
Raportul Special
realizat de specialisti
* In timp ce plangerea la banca nu costa nimic, un proces ar putea echivala cu o cheltuiala de la 200 pana la cateva mii de euro, daca reclamantul nu are castig de cauza
Numarul clientilor care au apelat la avocati pentru a da in judecata bancile din cauza diverselor nereguli din relatia contractuala cu acestea a ajuns deja la peste 2.000, iar alte mii de persoane li s-ar putea alatura, dupa cum sustin avocatii.
Majoritatea neregulilor semnalate de clienti privesc nerespectarea OUG 50/2010 de catre unele banci. Drumul de la analizarea actelor aditionale pana la procesul in urma caruia instanta va decide cine are dreptate, clientul sau bancherul, este insa unul lung si nu neaparat ieftin. gandul va prezinta, pas cu pas, etapele care trebuie parcurse si costurile aferente acestui demers.
* Rezolvarea amiabila. Primul pas recomandat de Protectia Consumatorilor pentru rezolvarea unui diferend cu o banca este rezolvarea amiabila. Astfel, in momentul in care clientul descopera anumite prevederi cu care nu este de acord sau care sunt neclare, el este sfatuit de ANPC sa depuna o notificare la banca. Aceasta trebuie, pentru a avea valoare legala intr-un eventual proces sau plangere la Protectia Consumatorilor, sa aiba numar de inregistrare sau confirmari de primire. Conform legii, banca este obligata sa raspunda la notificare in 30 de zile.
* In timp ce plangerea la banca nu costa nimic, un proces ar putea echivala cu o cheltuiala de la 200 pana la cateva mii de euro, daca reclamantul nu are castig de cauza
Numarul clientilor care au apelat la avocati pentru a da in judecata bancile din cauza diverselor nereguli din relatia contractuala cu acestea a ajuns deja la peste 2.000, iar alte mii de persoane li s-ar putea alatura, dupa cum sustin avocatii. Majoritatea neregulilor semnalate de clienti privesc nerespectarea OUG 50/2010 de catre unele banci.
Drumul de la analizarea actelor aditionale pana la procesul in urma caruia instanta va decide cine are dreptate, clientul sau bancherul, este insa unul lung si nu neaparat ieftin. gandul va prezinta, pas cu pas, etapele care trebuie parcurse si costurile aferente acestui demers.
* Rezolvarea amiabila. Primul pas recomandat de Protectia Consumatorilor pentru rezolvarea unui diferend cu o banca este rezolvarea amiabila. Astfel, in momentul in care clientul descopera anumite prevederi cu care nu este de acord sau care sunt neclare, el este sfatuit de ANPC sa depuna o notificare la banca.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Aceasta trebuie, pentru a avea valoare legala intr-un eventual proces sau plangere la Protectia Consumatorilor, sa aiba numar de inregistrare sau confirmari de primire. Conform legii, banca este obligata sa raspunda la notificare in 30 de zile.
* Plangerea la Protectia Consumatorilor.In cazul in care banca nu ofera un raspuns in termenul legal, clientul este sfatuit sa depuna o plangere la Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor (CJPC). Plangerea trebuie sa contina, pentru a putea fi analizata de catre inspectorii Protectiei Consumatorilor, documentele de credit (contractul si eventualele acte aditionale) dar si corespondenta (notificarile) dintre client si banca. Banca respectiva se poate adresa ulterior instantei pentru a contesta masura CJPC.
* Chemarea bancii in instanta. Daca niciunul dintre pasii de mai sus nu conduce la rezolvarea situatiei, clientul nemultumit poate actiona banca in instanta. In mod normal, un proces de protectia consumatorilor poate dura pana la 20 de luni, in timp ce costurile efective pot varia de la 500 la 5.000 de euro, daca este vorba despre un caz individual, dupa cum a declarat pentru gandul Gheorghe Piperea, profesor de Drept la Facultatea de Drept din Bucuresti, unul dintre avocatii care a preluat astfel de cazuri.
Pentru a diminua cheltuielile, dar si pentru a scurta durata procesului, Piperea recomanda procesele colective, in care mai multi clienti dau in judecata aceeasi banca din aceleasi motive.
"Am dat de un filon de aur cu aceste procese. Taxa de preluarea a unui dosar, in cazul meu, este de 50 de euro, pentru procesele colective, la care se adauga 100-200 de euro - alte costuri in timpul procesului, precum si un comision de succes, care este insa suportat de catre banci", ne-a declarat Piperea.
"Ţinand cont ca sunt peste patru milioane de contracte de credit, daca toti clientii care se simt inselati de banci ar deschide procese, chiar si colective, s-ar putea ca numarul total de avocati din Romania, de 22.000, sa nu fie de ajuns", a adaugat el.
Un proces colectiv, in care sunt implicate cateva sute de persoane, dureaza circa sase luni. Exista insa si un revers al medaliei.
In cazul in care clientii pierd procesul cu banca, acestia sunt obligati, conform legii, sa plateasca cheltuielile de judecata, in care sunt incluse si onorariile avocatilor angajati de catre bancheri.
Iar acestia nu sunt deloc ieftini, dupa cum sustine Piperea.
"Putem vorbi si despre un onorariu de 500.000 de euro platit de bancheri pentru a fi aparati. Bancile angajeaza casele de avocatura de top, care nu sunt deloc ieftine", spune profesorul de drept.
