Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Document. Institutiile publice ar putea dispune concedieri si taierea salariilor in sectorul public!

21-Iun-2019
4018

REMINDER!

Ministrul Finantelor a transmis o instiintare catre toate ministerele din Romania in care acestea sunt somate sa reduca cheltuielile de personal.

Informatia nu a fost dezmintita de ministrul Finantelor Publice, Eugen teodorovici, ba din contra.

Instiintarea transmisa de Ministerul Finantelor Publice, la mijlocul lunii aprilie, institutiilor publice, prin care se cere impunerea unor masuri de reducere a salariilor sau chiar a unor posturi, a fost prezentata de un senator USR pe pagina sa de facebook.

”Orlando Teodorovici a trimis tuturor institutiilor publice din tara, inclusiv institutiilor de cultura si a institutelor de cercetare, o notificare prin care cere, in mod expres, «reducerea numarului de angajati si/sau reducerea cuantumului unor drepturi salariale»”, scrie senatorul USR Vlad Alexandrescu pe pagina sa de Facebook. 

Din documentul transmis de senatorul USR reiese ca banii prevazuti pentru plata salariilor pentru trimestrul al IV-lea nu sunt suficienti pentru acoperirea cheltuielor cu personalul din sectorul public. Ministrul Finantelor reaminteste obligatia ordonatorilor principali de credite de a se incadra in cheltuielile aprobate prin buget, si ii roaga sa ia masurile necesare, inclusiv prin reducerea numarului de salariati sau a drepturilor salariale ceea ce ar insemna fie o restructurare de personal fie o reducere corspunzatoare a salariilor.

In final, ministrul roaga Ministerul Muncii sa i se comunice saptamanal masurile luate pentru incadrarea in cheltuielile de personal prevazute. Cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se mentine cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2018. Pentru nerespectarea acestor prevederi legale vor fi aplicate sanctiuni cu amenda de la 50.000 de lei la 100.000 de lei care se aplica persoanelor fizice (!) care au indeplinit functia de ordonatori economici.

Mai jos redam instiintarea transmisa de Ministerul Finantelor. Documentul poate fi descarcat de AICI >>

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Nereceptionare facturi cazare in SPV La decontul depus de angajatul societatii pentru luna septembrie, au fost atasate 2 facturi de cazare (una de la persoana fizica - CNP si una de la persoana juridica - CUI),...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Plafon avans decontare si diurna Legea 70/2015 spune la Art. 5. - Plafoanele-limita prevazute de prezentul capitol nu se aplica de catre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), pentru urmatoarele operatiuni: d)...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Evaluare parti sociale achizitionate Sa inteleg ca actiunile detinute la entitatile afiliatepe care le-am inregistrat in contul 261, raman in evidenta contabila la valoarea de achizitie (chiar daca pretul a fost...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Vanzare online prin Emag Societatea noastra doreste sa achizitioneze serviciul "FulFilment by Emag", adica sa transfere in depozitele Emag marfa, pe care acesta sa o vanda online. Din punctul nostru de...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Cheltuieli cu autoturismul. Deductibilitate 50% O societate nu intocmeste foi de parcurs pentru consumul de combustibil, masina este in proprietatea firmei dar are regim mixt. Va rog sa ne spuneti care este regimul...citeste mai mult

“Potrivit art. 46 din Legea privind finantele publice nr. 500/2002 cu modificarile si completarile ulterioare, MFP aproba repartizarea pe trimestre a veniturilor si cheltuielilor bugetare, in functie de termenele legale de incasare a veniturilor, de termenele si posibilitatile de asigurare a surselor de finantare a deficitului bugetar si de perioada in care este necesara efectuarea cheltuielilor.

In acest temei legal, MFP a aprobat si comunicat, cu adresa nr. 462804/2019, repartizarea pe trimestre a prevederilor bugetare aprobate pe anul 2019. In ce priveste cheltuielile de personal, MFP a aprobat repartizarea pe trimestre conform propunerilor transmise, chiar daca, din modul de repartizare a acestora, sumele propuse pentru trimestrul IV nu acopera plata integrala a salariilor.

