Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Evaziune fiscala. Care este procedura de control a ONPCSB si cum arata Notificarea

18-Feb-2025
962
Evaziune fiscala. Care este procedura de control a ONPCSB si cum arata Notificarea

Evaziunea fiscala reprezinta o problema semnificativa in multe domenii la noi in tara, si este nevoie de combaterea ei prin diverse masuri riguroase si controale eficiente. Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) joaca un rol esential in acest demers, avand atributii privind monitorizarea si controlul entitatilor economice in ceea ce priveste respectarea reglementarilor legale in vigoare.

Activitatea de control a ONPCSB se realizeaza conform unor proceduri interne specifice, care stabilesc modul de desfasurare a inspectiilor si comunicarea acestora catre entitatile vizate. In acest context, pentru a fi asigurata transparenta si respectarea drepturilor contribuabililor, este transmisa Notificarea prealabila.

In acest articol vom vedea ce este ONPCSB mai exact, care este procedura de control si detalii importante despre notificarea prealabila care trebuie transmisa entitatilor reglementate inainte de inceperea actiunii de verificare.

Ce este Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor

Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) este autoritatea care coordoneaza realizarea evaluarii riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului la nivel national, evaluare care se realizeaza in cooperare cu autoritatile si institutiile statului (exemplu: organele de urmarire penala, autoritati administrative autonome etc), asigurand totodata protectia datelor cu caracter personal.

Oficiul coordoneaza raspunsul national la riscurile evaluate, in cooperare cu autoritatile si institutiile statului si informeaza in acest sens Comisia Europeana, Autoritatea Bancara Europeana si statele membre.

Stiati ca puteti fi acuzat de spalare de bani? E suficient sa nu va indepliniti una dintre zecile de obligatii prevazute de Legea nr. 129/2019! Aflati care sunt aceste obligatii, cu comentarii, recomandari si studii de caz, AICI»

Procedura de control a ONPCSB

Modul de organizare si desfasurare a activitatii de control la nivelul Oficiului se stabileste prin proceduri interne.

Controalele se realizeaza de catre personalul cu competente in acest sens din cadrul structurii de supraveghere si control a Oficiului.

Unele controale se desfasoara cu notificarea prealabila a entitatii, conform unor proceduri interne, in timp ce altele se desfasoara inopinat.

Stiati ca puteti fi acuzat de spalare de bani? E suficient sa nu va indepliniti una dintre zecile de obligatii prevazute de Legea nr. 129/2019! Aflati care sunt aceste obligatii, cu comentarii, recomandari si studii de caz, AICI»

Ce trebuie sa stii despre Notificarea ONPCSB

Notificarea prealabila reprezinta procedura prin care personalul cu atributii de control al Oficiului comunica, in prealabil, entitatii reglementate inceperea actiunii de control.

 Notificarea semnata de presedintele Oficiului va fi transmisa de catre personalul cu atributii de control al Oficiului entitatii supuse controlului.

Transmiterea notificarii se poate face astfel:

a) prin posta sau curierat, cu confirmare de primire;

b) prin telefax, posta electronica ori prin alte mijloace electronice de comunicare la distanta care asigura transmiterea textului notificarii, precum si confirmarea expedierii acesteia;

c) in persoana, reprezentantului legal sau, in lipsa acestuia, oricarui angajat al entitatii respective, sub semnatura confirmarii de primire.

Comunicarea notificarii se considera indeplinita la data si ora semnaturii de primire sau, dupa caz, la data si ora inscrise pe copia imprimata a confirmarii expedierii.

 Comunicarea notificarii se realizeaza cu cel putin 2 zile lucratoare inainte de data inceperii controlului.

 Dupa primirea notificarii, inainte de inceperea controlului, entitatea reglementata poate solicita in scris Oficiului, letric sau electronic, o singura data, pentru motive justificate, amanarea datei de incepere a controlului.

