Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Evolutii in legislatie in domeniul auditului public intern si analiza cadrului national de reglementare

26-Aug-2015
2284

In cuprinsul Revistei de Finante Publice si Contabilitate, emisa sub egida Ministerului de Finante, Radu-Viorel MARCU, auditor intern, Directia Audit Intern, a vorbit despre evolutiile in legislatia nationala in domeniul auditului public intern.

Modificarile aduse de Normele generale privind exercitarea activitatii de audit public intern, aprobate prin Hotararea Guvernului 1086/2013, adapteaza cadrul legal cu realitatile actuale, in concordanta cu experienta acumulata de la infiintarea acestei functii in Romania, si creeaza premisele unui salt calitativ in actul de audit. Principalele aspecte de noutate, analizate in cadrul prezentului articol, se refera la implementarea misiunilor de evaluare, definirea unei proceduri de desfasurare a misiunilor ad-hoc, revizuirea raportului de audit public intern si procedura de urmarire a recomandarilor.

Modificarea cadrului normativ de reglementare a auditului public intern a survenit firesc, ca urmare a experientei dobandite de aceasta profesie relativ noua, bazele auditului public intern in Romania fiind puse la inceputul anilor 2000. Mentionez ca Legea nr. 672/20022 privind auditul public intern a suferit, de-a lungul timpului, un numar de 6 modificari/completari prin diferite acte normative. Semnificativa in acest sens este Legea nr. 191/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, care la art. VI a impus si republicarea Legii nr. 672/20024. Principalele modificari aduse cadrului de reglementare de Legea nr. 191/2011 se refera la:

- revizuirea modului de dimensionare a compartimentului de audit public intern;
- introducerea comitetelor de audit la institutiile publice centrale care deruleaza in cursul unui exercitiu bugetar un buget mai mare de 2 mld. lei;
- implementarea certificatului de atestare a auditorului intern din sectorul public si modalitatea de obtinere/pierdere a acestuia;
- introducerea posibilitatii cooperarii pentru asigurarea activitatii de audit public intern in entitatile publice locale;


- introducerea planului multianual pentru activitatea de audit public intern;
- modificarea sau definirea unor termeni si expresii specifice activitatii de audit public intern (audit public intern, compartiment de audit, pista de audit, obiectivul general si sfera auditului public intern, carta auditului public intern, control intern, guvernanta, entitate publica s.a.).

Implicit, avand in vedere modificarile survenite, Legea nr. 191/2011 a prevazut, odata cu modificarea Legii nr. 672/2002, si emiterea:
- Normelor generale privind exercitarea auditului public intern, prin includerea in acestea si a normelor privind organizarea si exercitarea activitatii de consiliere;
- Normelor privind sistemul de cooperare pentru asigurarea functiei de audit public intern;
- Normelor privind coordonarea si desfasurarea proceselor de atestare nationala si de pregatire profesionala continua a auditorilor interni din sectorul public si a persoanelor fizice;
- Normelor privind infiintarea comitetelor de audit.

In opinia autorului, aprobarea Normelor generale privind exercitarea activitatii de audit public intern, prin Hotararea Guvernului nr. 1.086/2013, a condus la clarificarea unor aspecte cu caracter de noutate din Legea nr. 672/2002 sau care nu erau suficient detaliate in Normele aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 38/20039, respectiv Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.702/200510. Un aspect semnificativ este si faptul ca aprobarea Normelor generale privind exercitarea activitatii de audit public intern prin hotarare de Guvern creeaza premisele unei stabilitati legislative in domeniu, avand in vedere ca procesul de adoptare a acestui act normativ este la un nivel superior fata de cel prin care au fost aprobate vechile norme, respectiv prin ordin al ministrului finantelor publice.

Click aici pentru unele dintre principalele modificari/clarificari aduse de noile Norme generale.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Evolutii in legislatie in domeniul auditului public intern si analiza cadrului national de reglementare":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF impoziteaza nuntile! Te casatoresti? Nu uita sa completezi formularul dat de Fisc
    • Abia te-a cerut in casatorie si deja ai inceput sa te gandesti la ce ai de facut: inchirierea salonului pentru marele eveniment, gasirea celui mai bun fotograf si, mai ales, a unei formatii care sa iti tina invitatii pe ring toata noaptea. Nu uita insa de ANAF! Fiscul vrea si el sa faca parte din planurile tale de nunta. Cuplurile de proaspeti casatoriti vor primi formulare de la ANAF in care vor trebui sa declare toate relatiile economice cu partenerii de… nunta. Daca nu ai participat...» citeste mai departe aici

  • Proiect de Ordin MFP: Modificari si completari aduse legislatiei contabile
    • Potrivit unui Proiect de Ordin pus in dezbatere publica, marti, 16 octombrie, de Ministerul Finantelor Publice (MFP), se propun o serie de masuri privind modificarea si completarea unor reglementari contabile. Proiectul de Ordin si Reperatul de aprobare au fost publicate pe site-ul Ministerului si se afla in dezbatere publica pentru 10 zile calendaristice. Mai jos veti regasi cele mai importante modificari aduse planurilor de conturi, amortizarii, raportarii nefinanciare, tratamentului...» citeste mai departe aici

  • Venituri din activitati independente: Pragul pentru calcularea CAS si CASS se modifica de la 1 ianuarie 2019
    • Odata cu modificarea salariului minim pe economie de la 1 ianuarie 2019, va creste si pragul pentru calcularea CAS si CASS in cazul persoanelor care obtin venituri din activitati independente. In Codul Fiscal, Cap. II - Venituri din activitati independente (art. 67 - art. 75), la art. 67, veniturile independente sunt definite astfel: “(1) Veniturile din activitati independente cuprind veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii si veniturile din profesii liberale,...» citeste mai departe aici

  • Tratament TVA pentru factura primita cu intarziere
    • Care este tratamentul TVA care se aplica unei societati care a primit cu intarziere o factura? Aceasta este una dintre intrebarile la care va raspunde unul dintre specialistii nostri. O societate primeste de la o firma platitoare de TVA o factura cu data din iulie in luna septembrie. Este o factura de stornare, TVA-ul (4426) fiind de -52000 RON. Marfa a fost livrata in septembrie, dar ei insista cu aceasta factura si nu vor sa emita alta in septembrie. Cum trebuie procedat in acest caz? Se face...» citeste mai departe aici

  • PFA: Obligatii privind dotarea cu casa de marcat si emitere bon fiscal
    • Obligativitatea dotarii cu aparat de marcat electronic fiscal revine si profesorilor care ofera meditatii contra cost elevilor? Aceasta este intrebarea la care va raspunde unul dintre consultantii nostri fiscali. Concret, un profesor - persoana fizica autorizata (PFA) care preda ore copiilor (meditatii) vrea sa stie daca are obligatia detinerii si utilizarii casei de marcat pentru incasarile in numerar de la elevi? Raspunsul specialistului Potrivit art 1 alin (1) din Ordonanta de urgenta nr....» citeste mai departe aici

  • Sesiune de asistenta ANAF: Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a organizat, miercuri – 17 octombrie, o noua sesiune de asistenta online, pe tema "Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale". Specialistii ANAF au stat la dispozitia contribuabililor pentru a le oferi asistenta in ceea ce priveste aceasta tema. Iata unele dintre intrebarile care si-au gasit raspuns de la specialistii ANAF. Intrebare contribuabil “Buna dimineata. Pot sa vad online daca am obligatii de plata? Multumesc anticipat!”,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016