In vederea respectarii plafoanelor cheltuite de personal ale bugetului general consolidat, aprobate prin OUG nr. 14/2019, plafoane de cheltuieli care sunt obligatorii si nu pot fi depasite, conform art. 17 alin. (2)1 si art. 26 alin (4)2 din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare, nr. 69/2010, republicata, MFP revizuieste repartizarea pe trimestre a cheltuielilor de personal pentru trimestrele III si IV, in sensul asigurarii unei ditributii echilibrate a sumelor pe aceste doua trimesttre. Totodata, precizam ca sumele aferente voucherelor de vacanta trebuie asigurate din prevederile aprobate pe semestrul I a.c.

Obligatia ordonatorilor principali de credite, stabilita prin:

  • Legea nr. 500/2002 cu modificarile si completarile ulterioare,
  • Legea nr. 69/2010, republicata,
  • Legea-cadru privind salarizarea personalului platit din fonduri publice nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare,

este de a dispune masurile necesare in vederea incadrarii in cheltuielile de personal aprobate prin buget.

Astfel, la art. 3, alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017 se prevede: “Ordonatorii de credite au obligatia sa stabileasca salariile de baza/soldele de functie/salariile de functie/soldele de grad/salariile gradului profesional detinut, gradatiile, soldele de comanda/salariile de comanda, indemnizatiile de incadrare/indemnizatiile lunare, sporurile, alte drepturi salariale in bani si in natura prevazute de lege, sa sigure promovarea personalului in functii, grade si trepte profesionale si avansarea in gradatii, in conditiile legii, astfel incat sa se incadreze in sumele aprobate cu aceasta destinatie in bugetul propriu.”

De asemenea, la art.18 din Legea nr. 69/2010 se prevede: “Pentru incadrarea in limitele trimestriale ale cheltuielilor de personal, ordonatorii de credite au posibilitatea sa diminueze drepturile salariale care sunt stabilite prin lege in cuantum variabil si pe cele a caror acordare este facultativa, potrivit legii.”

In acest sens, supunem atentiei si prevederile art. 34 alin. (2) si (3) din OUG nr. 114/2018 cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor, primelor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunara de care beneficiaza personalul platit din fonduri publice se mentine cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2018, in masura in care persoanlul ocupa aceeasi functie si isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii, iar ordonatorii de credite raspund in conditiile legii de stabilirea nivelului sporurilor si cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate prin buget pe anul 2019.

De asemenea, potrivit art. 38 din acelasi act normativ, in anul 2019, numarul maxim de posturi care se finanteaza din fonduri publice, pentru institutiile si autoritatile publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, se stabileste de catre ordonatorii de credite astfel incat sa se asigure plata integrala a drepturilor de natura salariala acordate in conditiile legii cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate prin buget.

Precizam ca nerespectarea de catre ordonatorii de credite a prevederilor art. 34 alin. (3) si art. 38 consituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50.000 de lei la 100.000 de lei care se aplica persoanelor fizice care au indeplinit calitatea de ordonator de credite la data savarsirii faptei. Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii se fac de catre organele de inspectie economic-financiara din cadrul MFP si de Curtea de Conturi.

Prin adresa nr. 473352/2019, MFP a solicitat ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat si bugetelor de asigurari sa comunice masurile ce urmeaza a fi dispuse, astfel incat sa se incadreze in cheltuielile de personal aprobate prin buget asa cum stipuleaza actele normative mai sus citate.

Mentionam ca in raspunsurile transmise pana la aceasta data majoritatea ordonatorilor principali de credite au precizat ca nu au identificat masuri de reducere a cheltuielilor de personal, respectiv reducerea numarului de angajati si/sau reducerea cuantumului unor drepturi salariale conform prevederilor legale mai sus mentionate si, in consecinta, vor solicita fonduri suplimentare cu ocazia rectificarii bugetare.

Precizam ca MFP nu poate fi de acord cu majorarea cheltuielilor de personal cu ocazia rectificarilor bugetare intrucat acest lucru s-ar putea realiza numai cu afectarea procesului institutional (reducerea cheltuielilor de investitii)”.

MFP a transmis institutiilor publice modificarea repartizarii pe trimestre a prevederilor bugetare aprobate la titlul “Cheltuieli de personal” pe anul 2019 si a rugat “a dispune masurile pe care le considerati necesare pentru incadrarea in prevederile trimestriale aprobate.
Totodata, va rugam sa ne comunicati saptamanal masurile intreprinse pentru incadrarea in cheltuielile de personal aprobate
. MFP va monitoriza si va informa Guvernul in legatura cu stadiul implementarii acestora”.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici