Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Declaratie beneficiar real. Risti pana la 10.000 lei amenda sau dizolvarea firmei daca NU depui formularul

22-Mai-2025
1516
Declaratie beneficiar real. Risti pana la 10.000 lei amenda sau dizolvarea firmei daca NU depui formularul

Intr-un context economic si juridic tot mai axat pe transparenta si combaterea spalarii banilor, identificarea beneficiarului real al unei entitati devine o obligatie legala fundamentala. In Romania, legislatia impune firmelor si altor entitati juridice sa declare cine sunt persoanele fizice care controleaza, direct sau indirect, compania. Lipsa unei astfel de declaratii nu este doar o neconformitate formala, ci poate atrage sanctiuni serioase, inclusiv dizolvarea societatii.

Ce se intelege prin beneficiar real

Beneficiarul real este persoana fizica ce detine sau controleaza in ultima instanta o firma sau in numele careia se desfasoara o activitate economica. Controlul poate fi exercitat direct sau indirect, prin detinere de actiuni, drepturi de vot, participatii in capital sau alte forme de influenta.

Beneficiar real in cazul firmelor

Pentru societatile comerciale, beneficiarul real este:

Persoana fizica care detine direct sau indirect peste 25% din actiuni, drepturi de vot sau capital;

In lipsa unei persoane identificabile conform punctului 1, se considera beneficiar real persoana cu functie de conducere superioara, cum ar fi:

  • Administratorii,
  • Membrii consiliului de administratie/supraveghere,
  • Membrii directoratului sau directori delegati.

Beneficiar real in cazul ONG-urilor

Pentru asociatii si fundatii, pot fi considerati beneficiari reali:

  • Asociatii sau fondatorii;
  • Membrii consiliului director;
  • Persoanele imputernicite sa exercite atributii executive;
  • Persoanele fizice in al caror interes au fost create organizatiile;
  • Alte persoane care controleaza, in ultima instanta, activitatea entitatii.

Cine si cand trebuie sa depuna declaratia?

Declaratia privind beneficiarul real se va depune astfel:

La inmatriculare – toate persoanele juridice inregistrate la Registrul Comertului;

Ori de cate ori intervine o modificare privind beneficiarii reali;

Anual, in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare, daca exista actionari din jurisdictii considerate cu risc ridicat (ex: paradisuri fiscale);

Cum se transmite Declaratia privind beneficiarul real

Declaratia privind beneficiarul real poate avea forma de inscris sub semnatura privata ori forma electronica si poate fi transmisa la oficiul registrului comertului prin mijloace electronice, cu semnatura electronica, sau prin servicii de posta si curier sau prin ghiseul oficiului registrului comertului, personal sau prin reprezentant conform prevederilor legale.

 Declaratia privind beneficiarul real poate fi data si in fata reprezentantului oficiului registrului comertului sau se poate depune, personal sau prin reprezentant, avand data certa, data de notarul public ori atestata de avocat.

Obligatia depunerii declaratiei privind beneficiarul real este indeplinita si prin includerea, la inmatriculare, in actul constitutiv, a datelor de identificare ale beneficiarilor reali si a modalitatilor in care se exercita controlul asupra persoanei juridice. Modificarea ulterioara a datelor de identificare ale beneficiarilor reali nu instituie obligatia intocmirii unui act modificator la actul constitutiv.

Ce sanctiuni risca firmele care nu depun declaratia?

Sanctiuni pentru nerespectarea obligatiilor care decurg din declaratia privind beneficiarul real

Nerespectarea de catre reprezentantul legal al persoanelor juridice a obligatiei de depunere a declaratiei privind datele de identificare ale beneficiarului real constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.

Daca in termen de 30 de zile de la data aplicarii sanctiunii contraventionale reprezentantul persoanei juridice nu a depus declaratia privind datele de identificare ale beneficiarului real, la cererea Oficiului National al Registrului Comertului, tribunalul sau, dupa caz, tribunalul specializat va putea pronunta dizolvarea societatii. Cauza de dizolvare poate fi inlaturata inainte de a se pune concluzii in fond.

Pe scurt, vor fi date urmatoarel sanctiuni:

Amenda intre 5.000 si 10.000 lei;

Comunicare catre Registrul Comertului privind nerespectarea obligatiei;

Daca declaratia nu este depusa in 30 de zile de la amenda, tribunalul poate dispune dizolvarea societatii;

Sanctiunile sunt aplicate de ANAF sau Oficiul Registrului Comertului, care pot efectua controale si constatari.

Cand depun declaratia persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare la ONRC?

Persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului depun declaratia privind beneficiarul real:

a) la inmatriculare;

b) ori de cate ori intervine o modificare privind beneficiarul real sau datele de identificare ale beneficiarului real, situatie in care declaratia se depune in termen de 15 zile de la data la care a intervenit respectiva modificare.

PRECIZARE:

SUPLIMENTAR fata de situatiile prevazute la lit. a) si b), DOAR / EXCLUSIV persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului CARE au in structura actionariatului entitati inmatriculate/inregistrate si/sau care au sediul fiscal in JURISDICTIILE PREVAZUTE la art. 56 alin. 1 indice 3 din Legea nr. 129/2019 depun declaratia privind beneficiarul real ANUAL.

