Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Codul fiscal se modifica din nou. Vezi cele doua modificari principale

09-Nov-2011
3503
Guvernul a marit numarul faptelor inscrise in cazierul fiscal pana la circa 80 si au fost operate doua schimbari majore fata de varianta anterioara a Codului fiscal.

In acest sens, documentul legislativ precizeaza: "Fata de reglementarile precedente, se observa doua modificari principale. Prima este o modificare formala in sensul ca infractiunile si contraventiile la regimul produselor accizabile, sunt reglementate de Codul fiscal, incepand cu data 01.01.2012, si nu mai sunt reglementate de Codul de procedura fiscala, conform OUG nr. 30/2011 si astfel se necesita si actualizarea faptelor inscrise in Cazierul fiscal, conform noilor temeiuri normative".

Cea de-a doua modificare se refera la extinderea numarului de fapte inscrise in cazier. Noile reglementari inscriu in cazierul fiscal circa 80 de fapte, atat infractiuni, cat si contraventii.

In linii mari, contraventiile si infractiunile la regimul conducerii contabilitatii se impart in sase categorii:

a) contraventii si infractiuni la regimul produselor accizabile;

b) contraventii si infractiuni, la regimul faptelor de evaziune fiscala;
c) contraventii si infractiuni, pentru retinerea si neplata contributiilor si impozitelor salariale cu retinere la sursa, prevazute atat de legea combaterii evaziunii fiscale, cat si de legislatia subsecventa (Legea 95/2006 privind sanatatea, Legea 76/2002 privind somajul etc.);
d) contraventii si infractiuni pentru nerespectarea autorizarii jocurilor de noroc;
e) contraventii si infractiuni, reglementate de Codul de procedura fiscala si de Codul vamal;
f) alte fapte reglementate punctual de diverse acte normative.

De exemplu:

  • Fapta contribuabilului, ce cu intentie, nu reface arhiva contabila distrusa, in termenul stabilit de organul de control abilitat, desi contribuabilul avea aceasta posibilitate. Fapta este prevazuta de art. 3 din Legea nr. 241/2004, pentru combaterea evaziunii fiscale, e considerata contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5000 la 30000 lei.
  • Fapta contribuabilului persoana juridica de a retine si nevarsa in totalitate la buget contributiile si impozitele cu stopaj la sursa (de exemplu pentru salarii), in cazul in care fapta nu este considerata infractiune. Fapta este considerata contraventie de art. 219 alin. (2) lit. e,f si g) din Codul de procedura fiscala. Fapta este sanctionata cu amenda, 4000 la 27000 lei. (Discutam de stopaj la sursa de sume mici, sa analizam si cand aceeasi fapta este considerata infractiune). La sume mici este considerata infractiune, conform art. 6 coroborat cu art. 10 din Legea nr. 241/2005 privind evaziunea fiscala si se sanctioneaza cu inchisoare de la 1 an la 3 ani.
  • Pentru sume stopate si nevarsate intre 50.000 si 100.000 euro, fapta se sanctioneaza cu amenda penala. Pentru sume mai mici de 50.000 euro fapta se sanctioneaza cu sanctiune administrativa inscrisa in cazierul judiciar. Se presupune implicit plata sumelor la buget pentru a beneficia de aceste sanctiuni.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016