Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Evolutii in legislatie in domeniul auditului public intern si analiza cadrului national de reglementare

26-Aug-2015
4038

In cuprinsul Revistei de Finante Publice si Contabilitate, emisa sub egida Ministerului de Finante, Radu-Viorel MARCU, auditor intern, Directia Audit Intern, a vorbit despre evolutiile in legislatia nationala in domeniul auditului public intern.

Modificarile aduse de Normele generale privind exercitarea activitatii de audit public intern, aprobate prin Hotararea Guvernului 1086/2013, adapteaza cadrul legal cu realitatile actuale, in concordanta cu experienta acumulata de la infiintarea acestei functii in Romania, si creeaza premisele unui salt calitativ in actul de audit. Principalele aspecte de noutate, analizate in cadrul prezentului articol, se refera la implementarea misiunilor de evaluare, definirea unei proceduri de desfasurare a misiunilor ad-hoc, revizuirea raportului de audit public intern si procedura de urmarire a recomandarilor.

Modificarea cadrului normativ de reglementare a auditului public intern a survenit firesc, ca urmare a experientei dobandite de aceasta profesie relativ noua, bazele auditului public intern in Romania fiind puse la inceputul anilor 2000. Mentionez ca Legea nr. 672/20022 privind auditul public intern a suferit, de-a lungul timpului, un numar de 6 modificari/completari prin diferite acte normative. Semnificativa in acest sens este Legea nr. 191/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, care la art. VI a impus si republicarea Legii nr. 672/20024. Principalele modificari aduse cadrului de reglementare de Legea nr. 191/2011 se refera la:

- revizuirea modului de dimensionare a compartimentului de audit public intern;
- introducerea comitetelor de audit la institutiile publice centrale care deruleaza in cursul unui exercitiu bugetar un buget mai mare de 2 mld. lei;
- implementarea certificatului de atestare a auditorului intern din sectorul public si modalitatea de obtinere/pierdere a acestuia;
- introducerea posibilitatii cooperarii pentru asigurarea activitatii de audit public intern in entitatile publice locale;
- introducerea planului multianual pentru activitatea de audit public intern;

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Vanzare utilaje depreciate. Regim TVA taxare inversa. Inregistrari contabile O firma platitoare de impozit pe profit si TVA detine intr-un depozit mai multe utilaje pe care nu le mai utilizeaza de la momentul restrangerii activitatii si vanzarii imobilului...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Sfera de aplicare a dreptului de deducere Societatea A care se ocupa cu productia de energie electrica, are incheiat cu o persoana fizica un contract cu drept de superficie pe 30 ani pentru terenul pe care se va construi...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Distribuire dividende asociat persoana juridica din SUA Dorim sa distribuim dividende din profitul nerepartizat al anilor anteriori (cont 117 - Rezultat reportat, exclusiv profitul aferent anului 2024). Va rugam sa ne indicati care este...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Descresterea valorii contabile nete Clarificari: 1. Achizitie investitie imobiliara 215 = 404 3.000.000; 2. Investitia nu a fost amortizata; 3. Inregistrare reevaluare dupa 3 ani: 655 = 215 1.100.000. Societatea era...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Reducere chirie Societatea X factureaza chirie pentru spatiul de productie societatii Y in valoare de 10.000 euro/luna in anul 2024. In anul 2025, prin act aditional la contractul de chirie au...citeste mai mult

- modificarea sau definirea unor termeni si expresii specifice activitatii de audit public intern (audit public intern, compartiment de audit, pista de audit, obiectivul general si sfera auditului public intern, carta auditului public intern, control intern, guvernanta, entitate publica s.a.).

Implicit, avand in vedere modificarile survenite, Legea nr. 191/2011 a prevazut, odata cu modificarea Legii nr. 672/2002, si emiterea:
- Normelor generale privind exercitarea auditului public intern, prin includerea in acestea si a normelor privind organizarea si exercitarea activitatii de consiliere;
- Normelor privind sistemul de cooperare pentru asigurarea functiei de audit public intern;
- Normelor privind coordonarea si desfasurarea proceselor de atestare nationala si de pregatire profesionala continua a auditorilor interni din sectorul public si a persoanelor fizice;
- Normelor privind infiintarea comitetelor de audit.

In opinia autorului, aprobarea Normelor generale privind exercitarea activitatii de audit public intern, prin Hotararea Guvernului nr. 1.086/2013, a condus la clarificarea unor aspecte cu caracter de noutate din Legea nr. 672/2002 sau care nu erau suficient detaliate in Normele aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 38/20039, respectiv Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.702/200510. Un aspect semnificativ este si faptul ca aprobarea Normelor generale privind exercitarea activitatii de audit public intern prin hotarare de Guvern creeaza premisele unei stabilitati legislative in domeniu, avand in vedere ca procesul de adoptare a acestui act normativ este la un nivel superior fata de cel prin care au fost aprobate vechile norme, respectiv prin ordin al ministrului finantelor publice.

Click aici pentru unele dintre principalele modificari/clarificari aduse de noile Norme generale.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Cheltuieli nedeductibile firme. Sunt deductibile sau nu cheltuielile de sponsorizare?

    • Pentru desfasurarea activitatii comerciale, firmele fac diverse tranzactii de vanzare sau cumparare de produse sau servicii, iar multe dintre aceste cheltuieli pot fi deductibile, insa unele sunt nedeductibile. In acest articol vom vedea ce sunt mai exact cheltuielile deductibile si nedeductibile, exemple in acest sens, dar si in ce categorie intra cele cu privire la cheltuielile de sponsorizare, urmarind o speta importanta pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit.» citeste mai departe aici

  • D100. Cum a fost modificata D100 de ANAF in urma noutatilor din domeniul impozitelor (Ordinul 193/2025)

    • Mai multe noutati au aparut inca de anul trecut cu privire la impozite. Amintim introducerea impozitului minim global, celui suplimentar sau ‘taxa pe stalp’. Iar in acest context, ANAF a modificat printr-un nou Ordin Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat, actualizand si instructiunile de completare pentru D100. Este vorba despre Ordinul 193/2025 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr....» citeste mai departe aici

  • TOTUL despre imobilizarile corporale. Legislatie si studiu de caz practic

    • Orice persoana care detine o firma trebuie sa stie mai multe detalii despre imobilizarile corporale, fiindca acestea sunt active care pot fi utilizate in cadrul activitatii companiei respective. In acest articol vom vedea ce sunt acestea mai exact, care sunt diferentele dintre imobilizarile corporale si necorporale, o lista de exemple cu imobilizari corporale, dar si un studiu de caz practiv cu privire la imobilizarile corporale.» citeste mai departe aici

  • Reevaluarea imobilizarilor corporale - cand se face, studiu de caz si reglementari cheie

    • Reevaluarea imobilizarilor corporale este un proces esential atat pentru transparenta situatiilor financiare, cat si pentru o gestionare eficienta a patrimoniului unei entitati. Prin reevaluare, activele precum cladirile, terenurile, echipamentele sau utilajele isi pot modifica valoarea contabila, asigurand o reprezentare mai fidela in bilantul contabil. In acest articol vom analiza in detaliu ce inseamna reevaluarea imobilizarilor corporale si in ce conditii se realizeaza. De asemenea, vom...» citeste mai departe aici

  • [MONOGRAFIE] Leasing operational si reglementari cheie

    • Daca te-ai gandit sa iti faci un leasing operational, trebuie neaparat sa stii ce presupune acesta, dar si care sunt reglementarile cheie in acest caz. Vom vedea in continuarea articolului explicatii pentru aceste lucruri, dar si o monografie contabila pentru leasingul operational.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016