Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

D100. Cum a fost modificata D100 de ANAF in urma noutatilor din domeniul impozitelor (Ordinul 193/2025)

12-Feb-2025
1871
D100. Cum a fost modificata D100 de ANAF in urma noutatilor din domeniul impozitelor (Ordinul 193/2025)
Cuprins

Mai multe noutati au aparut inca de anul trecut cu privire la impozite. Amintim introducerea impozitului minim global, celui suplimentar sau ‘taxa pe stalp’. Iar in acest context, ANAF a modificat printr-un nou Ordin Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat, actualizand si instructiunile de completare pentru D100.

Este vorba despre Ordinul 193/2025 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa, publicat in Monitorul Oficial nr. 114 din 7 februarie 2025.

Ce este D100?

D 100 este declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat. Aceasta se depune la ANAF de catre contribuabilii sau platitorii care au anumite obligatii declarative si de plata, conform legislatiei in vigoare, iar in aceasta categorie intra impozitele si taxele cuprinse in Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat.

De ce este modificata D 100 - noutati din domeniul impozitelor

Asa cum apare si in Referatul de Aprobare, initiatorii mentioneaza faptul ca prin OUG 138/2024 a fost modificata si completata Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal. Astfel, la art.VI pct.9 din ordonanta,a fost prevazuta obligatia de a calcula, retine, declara si plati impozitul pe veniturile din transferul dezmembramintelor dreptului de proprietate sub conditie suspensiva de catre contribuabilii persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila.

De asemenea, prin Legea 290/2024, care a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2025, a fost modificata si completata Legea 227/2015 privind Codul fiscal, prin introducerea unui nou titlu -Titlul II1 „Impozit suplimentar”. Acest titlu reglementeaza impozitul specific pe cifra de afaceri datorat de institutiile de credit - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine, precum si impozitul specific pe cifra de afaceri datorat de catre persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale.

Totodata, prin OUG 156/2024 a fost modificata si completata Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal. Astfel, la art.LXIV pct.16 - 19, care modifica si completeaza art.498, art.499 si art.500 din Codul fiscal, a fost reglementata obligatia de a calcula, declara si plati impozitul pe constructii de catre contribuabilii persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare, a contribuabililor persoane juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania si de catre contribuabilii persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene.

Prin Legea nr.431/2023 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de intreprinderi multinationale si a grupurilor nationale de mari dimensiuni, a fost reglementat impozitul suplimentar datorat de catre societatea-mama finala sau alte entitati obligate potrivit legii care au sediul in Romania, precum si impozitul suplimentar national datorat de entitatile constitutive sau entitatile constitutive desemnate care au sediul in Romania.

D100 ANAF - cum a fost modificata D100

Conform Ordinului 193/2025, se aduc modificari la OPANAF nr.587/2016 dupa cum urmeaza:

a)modificarea si completarea Nomenclatorului obligatiilor de plata la bugetul de stat, prevazut in anexa nr.3 la ordin, in vederea declararii obligatiilor fiscale mentionate, prin:

- modificarea a doua pozitii, pozitia 94 „Impozit specific pe cifra de afaceri datorat de institutiile de credit - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine” si pozitia 95 „Impozit specific pe cifra de afaceri datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale”. Modificarile vizeaza, in principal, actualizarea temeiului legal pentru cele doua obligatii;

- introducerea a patru noi pozitii, pozitia 109 „Impozit suplimentar”, pozitia 110 „Impozit suplimentar national”, pozitia 111 „Impozit pe veniturile din transferul dezmembramintelor dreptului de proprietate sub conditie suspensiva retinut la sursa de catre persoanele juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila” si pozitia 112 „Impozit pe constructii”;

b) modificarea corespunzatoare a instructiunilor de completare a formularului 100.

Noi instructiuni de completare D100 ANAF

2.Anexa nr.4 "Instructiuni de completare a formularului 100 «Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat» cod 14.13.01.99/bs ”, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

2.1.Capitolul I "Depunerea declaratiei", punctul 1 "Termenul de depunere a declaratiei", se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

2.1.1.La subpunctul 1.2 „Trimestrial”, litera k), se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„k) impozit specific pe cifra de afaceri datorat de institutiile de credit - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine, pentru trimestrele I - III;”;

2.1.2.La subpunctul 1.3. “Alte termene:”, lit.o), lit.p) si lit.q) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

„o) pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut, in cazul impozitului pe veniturile din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate, precum si in cazul impozitului pe veniturile din transferul dezmembramintelor dreptului de proprietate sub conditie suspensiva retinut la sursa de catre persoanele juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila;

p) pana la data de 25 martie inclusiv a anului urmator, pentru trimestrul IV, in cazul impozitului specific pe cifra de afaceri datorat de institutiile de credit - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit - persoane juridice straine, potrivit art.461 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;

q) pana la data depunerii declaratiei anuale privind impozitul pe profit, pentru trimestrul IV, in cazul impozitului specific pe cifra de afaceri datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale, potrivit art.462 din Legea nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;”.