Stiati ca puteti fi acuzat de spalare de bani? E suficient sa nu va indepliniti una dintre zecile de obligatii prevazute de Legea nr. 129/2019! Aflati care sunt aceste obligatii, cu comentarii, recomandari si studii de caz, AICI»

Motivele justificate sunt: lipsa reprezentantului legal/imputernicitului entitatii controlate, in cazuri temeinic justificate de sanatate sau situatii deosebite familiale, deces, casatorie etc.

Orice modalitati de impiedicare cu intentie a realizarii controlului constituie contraventia de obstructionare a activitatii de control si, fara a fi limitative, pot consta in:

a) ingradirea sub orice forma a desfasurarii controlului la data, ora si sediul mentionate in notificarea prealabila;

b) impiedicarea accesului personalului cu atributii de control al Oficiului in sediul entitatii;

c) nefurnizarea, furnizarea cu intarziere sau furnizarea de date si informatii eronate personalului cu atributii de control al Oficiului;

d) absenta unui reprezentant legal/imputernicit al entitatii la initierea/inchiderea controlului.

In desfasurarea controalelor, personalul cu atributii de control al Oficiului are competenta teritoriala nationala si este investit cu exercitiul autoritatii de stat.

Controlul se poate desfasura la sediul entitatii controlate, la sediul Oficiului sau la un sediu ales de comun acord de catre personalul cu atributii de control al Oficiului si reprezentantii entitatii controlate.

In cadrul activitatii de control, personalul imputernicit in acest sens, in exercitarea atributiilor specifice, realizeaza cel putin urmatoarele:

a) prezinta reprezentantilor entitatilor controlate delegatia si legitimatia de control in care sunt mentionate temeiul legal al efectuarii controlului, perioada in care se desfasoara controlul, datele de identificare ale entitatii controlate si ale personalului cu atributii de control al Oficiului;

b) solicita reprezentantilor entitatilor controlate punerea la dispozitie/transmiterea in format letric sau prin mijloace electronice de comunicare la distanta a documentelor, datelor si informatiilor pentru realizarea atributiilor specifice si poate retine copii ale documentelor verificate;

c) solicita, atunci cand este cazul, reprezentantilor legali si/sau angajatilor entitatii controlate note explicative pentru certificarea anumitor situatii sau imprejurari intalnite in cursul activitatii de control;

d) incheie note de constatare si, dupa caz, constata contraventii si aplica sanctiuni conform prevederilor legale, prin intocmirea de procese-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor.

Cum arata Notificarea ONPCSB trimisa contribuabililor

NOTIFICARE

Catre

. . . . . . . . . .

Prin prezenta notificare va informam ca, in data de . . . . . . . . . ., la adresa/adresele . . . . . . . . . ., in conformitate cu prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale . . . . . . . . . ., va avea loc actiunea de control privind modul de respectare a prevederilor Legii nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale . . . . . . . . . . .

Precizam ca actiunea de control va fi realizata in baza Delegatiei nr. . . . . . . . . . . de catre doamna/domnul . . . . . . . . . ., legitimata/legitimat cu . . . . . . . . . ., avand functia de . . . . . . . . . ., si de catre doamna/domnul . . . . . . . . . ., legitimata/legitimat cu . . . . . . . . . ., avand functia de . . . . . . . . . . .

in vederea asigurarii bunei desfasurari a controlului, va rugam ca la data sus-mentionata sa transmiteti urmatoarele documente la . . . . . . . . . ./asigurati punerea la dispozitia echipei de control a urmatoarelor documente:

1. . . . . . . . . . .

2. . . . . . . . . . .

[...]

Pentru confirmarea primirii notificarii, date de contact ale echipei de control . . . . . . . . . .

Ingradirea sub orice forma a desfasurarii controlului la data, ora si sediul mentionate in notificarea prealabila constituie contraventie prevazuta la art. 43 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, si se sanctioneaza cu avertisment sau amenda de la 10.000 lei la 90.000 lei.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016