Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

E-Factura in 2024: Operatorii economici NU vor fi sanctionati in primele 3 luni daca nu respecta prevederile de raportare

20-Sep-2023
3403
E-Factura in 2024: Operatorii economici NU vor fi sanctionati in primele 3 luni daca nu respecta prevederile de raportare

Ministerul Finantelor a pus recent in dezbatere publica ultimul Proiect Lege privind masurile fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung. Printre acestea apare si prevederea conform careia sistemul E-Factura va fi implementat de la 1 ianurie pentru relatiile B2B, insa operatorii economici nu vor fi sanctionati in primele 3 luni daca nu respecta prevederile de raportare.

Prin noul Proiect de Lege se propune instituirea unui sistem de raportare a facturilor in perioada 1 ianuarie – 31 iunie 2024, pentru toate persoanele stabilite in romania, indiferent daca sunt sau nu inregistrate in scopuri de TVA, fara aplicarea de sanctiuni in primele trei luni si trecerea la transmiterea obligatorie a facturilor prin Sistemul RO e-factura in relatia B2B incepand cu 1 iulie 2024.

Termenul limita pentru transmiterea facturilor in sistemul national RO e-Factura este de 5 zile lucratoare de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile lucratoare de la data limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ti completarile ulterioare.

Nerespectarea prevederii de mai sus constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mari, definiti potrivit legii, cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii, definiti potrivit legii, si cu amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice.

Ce prevede Proiectul de Lege?

Operatorii economici – persoane impozabile stabilite in Romania, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform art. 275, 278 – 279 din Legea nr. 227/2015, efectuate in relatia B2B, au obligatia in perioada 1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prevazut in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e- Factura.

Operatorii economici – persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform art. 275, 278 – 279 din Legea nr. 227/2015, efectuate in relatia cu institutii publice, astfel cum sunt definite la art. 5 lit. w) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, altele decat cele efectuate in relatia B2G, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) lit. m) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021, si altele decat cele prevazute la art. 6 din acelasi act normativ, au obligatia in perioada 1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prevazut in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura.

Operatorii economici – persoane impozabile nestabilite, dar inregistrate in scopuri de TVA in Romania, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform art. 275, 278 – 279 din Legea nr. 227/2015, efectuate in relatia B2B, au obligatia incepand cu data de 1 ianuarie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prevazut in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e- Factura.

Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) – (3) livrarile de bunuri prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) si b) si alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Exte vorba despre:

a) livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Uniunii Europene de catre furnizor sau de alta persoana in contul sau;

b) livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Uniunii Europene de catre cumparatorul care nu este stabilit in Romania sau de alta persoana in contul sau, cu exceptia bunurilor transportate de cumparatorul insusi si care sunt folosite la echiparea ori alimentarea ambarcatiunilor si a avioanelor de agrement sau a oricarui altui mijloc de transport de uz privat. Este scutita, de asemenea, si livrarea de bunuri care sunt transportate in bagajul personal al calatorilor care nu sunt stabiliti in Uniunea Europeana

c)livrarile intracomunitare

Furnizorii prevazuti la alin. (1) - (3) sunt obligati sa transmita facturile emise catre destinatari conform prevederilor art. 319 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia situatiei in care atat furnizorul/prestatorul, cat si destinatarul sunt inregistrati in Registrul RO e-Factura.

Termenul limita pentru transmiterea facturilor prevazute la alin. (1) – (3) in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura este de 5 zile lucratoare de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile lucratoare de la data limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ti completarile ulterioare.

Nerespectarea prevederii de mai sus constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mari, definiti potrivit legii, cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii, definiti potrivit legii, si cu amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice.

(8) Prin exceptie de la prevederile alin.(7), nerespectarea prevederilor alin.(6) in perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024, nu se sanctioneaza.

Sursa: MFP

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici