pentru munca este de 2,25%.
ART. 2204 - Baza de calcul al contributiei asiguratorii pentru munca
(1) Baza lunara de calcul al contributiei asiguratorii pentru munca o reprezinta suma castigurilor brute realizate din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in strainatate, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, care include:
a) veniturile din salarii, in bani si/sau in natura, obtinute in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu sau a unui statut special prevazut de lege. in situatia personalului roman trimis in misiune permanenta in strainatate, veniturile din salarii cuprind salariile de baza sau, dupa caz, soldele de functie/salariile de functie corespunzatoare functiilor in care persoanele respective sunt incadrate in tara, la care se adauga, dupa caz, sporurile si adaosurile care se acorda potrivit legii;
Concluzii:
- sumele primite reprezentand cota parte din profitul net - conform contractului de administrare - reprezinta venituri asimilate salariilor si se cumuleaza cu alte venituri de natura salariala (cu indemnizatia de administrator) in luna in care sunt primite de catre persoana fizica, spre a fi impozitate;
- asupra acestor sume din profitul net, impreuna cu indemnizatia de administrator, se datoreaza impozit pe salariu, CAS si CASS;
- CAM (contributia asiguratorie pentru munca) nu se datorea asupra sumelor din profitul net, ci doar asupra indemnizatiei de administrator.
b) Pentru sume primite din proft - in calitate de actionar, conform hotararii AGA - reprezentand dividende:
ART. 91 - Definirea veniturilor din investitii
Veniturile din investitii cuprind:
a) venituri din dividende;
ART. 97 - Retinerea impozitului din veniturile din investitii
(7) Veniturile sub forma de dividende, inclusiv castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare definite de legislatia in materie la organisme de plasament colectiv se impun cu o cota de 5% din suma acestora, impozitul fiind final. Obligatia calcularii si retinerii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice, odata cu plata dividendelor/sumelor reprezentand castigul obtinut ca urmare a detinerii de titluri de participare de catre actionari/asociati/investitori. Termenul de virare a impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata. in cazul dividendelor/castigurilor obtinute ca urmare a detinerii de titluri de participare, distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor/asociatilor/investitorilor pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende/castig se plateste pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator. Impozitul datorat se vireaza integral la bugetul de stat.
- pentru CAS si CASS se analizeaza prevederile de la contributiile respective, facandu-se compararea valorii veniturilor din dividende cu plafonul de 12 salarii minime brute pe tara, impreuna cu alte tipuri de venituri ale persoanei fizice; din aceasta analiza, reiese daca persoana fizica are obligatia de a depune sau nu declaratia unica si de a plati sau nu contributii.
Concluzii:
- profitul repartizat conform hotararii AGA reprezinta dividend, fiin impozitat prin retinere la sursa de catre platitorul de venit (societatea care acorda dividendul), prin aplicarea procentului de 5% asupra dividendului brut;
- pentru contributii sociale, se face analiza de care am mentioant anterior;
- nu se datoreaza CAM.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
Articole similare
Micii investitori pot specula pe IPO-ul NuclearelectricaLimite maximale dure la platile cu numerar intre persoane juridice: 2.000 leiANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru luna DECEMBRIE 2023Declaratia Unica: DIVIDENDE distribuite in 2016, dar platite in 2018Documentar fiscal: Retinerea si plata impozitului pe DIVIDENDEUltimele articole
In ce conditii trebuie sa plateasca CASS intreprinderile invidiuale din 2024Calendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta pe 29 februarie 2024Declaratia Unica 2024. 3 studii de caz utile contribuabililorCalendar ANAF februarie 2024. Ce declaratii fiscale trebuie sa depuna contribuabilii si termenele limitaImpozitul pe DIVIDENDE trebuie achitat pana pe 25 ianuarie 2024 in cazul DIVIDENDElor neplatite in 2023Articole similare
Obligatie plata impozit pe dividende. Cum recuperam impozitul?Repartizare profit. Care este tratamentul fiscal?Extinderea obiectului de activitate: ce documente sunt necesare?Repartizare profit net. Cum procedam cu dividendele pentru actionar?Lichidare firma. Proceduri si aspecte contabile pentru lichidarea si dizolvarea unei societatiUltimele articole
3 situatii diferite in care sunt obligatorii situatiile financiare. STUDII DE CAZVenituri din dividende in 2023. Tratament fiscal necesar contribuabililorCesiune parti sociale. 3 studii de caz utile contribuabililorDividende interimare. Monografii si studii de caz utileDistribuire dividende. Repartizarea profitului trim. IV din 2022 poate fi efectuata in anul 2023?Sfaturi de la experti
Cheltuieli de protocol. Mese la restaurant si cazare salariat cu mic dejun inclus
Intrebare: In cadrul desfasurarii activitatii, societatea noastra s-a intalnit cu urmatoarele situatii: 1. Angajatii iau masa in oras/restaurant impreuna cu partenerii de afaceri, aduc factura fiscala impreuna cu decontul de cheltuieli...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contract de mandat. Legea nu reglementeaza nota de lichidare si concediul de odihna
Intrebare: 1. La incetarea contractului de mandat, mandatarul trebuie sa isi faca o nota de lichidare? 2. In contractul de mandat i-au fost stabilite mandatarului un numar de zile de concediu de odihna. La incetarea mandatului este corect sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<