Comunicat ANAF: Intrarea in sistemul TVA la incasare in 2013
Autoritatile fiscale au emis un comunicat prin care informeaza asupra modului in care se efectueaza in 2013 intrarea in sistemul TVA la incasare, precum si asupra modalitatilor de aplicare a sistemului de TVA la incasare.
SISTEMUL TVA LA INCASARE 1.INTRAREA IN SISTEMUL TVA LA INCASARE Persoanele care au obligatia sa aplice sistemul TVA la incasare:
1. Persoanele impozabile inregistrate normal in scopuri de TVA conform art. 153 a caror cifre de afaceri in perioada 1 octombrie 2011 - 30 septembrie 2012 inclusiv nu depaseste plafonul de 2.250.000 lei aplica sistemul TVA la incasare de la 1 ianuarie 2013. [art. II OG nr. 15/2012] Aceste persoane au obligatia sa depuna la organul fiscal pana la data de 25 octombrie 2012 inclusiv o
NOTIFICARE - formular 097 din care sa rezulte ca cifra de afaceri in perioada 1 octombrie 2011 - 30 septembrie 2012 inclusiv nu depaseste plafonul de 2.250.000 lei.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
In situatia in care persoana impozabila nu depune notificarea va fi inregistrata din oficiu de organul fiscal in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare si va aplica acest sistem incepand cu data de 1 ianuarie 2013.
[art. II alin. (2) teza a treia OG nr. 15/2012, OPANAF nr. 1529/2012]
Persoanele impozabile inregistrate normal in scopuri de TVA conform art. 153 care au depasit plafonul de 2.250.000 lei nu aplica sistemul TVA la incasare si nu depun notificarea.
2. Persoanele impozabile care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 153 dupa data de 1 octombrie 2012 si nu depasesc cifra de afaceri de 2.250.000 lei in perioada in care au fost inregistrate in scopuri de TVA, aplica acest sistem incepand cu 1 februarie 2013 - cei care au perioada fiscala luna si cu 1 aprilie 2013 - cei care au perioada fiscala trimestrul. [art. 1342 alin. (3) lit. a) Cod fiscal] Aceste persoane au obligatia sa depuna la organul fiscal pana la data de 25 ianuarie 2013 o NOTIFICARE - formular 097 din care sa rezulte ca cifra de afaceri la 31 decembrie 2012 nu depaseste plafonul de 2.250.000 lei. [art. 1563 alin. (11) Cod fiscal, OPANAF nr. 1529/2012]
3. Persoanele impozabile care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 153 in cursul anului 2013 aplica acest sistem incepand cu data inregistrarii in scopuri de TVA. [art. 1342 alin. (3) lit. b) Cod fiscal]
Aceste persoane NU au obligatia sa depuna NOTIFICAREA, fiind inregistrati din oficiu de organul fiscal in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare. -art. 1563 alin. (11) Cod fiscal]
CIFRA DE AFACERI pentru calculul plafonului de 2.250.000 lei este constituita din valoarea totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii taxabile si/sau scutite cu drept de deducere, precum si a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, conform art. 132 si 133, realizate in cursul unui an calendaristic.
[art. 1342 alin. (3) lit. a) Cod fiscal]
2. APLICAREA SISTEMULUI TVA LA INCASARE Obligatiile persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare:
I. Obligatii privind livrarile/prestarile efectuate: - sa emita facturi cu TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile cu mentiunea "TVA la incasare"; [art. 155 alin. (19) lit. p) Cod fiscal]
- sa declare, in decontul de TVA, TVA-ul colectat aferent livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile pana la data de 25 a lunii urmatoare perioadei fiscale (luna/trimestru) in care a incasat contravaloarea integrala sau partiala.
In cazul in care nu incaseaza contravaloarea integrala sau partiala a livrarii de bunuri / prestarii de servicii in termen de 90 de zile calendaristice de la data emiterii facturii, are obligatia sa declare in decontul de TVA, TVA-ul colectat aferent, pana la data de 25 a lunii urmatoare perioadei fiscale (luna/trimestru) in care se implineste cea de-a 90-a zi calendaristica, de la data emiterii facturii.
[art. 1342 alin. (3) si (5), art. 1562 Cod fiscal]
OBSERVATII: 1. Factura se emite pana cel tarziu in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei (data livrarii /data prestarii).
In cazul in care se incaseaza avansuri, factura se emite pana cel tarziu in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri/prestare de servicii. [art. 155 alin. (15) Cod fiscal]
2. Daca factura nu a fost emisa in termenul prevazut de lege, exigibilitatea TVA aferenta contravalorii neincasate intervine in cea de-a 90-a zi calendaristica de la termenul-limita prevazut de lege pentru emiterea facturii, respectiv TVA-ul se declara in decontul de TVA aferent perioadei fiscale (luna/trimestru) in care se implineste cea de-a 90-a zi calendaristica de la termenul-limita prevazut de lege pentru emiterea facturii. in mod corespunzator se declara si in declaratia 394.
[art. 1562, art. 1342 alin. (5) Cod fiscal]
3. TVA-ul exigibil, respectiv TVA-ul care trebuie declarat in decontul de TVA, este TVA-ul aferent incasarii integrale sau partiale, care se determina pentru fiecare incasare in parte prin aplicarea urmatorului mecanism de calcul: 24 x 100 / 124, in cazul cotei standard, si 9 x 100 / 109 ori 5 x 100 / 105, in cazul cotelor reduse.
[art. 1342 alin. (8) Cod fiscal]
CONCLUZIE: Exigibilitatea TVA colectata, respectiv obligatia declararii acesteia in decontul de TVA, intervine la data incasarii facturii daca incasarea are loc in termen de 90 de zile de la data emiterii facturii.
Daca incasarea nu are loc in termen de 90 de zile de la data emiterii facturii exigibilitatea TVA colectata, respectiv obligatia declararii acesteia in decontul de TVA, intervine in cea de-a 90-a zi calendaristica de la emiterea facturii sau de la termenul-limita prevazut de lege pentru emiterea facturii in cazul in care factura nu a fost emisa in termenul prevazut de lege. Sursa: DGFP Brasov
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Plata in numerar a sprijinului catre participanti: conditii legale si documente
Intrebare: O ONG doreste sa acorde sume cash in euro, aferente unui sprijin individual in cadrul unui proiect cu finantare din fonduri europene, pentru participantii la proiect. Suma totala cumulata cash ar fi de 12.000 euro, individual pe cap de participant ar fi 1.000 euro. Cum trebuie procedat in acest caz?
* Se poate scoate suma integrala din banca si ulterior acorda suma de 1.000 euro prin dispozitie de plata pe cap de participant, sau se poate doar prin decont de cheltuieli?
* Cum trebuie respectate...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Donatie bunuri de catre o ONG
Intrebare: O ONG, cu activitati de sustinere, modernizare, eficientizare si imbunatatirea actului medical, care beneficiaza de sponsorizari, foloseste aceste sume pentru achizitia de bunuri ce intra in categoria obiectelor de inventar si a mijloacelor fixe. Poate aceasta ONG sa sponsorizeze sau sa doneze aceste bunuri catre Serviciul de Ambulanta din judet si care este forma juridica in acest sens? Care este procedura cea mai indicata prin care se poate realiza acest lucru si este necesar un contract...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Deducerea sponsorizarii
Intrebare: O societate comerciala inregistreaza pierdere la 30.09.2025, dar, datorita cheltuielilor nedeductibile, trebuie sa calculeze si sa inregistreze impozit pe profit. In timpul anului, societatea a efectuat sponsorizari care au fost considerate cheltuieli nedeductibile. In cazul societatilor care inregistreaza pierdere, se poate deduce sponsorizarea in limita legala din impozitul pe profit datorat?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Impadurire terenuri agricole. Inregistare. Amortizare
Intrebare: O fundatie, neplatitoare de TVA, desfasoara si activitate economica, avand ca obiect principal din activitatea economica impadurirea terenurilor agricole. In acest scop, au fost accesate fonduri nerambursabile prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), pentru implementarea unui proiect de impadurire. Contractul de finantare este considerat finalizat la sfarsitul perioadei de mentinere a investitiei, respectiv minimum 20 de ani de la infiintarea plantatiei. Subventia este incasata...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Imobilizare in curs nefinalizata
Intrebare: O societate, platitoare de impozit pe profit, a efectuat cheltuieli pentru ridicarea unei hale pe un teren (in urma cu 3 ani) in valoare de aproximativ 60.000 lei. Aceste cheltuieli au fost contabilizate in contul 231. Constructia nu a mai fost ridicata, iar terenul a fost vandut intre timp. Societatea a ramas cu acea suma in contul 231. Ce pot face acum pentru a inchide acel cont? Mentionez ca acele cheltuieli au fost de tipul: obtinerea unei autorizatii care a expirat, masuratori, turnarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Corectare erori. Neconcordante raportul Z
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarea problema: luna aceasta au existat mai multe neconcordante intre raportul Z si incasarile efective. La sfarsit de luna, declaratia A4200 a fost emisa si transmisa la casa de marcat automat. Ca urmare, va rugam sa ne spuneti cum putem interveni pentru modificarea valorii cu numerar a Z-urilor, astfel incat acestea sa fie corecte si in concordanta cu tranzactiile efectuate pe parcursul zilei.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<