ANAF a lansat un proiect de ordin care propune o noua procedura pentru stabilirea din oficiu a contributiilor la asigurarile sociale (CAS) si a celor pentru asigurarile sociale de sanatate (CASS). Aceasta masura vizeaza persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente sau alte surse de venituri extrasalariale si care nu au indeplinit integral sau partial obligatiile de declarare voluntara a acestor contributii.
Context legislativ
Conform Referatului de aprobare, reamintim ca prin Legea nr.296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, au fost aduse modificari dispozitiilor Titlului V din Codul fiscal, care reglementeaza contributiile sociale datorate de persoanele fizice, aplicabile in anul fiscal 2024.
Astfel, principalele modificari au vizat stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoanele fizice care au realizat venituri din activitati independente in conformitate cu art.170 alin.(1) si art.174 din Codul fiscal.
In aceste cazuri, contributia de asigurari sociale de sanatate datorata se stabileste la o baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuala de venit, respectiv norma anuala de venit ajustata, dupa caz, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egala cu nivelul de 60 salarii minime brute pe tara in vigoare la 25 mai inclusiv a anului pentru care se datoreaza contributia.
In situatia in care baza de calcul prevazuta mai sus, cumulata din una sau mai multe surse de venit din activitati independente, corespunzatoare veniturilor estimate/realizate sau pentru care s-a aplicat retinerea la sursa in cursul anului, dupa caz, este mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice estimative, persoanele fizice datoreaza o diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calcul egale cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice estimative.
Diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate nu se datoreaza in situatiile prevazute la art.174 alin.(9) si (10) din Codul fiscal.
Cand intervine ANAF
Examen Consultant Fiscal 2025
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulVanzare masa lemnoasa. Defrisare O societate a achizitiont un teren. In urma "curateniei" efectuate pe acesta s-au defrisat niste copaci. Acestia au fost vanduti ca "masa lemnoasa". In ce conditii se poate face...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulImprumut intre societati afiliate. Cum se stabileste dobanda de piata La imprumut intre societati afiliate de 2.860.000 lei pe o perioada de 6 ani care va fi graficul de rambursare?citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulInregistrare in contabilitate contract inchiriere utilaj Un contract de inchiriere autoutilaj trebuie inregistrat corect in contul 6123 cheltuieli cu chiriile sau in contul 6280 servicii terti? Daca in executia bugetara s-a depasit...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulPlata dividende catre rezident fiscal in Romania Ulterior cesiunii, in situatie in care asociatul unic al societatii A, cetatean de origine cipriota cu REZIDENTA FISCALA IN ROMANIA decide sa distribuie dividende se poate aplica...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulNoi liste de tari riscante din perspectiva spalarii banilor si a cooperarii fiscale: implicatii pentru firmele din Romania citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Potrivit Codului de procedura fiscala, nedepunerea declaratiei unice ii da dreptul ANAF sa stabileasca din oficiu obligatiile fiscale prin decizie de impunere.
Pentru anul 2023, procedura era reglementata prin Ordinul ANAF nr. 2547/2019 si Ordinul ANAF nr. 2420/2022. Insa, avand in vedere modificarile legislative din 1 ianuarie 2024, prin restructurarea articolului 174 din Codul fiscal (actualmente art. 174 si 174¹), este necesara emiterea unui nou act normativ distinct, aplicabil pentru anul 2024.
Ce se aproba prin acest Proiect de Ordin
Ca urmare, pentru categoriile de contribuabili care nu si-au indeplinit obligatiile declarative privind contributia de asigurari sociale si/sau contributia de asigurari sociale de sanatate, prin prezentul proiect de ordin se propune aprobarea:
- procedurii privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice;
- modelului si continutului formularului „Notificare privind nedeclararea contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice”;
- modelului si continutului formularului „Referat privind estimarea bazei de calcul al contributiei de asigurari sociale si al contributiei de asigurari sociale de sanatate, in cazul stabilirii din oficiu a obligatiilor de plata”;
- modelului si continutului formularului „Decizie privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoane fizice”;
- modelului si continutului formularului „Decizie de anulare a deciziei privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoane fizice”.
Actul normativ urmeaza sa se aplice pentru stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale datorate cu titlu de contributie de asigurari sociale si contributie de asigurari sociale de sanatate in anul fiscal 2024.
Pentru a vedea PROCEDURA, CLICK AICI>>
Fiscalitatea.ro 