2.1.3. La subpunctul 1.3. “Alte termene:”, dupa litera s), se introduc trei noi litere, lit.t), lit.t) si lit.u), cu urmatorul cuprins:

„t) in termen de cel mult 15 luni de la ultima zi de inchidere a exercitiului financiar, in cazul impozitului suplimentar, potrivit art.48 alin.(8) din Legea nr.431/2023 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de intreprinderi multinationale si a grupurilor nationale de mari dimensiuni;

t) in termen de cel mult 15 luni de la ultima zi de inchidere a exercitiului financiar in cazul impozitului suplimentar national, potrivit art.48 alin.(9) din Legea nr.431/2023 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de intreprinderi multinationale si a grupurilor nationale de mari dimensiuni; Prin exceptie, pentru primul an de aplicare, declararea si plata impozitului suplimentar national se realizeaza in termen de cel mult 18 luni de la ultima zi a exercitiului financiar de raportare;

u) pana la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datoreaza impozitul, in cazul impozitului pe constructii, potrivit art.499 alin.(1) din Legea nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare”.

2.2. La Capitolul II "Completarea declaratiei", punctul 3 "Sectiunea B «Date privind creanta fiscala», primul paragraf de la subpunctul 3.2. se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„ Tabelul de la pct.II "Impozite, taxe si alte obligatii care nu se platesc in contul unic" din anexa nr.1 la ordin se completeaza pentru declararea obligatiilor de plata prevazute la pozitiile 11, 25 - 27, 29 - 51, 57 - 63, 65 - 71, 74 - 77, 81 - 89, 91 - 93, 96 - 100 si 102 - 112 din Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat, prevazut in anexa nr.3 la ordin.”

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Tichete cadou de Craciun. Se mai calculeaza impozit si CASS daca suma de 300 lei este neimpozabila?

    • Firmele au posibilitatea de a oferi salariatilor diverse beneficii extrasalariale cu ocazia sarbatorilor de iarna. Una dintre formele frecvent utilizate este acordarea tichetelor cadou, ca gest de apreciere si motivare a angajatilor. Legislatia fiscala prevede anumite conditii si limite pentru ca aceste beneficii sa fie scutite de taxe. In cele ce urmeaza, prezentam cadrul legal si aspectele fiscale legate de acordarea tichetelor cadou de Craciun. Cu ocazia Craciunului pot fi acordate tichete de...» citeste mai departe aici

  • SAF-T si D406 in 2025. Ce verificari trebuie sa faceti inainte sa raportati in SAF-T

    • Una dintre obligatiile majore de raportare fiscala pentru contribuabili este depunerea fisierului SAF-T (Declaratia informativa D406). Aceasta raportare implica transmiterea detaliata a datelor contabile si fiscale intr-un format standardizat XML, conform legislatiei in vigoare. Pentru a evita erori, rectificative si notificari din partea ANAF, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie deosebita validarii tehnice si corelarii corecte a informatiilor intre balanta, jurnale, parteneri si...» citeste mai departe aici

  • Amanet. ANAF incepe verificari ample la casele de amanet. Peste 3.700 de firme sunt in vizor

    • ANAF a demarat o ampla actiune de control fiscal la nivel national, vizand peste 3.700 de case de amanet si punctele lor de lucru. Verificarile vin in urma unor analize de risc care au evidentiat discrepante intre declaratiile firmelor si averile reale ale asociatilor. Scopul actiunii este cresterea conformarii fiscale voluntare si combaterea evaziunii intr-un sector cu fluxuri financiare mari.» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile. Ce cheltuieli pot fi deductibile pentru un PFI in 2025

    • Persoanele care detin un PFI (Persoana Fizica Independenta) se confrunta frecvent cu intrebari legate de ce cheltuieli pot fi deduse legal din veniturile obtinute. Pentru a evita probleme fiscale si a optimiza corect venitul impozabil, este esential sa inteleaga clar ce spune legislatia. Articolul 68 din Codul Fiscal reglementeaza in detaliu conditiile si limitele deducerii cheltuielilor. In continuare, vom vedea ce prevede legea pentru anul fiscal 2025.» citeste mai departe aici

  • [PROCEDURA SPALAREA BANILOR] Prevenirea si Combaterea Spalarii Banilor

    • Intr-un context economic global tot mai complex, prevenirea si combaterea spalarii banilor a devenit o prioritate pentru institutiile financiare, profesionistii implicati in tranzactii comerciale, dar si pentru autoritatile statului. Romania a transpus in legislatia nationala directivele europene in domeniu, prin Legea nr. 129/2019, care stabileste masuri clare si ferme pentru protejarea integritatii sistemului financiar. Aceasta procedura are rolul de a ghida entitatile raportoare in aplicarea...» citeste mai departe aici

  • Cum sa iti conectezi telefonul la televizor? 6 sfaturi utile

    • Ai vrut vreodata sa vizionezi filme, videoclipuri sau sa expui fotografii de pe telefonul tau pe un ecran mare? Conectarea telefonului la televizor poate transforma serile tale de divertisment! Fie ca vrei sa te relaxezi cu un film bun sau sa joci un joc pe un ecran imens, exista mai multe modalitati prin care iti poti conecta smartphone-ul la televizor. Afla cele 6 metode simple si rapide pentru a obtine o experienta de vizionare perfecta! 1. AirPlay – Transmite rapid de pe iPhone pe...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016