Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Evolutii in legislatie in domeniul auditului public intern si analiza cadrului national de reglementare

26-Aug-2015
1552

In cuprinsul Revistei de Finante Publice si Contabilitate, emisa sub egida Ministerului de Finante, Radu-Viorel MARCU, auditor intern, Directia Audit Intern, a vorbit despre evolutiile in legislatia nationala in domeniul auditului public intern.

Modificarile aduse de Normele generale privind exercitarea activitatii de audit public intern, aprobate prin Hotararea Guvernului 1086/2013, adapteaza cadrul legal cu realitatile actuale, in concordanta cu experienta acumulata de la infiintarea acestei functii in Romania, si creeaza premisele unui salt calitativ in actul de audit. Principalele aspecte de noutate, analizate in cadrul prezentului articol, se refera la implementarea misiunilor de evaluare, definirea unei proceduri de desfasurare a misiunilor ad-hoc, revizuirea raportului de audit public intern si procedura de urmarire a recomandarilor.

Modificarea cadrului normativ de reglementare a auditului public intern a survenit firesc, ca urmare a experientei dobandite de aceasta profesie relativ noua, bazele auditului public intern in Romania fiind puse la inceputul anilor 2000. Mentionez ca Legea nr. 672/20022 privind auditul public intern a suferit, de-a lungul timpului, un numar de 6 modificari/completari prin diferite acte normative. Semnificativa in acest sens este Legea nr. 191/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, care la art. VI a impus si republicarea Legii nr. 672/20024. Principalele modificari aduse cadrului de reglementare de Legea nr. 191/2011 se refera la:

- revizuirea modului de dimensionare a compartimentului de audit public intern;
- introducerea comitetelor de audit la institutiile publice centrale care deruleaza in cursul unui exercitiu bugetar un buget mai mare de 2 mld. lei;
- implementarea certificatului de atestare a auditorului intern din sectorul public si modalitatea de obtinere/pierdere a acestuia;
- introducerea posibilitatii cooperarii pentru asigurarea activitatii de audit public intern in entitatile publice locale;
- introducerea planului multianual pentru activitatea de audit public intern;

Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Examenul CECCAR 2017 - 100 de Subiecte rezolvate
Vezi detalii
Rambursarea si restituirea TVA
Rambursarea si restituirea TVA
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

- modificarea sau definirea unor termeni si expresii specifice activitatii de audit public intern (audit public intern, compartiment de audit, pista de audit, obiectivul general si sfera auditului public intern, carta auditului public intern, control intern, guvernanta, entitate publica s.a.).

Implicit, avand in vedere modificarile survenite, Legea nr. 191/2011 a prevazut, odata cu modificarea Legii nr. 672/2002, si emiterea:
- Normelor generale privind exercitarea auditului public intern, prin includerea in acestea si a normelor privind organizarea si exercitarea activitatii de consiliere;
- Normelor privind sistemul de cooperare pentru asigurarea functiei de audit public intern;
- Normelor privind coordonarea si desfasurarea proceselor de atestare nationala si de pregatire profesionala continua a auditorilor interni din sectorul public si a persoanelor fizice;
- Normelor privind infiintarea comitetelor de audit.

In opinia autorului, aprobarea Normelor generale privind exercitarea activitatii de audit public intern, prin Hotararea Guvernului nr. 1.086/2013, a condus la clarificarea unor aspecte cu caracter de noutate din Legea nr. 672/2002 sau care nu erau suficient detaliate in Normele aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 38/20039, respectiv Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.702/200510. Un aspect semnificativ este si faptul ca aprobarea Normelor generale privind exercitarea activitatii de audit public intern prin hotarare de Guvern creeaza premisele unei stabilitati legislative in domeniu, avand in vedere ca procesul de adoptare a acestui act normativ este la un nivel superior fata de cel prin care au fost aprobate vechile norme, respectiv prin ordin al ministrului finantelor publice.

Click aici pentru unele dintre principalele modificari/clarificari aduse de noile Norme generale.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Evolutii in legislatie in domeniul auditului public intern si analiza cadrului national de reglementare":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi conditii pentru scutirea programatorilor de la plata impozitului pe venit. Analiza zilei
    • In Monitorul Oficial nr. 468 din data de 22 iunie 2017a fost publicat un nou Ordin al ministrul comunicatiilor si societatii informationale, ministrul educatiei nationale, ministrul muncii si justitiei sociale si ministrul finantelor publice cu privire la scutirea de la plata impozitului pe venit pentru activitatea de creatie de programe pentru calculator. Potrivit Codului fiscal persoanele fizice sunt scutite de la plata impozitului pe venit pentru veniturile realizate din venituri din salarii...» citeste mai departe aici

  • Bancabilitatea IMM-urilor trebuie vazuta din perspectiva unui antreprenor, nu a unui bancher
    • Florin Jianu, reprezentant al Consiliului National pentru intreprinderile Private Mici si Mijlocii (CNIPMMR) si fost ministru pentru Mediul de Afaceri, este de parere ca bancabilitatea IMM-urilor ar trebui privita din punctul de vedere al unui antreprenor, nu al unui bancher. De asemenea, in opinia acestuia, potrivit Agerpres, in cazul in care 8 din 10 antreprenori nu apeleaza la un credit bancar, inseamna ca felul in care sunt construite instrumentele bancare nu sunt in acord cu nevoile...» citeste mai departe aici

  • Reglementari privind facturarea. Reguli de facturare, continut obligatoriu si termene de emitere
    • Reguli de facturare Ca regula generala, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii se considera a fi in Romania facturarea se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 319 din Codul fiscal.Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii pentru care locul livrarii, respectiv prestarii nu se considera a fi in Romania facturarea face obiectul normelor aplicabile in statele membre in care are loc livrarea de bunuri/prestarea de...» citeste mai departe aici

  • Achizitie bunuri in folosul personal de catre administrator. Care e regimul fiscal?
    • In analiza urmatoare, avem situatia in care administratorul unei firme platitoare de 3% impozit achizitioneaza de pe un site o serie de articole vestimentare. Vom vedea cum se pot trata din punct de vedere fiscal si contabil corect aceste facturi, cu mentiunea ca momentan sunt inregistrate pe cheltuieli nedeductibile, iar TVA-ul inclus in cheltuiala nu e dedus. Din punct de vedere fiscal achizitiile in folosul personal al administratorului reprezinta venituri de natura impozabila pentru acesta...» citeste mai departe aici

  • Contracte de inchiriere incheiate cu persoane fizice si achizitie autoturime. Ce declaram in D 394?
    • Prin randurile urmatoare, stabilim daca se declara in cartusul D "Achizitii" aferent declaratiei D394 contractele de inchiriere incheiate cu persoane fizice unde societatea are calitatea de chirias si contractele de instrainare - dobindire a unui mijloc de transport incheiate cu persoana fizica. Potrivit instructiunilor de completare ale formularului 394, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 depun aceasta declaratie pentru orice operatiune taxabila in...» citeste mai departe aici

  • Anunt important privind incheierea de conventii de colaborare cu institutii de credit
    • In vederea derularii Programul Start–up Nation aprobat ca shema de minimis prin Ordinul Ministrului pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat cu nr 692/06.06.2017, Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat intentioneaza sa incheie conventii de colaborare cu institutii de credit. Institutiile de credit interesate de incheierea acestor conventii sunt invitate sa transmita pana la data de 03.07.2017, ora 16.00, oferta de parteneriat privind colaborarea in vederea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.