Sursa: www.onpcsb.ro

Cand vor depune societatile o NOUA Declaratie privind beneficiarul real

De exemplu, o societate care a depus cel putin o declaratie privind beneficiarul real ULTERIOR datei de intrare in vigoare a Legii nr. 129/2019 (iulie 2019), trebuie sa mai depuna o ”NOUA” declaratie ?

Specialistul ne spune ca o societate care a depus cel putin o declaratie privind beneficiarul real ULTERIOR datei de intrare in vigoare a Legii nr. 129/2019 (iulie 2019), va depune o ”NOUA” declaratie DOAR in situatia in care intervine o MODIFICARE privind beneficiarul real sau datele de identificare ale beneficiarului real (si cu CONDITIA sa NU se regaseasca in categoria persoanelor juridice prevazute la art. 56 alin. 1 indice 3 din aceasta lege. In situatia in care se regaseste in categoria antementionata, va depune SI ANUAL declaratia privind beneficiarul real.

Sursa: www.onpcsb.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MONOGRAFIE CONTABILA] Garantie participare licitatie si reglementari cheie

    • Garantia de participare la licitatie reprezinta un instrument financiar utilizat pentru a proteja autoritatea contractanta impotriva unui comportament neloial al ofertantilor in cadrul procedurilor de achizitii publice. Aceasta nu constituie o livrare de bunuri sau prestare de servicii si, prin urmare, nu intra in sfera de aplicare a TVA. Reglementarile fiscale si contabile stabilesc tratamente clare privind evidenta si deductibilitatea acestor sume. In continuarea articolului vom vedea...» citeste mai departe aici

  • Ce conditii trebuie sa indeplineasca o livrare intracomunitara pentru aplicarea scutirii de TVA

    • Livrarea intracomunitara se refera la vanzarea de bunuri efectuata intre doua firme inregistrate in scopuri de TVA din state membre UE, in care bunurile sunt transportate dintr-un stat membru in altul. In anumite conditii reglementate strict de legislatia fiscala, aceasta operatiune poate fi scutita de TVA in tara de origine, urmand ca TVA sa fie colectata de cumparator in tara sa prin mecanismul taxarii inverse. In acest articol vom analiza ce conditii trebuie sa indeplineasca o livrare...» citeste mai departe aici

  • RO e-Transport in 2025. Declararea transporturilor NU se face pe detalii comerciale

    • Sistemul RO e-Transport se aplica transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal si are ca scop monitorizarea acestora pentru combaterea evaziunii. Este important ca operatorii economici sa inteleaga corect modul de declarare, datele obligatorii si cerintele legale, pentru a asigura conformitatea si evitarea sanctiunilor. Avem aceasta situatie. In cazul in care pe factura fiscala avem bunuri care au acelasi cod NC, insa sunt produse diferite, de exemplu fire de tesatura care au cod NC 55109000...» citeste mai departe aici

  • SAF-T si D406. Termenul de depunere este 30 septembrie sau 1 octombrie pentru luna august 2025?

    • Declaratia 406 (SAF-T) reprezinta un instrument esential in digitalizarea controlului fiscal din Romania. Aceasta implica raportarea electronica a datelor contabile catre ANAF, in functie de perioada fiscala aplicabila contribuabilului. Termenele de depunere variaza in functie de frecventa raportarii TVA si de categoria contribuabilului. In acest articol clarificam cand trebuie transmisa D406 pentru luna august 2025 si ce trebuie sa stie contribuabilii despre aceasta obligatie. In acest context,...» citeste mai departe aici

  • Garantie SGR in 2025. Ce trebuie sa stiti despre raportarea in D300 si codificarea SAF-T

    • De ceva timp, sistemul garantiei SGR (Sistemul de Garantie-Returnare) a devenit obligatoriu in Romania, generand o serie de intrebari privind tratamentul fiscal al acestor sume, in special in legatura cu TVA. in practica, contribuabilii se confrunta cu dileme privind declararea garantiei in decontul de TVA (D300), atat pe partea de achizitii, cat si pe partea de livrari. In continuarea articolului vom clarifica daca si cum trebuie raportata aceasta garantie, inclusiv in corelatie cu fisierul...» citeste mai departe aici

  • Bon fiscal fara cod QR. Poate fi deductibil dupa data de 1 septembrie 2025?

    • Incepand cu 1 septembrie 2025, obligatia includerii codului QR pe bonurile fiscale a reintrat in vigoare, conform modificarilor aduse de OUG nr. 69/2024 si OUG nr. 125/2024. In ciuda acestui fapt, normele tehnice necesare aplicarii practice a prevederii lipsesc, generand incertitudini pentru contribuabili. In acest context, apar intrebari legate de deductibilitatea TVA-ului si a cheltuielilor pe baza bonurilor fiscale fara cod QR. Avem acest caz concret. Societatea achizitioneaza un top de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016