Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

E-Factura: Raspunsuri ANAF cu privire la dublarea facturilor in SPV

06-Feb-2025
1916
E-Factura: Raspunsuri ANAF cu privire la dublarea facturilor in SPV
Cuprins

Prin aparitia sistemului national RO e-Factura procesul de transmitere a facturilor a fost simplificat si digitalizat, iar acest lucru le-a dat mari batai de cap contribuabililor. Desi este implementat de mult timp, inca pot aparea probleme cu privire la utilizarea E-Factura.

Uneori, atunci cand trebuie incarcata factura, pot aparea situatii in care aceeasi factura este incarcata de doua ori, din diverse motive tehnice sau administrative. Acest fenomen poate crea confuzie atat pentru destinatari, cat si pentru furnizori, mai ales in ceea ce priveste corectitudinea inregistrarii si evidentei contabile a acestor documente.

In continuarea articolului specialistul ne va explica un caz in care un furnizor a transmis in E-factura de 2 ori o factura cu acelasi numar (doar o singura factura este corecta), dar cu descrieri diferite. Acesta se intreaba ce trebuie sa faca in aceasta situatie. De asemenea, si ANAF a oferit clarificari in legatura cu pasii ce trebuie urmati in astfel de situatii, subliniind importanta unei gestionari corecte a acestor facturi duble.

Ce este RO e-Factura?

RO e-Factura este un sistem de facturare electronica pus la dispozitie de Ministerul Finantelor, care permite incarcarea, stocarea si descarcarea facturilor electronice prin intermediul serverului ANAF. Spre deosebire de facturile clasice, in format hartie, unde informatiile despre furnizori si clienti erau completate manual, prin sistemul E-Factura acestea apar intr-un format electronic structurat de tip XML care permite prelucrarea lor electronica si automata.

Ce reprezinta factura electronica?

Factura electronica este factura emisa, transmisa si primita intr-un format electronic structurat de tip XML care permite prelucrarea sa electronica si automata. Cu alte cuvinte, o factura electronica, fisier xml, ofera continutul facturii intr-un set de date structurat, care poate fi citit de masina.

Cum transmiti facturi prin e-Factura

Pentru utilizarea si accesarea sistemului RO e-Factura, operatorii economici trebuie obtina un certificat calificat pentru semnatura electronica, in vederea inrolarii in SPV. Abia mai apoi se va face inregistratrea in Spatiul Privat Virtual (SPV), cu ajutorul certificatului calificat digital, pentru a trimite manual facturile (emiti factura, o descarci in format XML si incarci fisierul in SPV, sectiunea “Factura electronica”).

Mentionam ca puteti transmite facturile si prin programele de facturare, dar tot aveti nevoie de acces in SPV.

Erori la incarcarea in E-Factura

Sa luam cazul urmator. Un contribuabil are un furnizor care a transmis in portalul E-factura de 2 ori o factura cu acelasi numar (doar o singura factura este corecta), insa cu descrieri diferite. Este nevoit sa inregistreze aceasta factura de doua ori si sa ii ceara furnizorului o factura storno pentru una dintre aceastea sau poate sa o inregistreze o singura data si pe cealalta sa nu o introduca in contabilitate?

Raspuns:

Specialistul ne spune ca la art. 4(9) din OUG 120/2021, se precizeaza ca:
In situatia unei facturi electronice asupra careia destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza emitentul facturii electronice, inclusiv in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prin inscrierea unui mesaj in acest sens.

Asadar, apreciez ca se poate emite un mesaj prin SPV, pentru factura care nu este corecta, precizati ca este transmisa in mod eronat de doua ori, iar in evidenta contabila si fiscala inregistrati o singura factura.

Intr-un Webinar ANAF, referitor dublarea facturilor in SPV, s-au primit urmatoarele raspunsuri:

3. Cum se corecteaza o factura care a fost incarcata de doua ori in SPV? Este suficient un mesaj de refuz in SPV sau trebuie incarcat un mesaj de storno?
ANAF: Nu aveti cum sa incarcati un mesaj de storno. Acel mesaj de refuz legat de obiectia pe care o aveti il transmiteti in SPV.

4. Am primit de doua ori aceeasi factura trimisa de furnizor. Am trimis mesaj de transmitere multipla a facturii, dar nu am primit niciun mesaj de clarificare din partea furnizorului si nicio factura de stornare a acelei a doua factura incarcata eronat. Cum trebuie sa procedez in contabilitate?
ANAF: O inregistrati o singura data daca este aceeasi factura cu aceleasi date.

5. Daca o factura a fost trimisa de doua ori in sistemul RO e-Factura, este identica, cum se corecteaza aceasta situatie? Stornarea se poate interpreta ca si cum sunt stornate ambele facturi, avnand acelasi numar. Se va emite o factura cu suma negativa pentru a ajunge la valoarea corecta acel partener?
ANAF: Daca este identica, atunci se trimite mesaj ca factura a fost trimisa de doua ori si se inregistreaza o singura data.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016