Prin aparitia sistemului national RO e-Factura procesul de transmitere a facturilor a fost simplificat si digitalizat, iar acest lucru le-a dat mari batai de cap contribuabililor. Desi este implementat de mult timp, inca pot aparea probleme cu privire la utilizarea E-Factura.
Uneori, atunci cand trebuie incarcata factura, pot aparea situatii in care aceeasi factura este incarcata de doua ori, din diverse motive tehnice sau administrative. Acest fenomen poate crea confuzie atat pentru destinatari, cat si pentru furnizori, mai ales in ceea ce priveste corectitudinea inregistrarii si evidentei contabile a acestor documente.
In continuarea articolului specialistul ne va explica un caz in care un furnizor a transmis in E-factura de 2 ori o factura cu acelasi numar (doar o singura factura este corecta), dar cu descrieri diferite. Acesta se intreaba ce trebuie sa faca in aceasta situatie. De asemenea, si ANAF a oferit clarificari in legatura cu pasii ce trebuie urmati in astfel de situatii, subliniind importanta unei gestionari corecte a acestor facturi duble.
Ce este RO e-Factura?
RO e-Factura este un sistem de facturare electronica pus la dispozitie de Ministerul Finantelor, care permite incarcarea, stocarea si descarcarea facturilor electronice prin intermediul serverului ANAF. Spre deosebire de facturile clasice, in format hartie, unde informatiile despre furnizori si clienti erau completate manual, prin sistemul E-Factura acestea apar intr-un format electronic structurat de tip XML care permite prelucrarea lor electronica si automata.
Ce reprezinta factura electronica?
Factura electronica este factura emisa, transmisa si primita intr-un format electronic structurat de tip XML care permite prelucrarea sa electronica si automata. Cu alte cuvinte, o factura electronica, fisier xml, ofera continutul facturii intr-un set de date structurat, care poate fi citit de masina.

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile

SAF-T pentru Contribuabili Mici
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulRealizare software personalizat. Prestator extern O societate din Romania incheie un contract cu un furnizor tot din Romania, pentru realizarea unui software personalizat. Etapele de dezvoltare ale software-ului se desfasoara pe...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulProfit reinvestit Investitia realizata in trimestrul IV - instalatie stins incendii se incadreaza in grupa 2.1, respectiv codul de clasificare 2.1.24.3; 1. Beneficiaza de scutirea de impozit pe...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulCheltuieli cu autoturismele care fac obiectul limitarii la 50% Cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice sunt deductibile 50%. Avand in vedere ca suma maxima...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulPlata in numerar a impozitelor Unitatea poate acorda avans spre decontare unui salariat pentru plata impozitelor si taxelor locale peste plafonul de 5000 lei? Multumesc pentru raspuns.citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulImpozit pe veniturile obtinute de un furnizor nerezident de imagini si filme Am achizitionat un abonament anual pentru preluare imagini, fotografii, clipuri video (online), de la un furnizor stabilit in Australia, cu un cod de tva - EU372010001. Aceste...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Cum transmiti facturi prin e-Factura
Pentru utilizarea si accesarea sistemului RO e-Factura, operatorii economici trebuie obtina un certificat calificat pentru semnatura electronica, in vederea inrolarii in SPV. Abia mai apoi se va face inregistratrea in Spatiul Privat Virtual (SPV), cu ajutorul certificatului calificat digital, pentru a trimite manual facturile (emiti factura, o descarci in format XML si incarci fisierul in SPV, sectiunea “Factura electronica”).Mentionam ca puteti transmite facturile si prin programele de facturare, dar tot aveti nevoie de acces in SPV.
Erori la incarcarea in E-Factura
Sa luam cazul urmator. Un contribuabil are un furnizor care a transmis in portalul E-factura de 2 ori o factura cu acelasi numar (doar o singura factura este corecta), insa cu descrieri diferite. Este nevoit sa inregistreze aceasta factura de doua ori si sa ii ceara furnizorului o factura storno pentru una dintre aceastea sau poate sa o inregistreze o singura data si pe cealalta sa nu o introduca in contabilitate?
Raspuns:
Specialistul ne spune ca la art. 4(9) din OUG 120/2021, se precizeaza ca:
In situatia unei facturi electronice asupra careia destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza emitentul facturii electronice, inclusiv in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prin inscrierea unui mesaj in acest sens.
Asadar, apreciez ca se poate emite un mesaj prin SPV, pentru factura care nu este corecta, precizati ca este transmisa in mod eronat de doua ori, iar in evidenta contabila si fiscala inregistrati o singura factura.
Intr-un Webinar ANAF, referitor dublarea facturilor in SPV, s-au primit urmatoarele raspunsuri:
3. Cum se corecteaza o factura care a fost incarcata de doua ori in SPV? Este suficient un mesaj de refuz in SPV sau trebuie incarcat un mesaj de storno?
ANAF: Nu aveti cum sa incarcati un mesaj de storno. Acel mesaj de refuz legat de obiectia pe care o aveti il transmiteti in SPV.
4. Am primit de doua ori aceeasi factura trimisa de furnizor. Am trimis mesaj de transmitere multipla a facturii, dar nu am primit niciun mesaj de clarificare din partea furnizorului si nicio factura de stornare a acelei a doua factura incarcata eronat. Cum trebuie sa procedez in contabilitate?
ANAF: O inregistrati o singura data daca este aceeasi factura cu aceleasi date.
5. Daca o factura a fost trimisa de doua ori in sistemul RO e-Factura, este identica, cum se corecteaza aceasta situatie? Stornarea se poate interpreta ca si cum sunt stornate ambele facturi, avnand acelasi numar. Se va emite o factura cu suma negativa pentru a ajunge la valoarea corecta acel partener?
ANAF: Daca este identica, atunci se trimite mesaj ca factura a fost trimisa de doua ori si se inregistreaza o singura data.