Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contract inchiriere ANAF: A fost publicat noul model al Cererii de inregistrare a contractelor de locatiune (Ordinul 2031/2022)

28-Dec-2022
28483
Contract inchiriere ANAF: A fost publicat noul model al Cererii de inregistrare a contractelor de locatiune (Ordinul 2031/2022)
Prin Ordinul 2031/2022 a fost publicat noul model al Cererii de inregistrare a contractelor de locatiune. Reamintim ca a redevenit obligatorie inregistrarea la organul fiscal competent a contractelor de inchiriere, incepand cu data de 1 ianuarie 2023.

Ordinul nr. 2031/2022 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 114/2019 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului "Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune" a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1164 din 05 decembrie 2022.

CERERE DE INREGISTRARE A CONTRACTELOR DE LOCATIUNE



Depunerea cererii


Cererea de inregistrare a contractelor de locatiune se completeaza si se depune de catre:

- persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor si care au obligatia inregistrarii contractului la organul fiscal, potrivit legii;
- locatorii care solicita inregistrarea contractului la organul fiscal pentru a constitui titlu executoriu pentru plata chiriei la termenele si modalitatile stabilite in contract sau, in lipsa acestora, prin lege.

Cererea se depune, direct sau prin imputernicit, la registratura organului fiscal competent, prin posta cu scrisoare recomandata sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta, dupa caz, la termenele stabilite de legislatia in vigoare.

Cererea se completeaza in doua exemplare, inscriindu-se cu majuscule, citet si corect, toate datele prevazute de formular. Un exemplar al cererii, insotit de copia contractului de locatiune, se depune la organul fiscal competent si un exemplar se pastreaza de contribuabil.

Organul fiscal competent este:
a) organul fiscal in a carui raza teritoriala persoana fizica rezidenta are domiciliul fiscal, potrivit legii;
b) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla bunul imobil care face obiectul contractului de inchiriere, in cazul persoanelor fizice nerezidente/organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al imputernicitului, dupa caz, pentru persoanele fizice nerezidente;
c) organul fiscal in raza caruia se face constatarea inchirierii bunului mobil, conform dispozitiilor legale fiscale, in cazul persoanelor fizice nerezidente;
d) organul fiscal in a carui evidenta este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii locatorul persoana juridica/alta entitate fara personalitate juridica.

ATENTIE! Daca bunul a carui folosinta se cedeaza este detinut in comun, fiecare coproprietar persoana fizica are obligatia depunerii cererii la organul fiscal competent, in vederea inregistrarii contractului de inchiriere, potrivit legii.

Completarea cererii
Caseta "Anul" - se completeaza anul calendaristic in care se depune cererea.
Caseta "Cerere rectificativa" - se completeaza cu X in cazul cererilor rectificative.
Casetele "Modificare/incetare" - se completeaza cu X in cazul mentiunilor privind modificarea sau incetarea contractului de locatiune.

Sectiunea A"Date despre locator"

Subsectiunea a. "Date de identificare a locatorului" Caseta "Denumire/Nume si prenume"

Se completeaza cu numele si prenumele persoanei fizice care obtine venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal. In cazul locatorilor, persoane juridice si alte entitati fara personalitate juridica, se inscrie denumirea locatorului.

Caseta "Cod de identificare fiscala" se completeaza cu codul numeric personal sau numarul de identificare fiscala al persoanei fizice care obtine venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal.

In cazul locatorilor, persoane juridice si alte entitati fara personalitate juridica, se completeaza codul de inregistrare fiscala al contribuabilului care are calitatea de locator. Casetele "Judet", "Localitate", "Sector", "Strada", "Numar", "Bloc", "Scara", "Etaj", "Apartament", "tara", "Cod postal", "Telefon", "Fax" si "E-mail" se completeaza cu informatii privind adresa de domiciliu a persoanei fizice, stabilita potrivit legii, sau adresa domiciliului fiscal al persoanei juridice/entitatii fara personalitate juridica, dupa caz.

Subsectiunea b. "Cota-parte detinuta"

Se completeaza cu cota-parte detinuta de locator din bunul mobil sau imobil (procent sau fractie).

Sectiunea B"Date de identificare a locatarului (chiriasului)" Caseta "Nume si prenume/Denumire"

Se completeaza cu numele si prenumele/denumirea persoanei care are calitatea de locatar.

Caseta "Cod de identificare fiscala" se completeaza cu codul numeric personal sau numarul de identificare fiscala al persoanei fizice care are calitatea de locatar sau codul de inregistrare fiscala al persoanei juridice/entitatii fara personalitate juridica care are calitatea de locatar, dupa caz.

Casetele "Judet", "Localitate", "Sector", "Strada", "Numar", "Bloc", "Scara", "Etaj", "Apartament", "tara", "Cod postal", "Telefon", "Fax" si "E-mail" se completeaza cu informatii privind adresa de domiciliu a persoanei fizice, stabilita potrivit legii, sau adresa domiciliului fiscal al persoanei juridice/entitatii fara personalitate juridica, dupa caz.

In situatia in care intr-un contract de locatiune sunt mai multi locatari se completeaza cate o sectiune "date de identificare" pentru fiecare locatar.

Sectiunea C"Date despre contractul de locatiune" Subsectiunea a. "Contractul de locatiune initial" Casetele "Nr. ", "Data", "Perioada contractului", "Cuantumul chiriei lunare", "Moneda", "Adresa bunului imobil care face obiectul contractului" si "Date de identificare ale bunului mobil care face obiectul contractului" se completeaza cu informatii conform contractului de inchiriere.

Casetele "Data" si "Perioada contractului" se completeaza sub forma zz/ll/aaaa. Caseta "Moneda" se completeaza cu codul ISO al monedei [RON (LEU), EUR].

Caseta "Adresa bunului imobil care face obiectul contractului" se completeaza cu adresa completa a bunului imobil.

Caseta "Date de identificare ale bunului mobil care face obiectul contractului" se completeaza cu date de identificare ale bunului mobil (exemplu: numar de inmatriculare, serie sasiu, serie certificat etc.).

Subsectiunea b. "Modificari ale contractului de locatiune"

ATENTIE! Se completeaza numai in cazul in care s-a bifat caseta "Modificare". Casetele "Contract conex nr. ", "Data", "Perioada contractului", "Cuantumul chiriei lunare" si "Moneda" se completeaza cu informatii conform actului aditional al contractului de inchiriere.

Subsectiunea c. "Modificari ale contractului de locatiune"

ATENTIE! Se completeaza numai in cazul in care s-a bifat caseta "incetare".

Casetele "Documentul care atesta incetarea", "Nr. ", "Data" si "Motivul incetarii" se completeaza cu informatii conform actului de incetare a contractului de inchiriere.

Declaratia este insotita in mod obligatoriu de copia contractului de inchiriere.

ATENTIE! In cazul modificarii/incetarii, dupa caz, a contractului de locatiune, toate casetele de la sectiunea A. "Date de identificare a locatorului" si B "Date despre contractul de locatiune" se completeaza in mod obligatoriu.

PROCEDURA de inregistrare a contractelor de locatiune, AICI>>

Pentru a vedea Notificarea privind nedepunerea la termen a cererii de inregistrare a contractelor de inchiriere, click AICI>>


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016