Astfel, in cazul unui grup de 100 de persoane, de exemplu, doar onorariul avocatilor bancii ar echivala cu plata a cate 1.000 de euro de catre clienti. Mii de plangeri primite de ANPC De la inceputul anului pana in iulie Protectia Consumatorilor a primit, la nivel national, aproape 2.100 de plangeri.
Cel mai intalnit motiv care a stat la baza lor este introducerea de catre banci in contracte a unor clauze abuzive, dupa cum sustin clientii. In urma acestor sesizari, inspectorii au aplicat 139 de amenzi in valoare de aproape 370.000 de euro. Avalansa de plangeri a pornit imediat dupa adoptarea OUG 50/2010 privind noile contracte de creditare.
Astfel, conform datelor ANPC furnizate gandul, de la publicarea acestei ordonante, pe 11 iunie, pana in august, au fost depuse 1.428 de reclamatii, dintre care 453 au vizat creditele iar 89 la perceperea comisionului de risc.
De la inceputul acestei luni, cand unele banci si-au intensificat campania de aducere la ghisee a clientilor, numarul plangerilor a crescut la cateva zeci pe zi.
De la inceputul lui septembrie pana in saptamana aceasta in Hunedoara, de exemplu, au fost depuse peste 100 de plangeri, in timp ce in Cluj numarul a fost de 80.
Numarul plangerilor depuse la ANPC de la inceputul acestei luni
Satu Mare 17
Arad 30
Harghita 13
Salaj 70
Cluj 80
Timis 60
Hunedoara 100
Mures 50
Sursa: ANPC
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Modificari privind administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in 2022Studiu de caz: Paguba produsa de salariat si nerecuperata. Ce inregistrari contabile se fac?Legea offshore, adoptata de Parlament. Clauza de stabilitate a regimului fiscal a fost reintrodusaBanca data in JUDECATA de mii de clienti nemultumiti de actele aditionaleContinua neintelegerile privind contributiile sociale pentru romanii din Marea BritanieUltimele articole
SAF-T: Ce facem atunci cand primim RECIPISA de transmitere cu erori a D406Legea 126/2024: Noutati aduse asupra Legii 241/2005 privind evaziunea fiscalaBuletin informativ ANAF: 3 noutati fiscale publicate in Monitor in perioada 25 martie-5 aprilie 2024Proiect: Romanii care fac evaziune fiscala intre 100.000 si 1 milion de euro ar putea scapa nepedepsiti, in anumite conditiiVenituri asimilate salariilor. Studii de caz utileArticole similare
Incasare in numerar de la o persoana fizica autorizata sau neautorizata. Cum procedam?Guvernul a adoptat! Anumite concedii medicale vor fi SCUTITE de la plata CASSBANCA Mondiala: Masuri pentru reducerea numarul persoanelor neBANCArizateEditorial - Nunta la FiscRecalcularea cifrei de afaceri pentru perioada fiscala in materie de TVA - recalculam plafonul sau cifra de afaceri?Ultimele articole
Microintreprindere in 2025. Cum se calculeaza bonificatia introdusa prin OUG 153/2020Scapa de mersul la BANCA! Iata cum iti poti deschide cont curent pentru afacerea ta chiar de la birouGhid pentru incepatori: Tot ce trebuie sa stii despre echipamentele fiscaleCase de marcat electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025Clarificare: Bonurile fiscale vor fi emise la platile cu cardul, insa nu mai exista obligatia imprimarii lorArticole similare
Ministerul Economiei avertizeaza! Aplicantii pentru Masura2- Granturi pentru capital de lucru- pot fi respinsi daca nu semneaza la timp contractulMODEL contract creditare societateA intrat in vigoare Ordonanta privind contractele de credit pentru consumatoriRatele bancare pot fi suspendate. Normele de aplicare, publicate in Monitorul Oficial(HG 270/2020)Acordarea de imprumuturi in afara creditului bancar intre persoane fizice si juridiceUltimele articole
Anumite IMM-uri si PFA-uri din HORECA pot obtine fonduri nerambursabile de pana la 200.000 euro pentru dezvoltarea turismului balnearMFP: Persoanele care au contractat imprumuturi pentru rate de capital, dobanzi si comisioane, pot solicita suspendarea platii ratelor scadenteIMM Invest Romania. Creditare societate in valuta. Regulament BNRGarantie acordata in favoarea unui tert. Inregistrarea in contul 801Impactul fiscal la cesionarea ratelor restante de catre un IFN. Ce ne sfatuieste consultantul?Sfaturi de la experti
Data inregistrarii diferentelor rezultate in urma inventarierii
Intrebare: Societatea noastra a efectuat inventarierea anuala in data de 03.01.2025. Listele de inventariere au fost predate cu intarziere la contabilitate, dupa data de 27.01.2025. Inregistrarea valorii marfii lipsa o putem face in luna...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intarziere declarare modificare perioada fiscala
Intrebare: O societate platitoare de TVA trimestrial in anul 2024 a depasit plafonul pentru TVA trimestrial in cursul anului 2024. Pana pe 15 ianuarie 2025, trebuia sa depuna formularul D700 pentru a trece la TVA lunar. Societatea nu a depus...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA