Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cotele de 1% sau de 3% pentru microintreprinderi NU se vor stabili tinand cont de veniturile obtinute la 31 decembrie 2023

12-Dec-2023
27995
Cotele de 1% sau de 3% pentru microintreprinderi NU se vor stabili tinand cont de veniturile obtinute la 31 decembrie 2023

Conform Legii 296/2023, vor exista doua cote diferite de impozitare pentru veniturile micro, de 1% si de 3%. Acestea se vor stabili insa luand in considerare veniturile obtinute de la 1 ianuarie 2024, nu in functie de veniturile obtinute la 31 decembrie 2023.


Impozitare micro de 1% si de 3% din ianuarie 2024

Masurile fiscale modificatoare ale Codului fiscal, cu privire la impozitul pe veniturile microintreprinderilor, ce intra in vigoare din 1 ianuarie 2024, se refera la:

Modificarea art. 51 alin. (1) din Codul fiscal in sensul introducerii unor cote de impozitare diferentiate, astfel:

a) 1%, pentru microintreprinderile care realizeaza venituri care nu depasesc 60.000 euro inclusiv si care nu desfasoara activitatile prevazute la lit. b) pct. 2;

b) 3%, pentru microintreprinderile care:

1. realizeaza venituri peste 60.000 euro; sau
2. desfasoara activitati, principale sau secundare, corespunzatoare codurilor CAEN:


5821 - Activitati de editare a jocurilor de calculator,
5829 - Activitati de editare a altor produse software,
6201 - Activitati de realizare a soft-ului la comanda (software orientat client),
6209 - Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei,
5510 - Hoteluri si alte facilitati de cazare similare,
5520 - Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata,
5530 - Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere,
5590 - Alte servicii de cazare,
5610 - Restaurante,
5621 - Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente,
5629 - Alte servicii de alimentatie n.c.a.,
5630 - Baruri si alte activitati de servire a bauturilor,
6910 - Activitati juridice - numai pentru societatile cu personalitate juridica care nu sunt entitati transparente fiscal, constituite de avocati potrivit legii,
8621 - Activitati de asistenta medicala generala,
8622 - Activitati de asistenta medicala specializata,
8623 - Activitati de asistenta stomatologica,
8690 - Alte activitati referitoare la sanatatea umana.

Aplicarea impozitului micro de 1% si de 3% in timpul anului fiscal

La art. 51 din Codul fiscal se introduc trei noi alineate, alin. (41)-(43), cu privire la aplicabilitatea cotelor de 1% si 3% in timpul anului fiscal:

(41)In cazul in care, in cursul anului fiscal, veniturile realizate de o microintreprindere depasesc nivelul de 60.000 euro sau microintreprinderea incepe sa desfasoare activitatile prevazute la alin. (1) lit. b) pct. 2, incepand cu trimestrul in care se inregistreaza astfel de situatii, este aplicabila cota de impozitare prevazuta la alin. (1) lit. b), respectiv 3%.

(42) In situatia in care, in cursul anului fiscal, o microintreprindere nu mai desfasoara activitatile prevazute la alin. (1) lit. b) pct. 2 si veniturile nu depasesc nivelul de 60.000 euro, incepand cu trimestrul in care se inregistreaza astfel de situatii, este aplicabila cota de impozitare prevazuta la alin. (1) lit. a), respectiv 1%.

(43)In situatia in care persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la alin. (1) lit. b) pct. 2 obtin venituri si din alte activitati in afara celor corespunzatoare acestor coduri CAEN, cota de impozitare de 3% se aplica si pentru veniturile din aceste alte activitati."

Se modifica art. 54 din Codul fiscal in sensul ca pentru incadrarea in conditia privind nivelul veniturilor nou introdusa (60.000 euro), prevazuta la art. 51 alin. (1), (41) si (42) se vor lua in calcul aceleasi elemente care constituie baza impozabila prevazuta la art. 53 din Codul fiscal.

Se introduce la art. 55 din Codul fiscal alin. (5) care reglementeaza faptul ca microintreprinderile care devin platitoare de impozit pe profit ca urmare a neindeplinirii conditiilor prevazute la art. 47 sau ca urmare a exercitarii optiunii comunica organelor fiscale competente iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator. (Cadrul legal anterior reprezentat de art. 55 alin. (4) facea referire doar la anul 2023.)

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016