
Raportul Special
realizat de specialisti
Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov prezinta un tabel comparativ care are rolul de a arata contribuabililor modul in care se schimba Codul de procedura fiscala, odata cu intrarea in vigoare a Ordonantei de Guvern nr. 19/2019.
OG nr. 19/2019 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala a fost publicata in Monitorul Oficial 694 din 22 august 2019.
Asadar, in cele ce urmeaza redam o parte din modificarile aduse Codului de procedura fiscala, asa cum sunt ele prezentate de DGRFP Brasov.
Codul de procredura fiscala INAINTE de modificarile aduse de Ordonanta Guvernului 19/2019
TITLUL IX Procedura amiabila pentru evitarea/eliminarea dublei impuneri
Codul de procedura fiscala DUPA modificarile aduse de Ordonanta Guvernului 19/2019
ART. I
1. Denumirea titlului IX se modifica:
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Cartea Verde a Contabilitatii
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
"TITLUL IX Solutionarea litigiilor fiscale generate de interpretarea si aplicarea acordurilor si conventiilor care prevad evitarea/eliminarea dublei impuneri"
2. Dupa denumirea titlului IX se introduce denumirea unui nou capitol:
"CAPITOLUL I Procedura amiabila in baza acordurilor sau conventiilor pentru evitarea/eliminarea dublei impuneri si in baza Conventiei 90/436/CEE privind eliminarea dublei impuneri in legatura cu ajustarea profiturilor intreprinderilor asociate"
3. Dupa articolul 283 se introduce un nou capitol, capitolul II, cuprinzand articolele 283^1 - 283^19:
"CAPITOLUL II Procedura amiabila pentru evitarea/eliminarea dublei impuneri in baza Directivei (UE) 2017/1852 a Consiliului privind mecanismele de solutionare a litigiilor fiscale in Uniunea Europeana
ART. 283^1 Obiect si domeniu de aplicare
(1) Orice persoana afectata are dreptul sa apeleze la una dintre procedurile prevazute de:
a) prezentul capitol care transpune prevederile Directivei (UE) 2017/1852 a Consiliului privind mecanismele de solutionare a litigiilor fiscale in Uniunea Europeana;
b) acordurile sau conventiile de evitare a dublei impuneri la care Romania este parte;
c) Conventia 90/436/CEE privind eliminarea dublei impuneri in legatura cu ajustarea profiturilor intreprinderilor asociate.
(2) Introducerea unei plangeri, astfel cum este prevazut la art. 283^3, pune capat oricarei alte proceduri amiabile sau de solutionare a litigiilor desfasurate in temeiul instrumentelor juridice prevazute la alin. (1) lit. b) si c) si care priveste aceeasi chestiune litigioasa.
Astfel de alte proceduri, in curs, in legatura cu aceeasi chestiune litigioasa inceteaza incepand cu data primei primiri a plangerii de catre oricare dintre autoritatile competente ale statelor membre in cauza.
(3) Prezentul capitol stabileste:
a) norme privind mecanismul de solutionare a litigiilor intre statele membre atunci cand litigiile respective apar in urma interpretarii si aplicarii acordurilor si conventiilor care prevad eliminarea dublei impuneri asupra veniturilor si, dupa caz, a capitalurilor, la care Romania este parte;
b) drepturile si obligatiile persoanelor afectate de litigiile prevazute la lit. a).
ART. 283^2 Definitii
(1) In sensul prezentului capitol, expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) autoritate competenta - autoritatea unui stat membru care a fost desemnata ca atare de catre statul membru in cauza. in Romania, autoritatea competenta este A.N.A.F.;
b) instanta competenta - instanta judecatoreasca de contencios administrativ competenta potrivit Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) dubla impunere - impunerea de catre doua sau mai multe state membre a unor impozite, reglementate de acordurile sau conventiile prevazute la art. 283^1 alin. (3) lit. a), pentru aceleasi venituri sau capitaluri impozabile atunci cand aceasta impunere genereaza obligatii fiscale suplimentare, cresterea obligatiilor fiscale ori anularea sau reducerea pierderilor fiscale, care ar putea fi utilizate pentru a compensa profiturile impozabile;
d) persoana afectata - orice persoana fizica sau juridica cu rezidenta fiscala in Romania sau intr-un alt stat membru si a carei impozitare este afectata direct de o chestiune litigioasa; e) chestiune litigioasa - faptul care genereaza litigii de natura celor prevazute la art. 283^1 alin. (3) lit. a).
(2) Orice termen care nu este definit in prezentul capitol are intelesul care ii este atribuit, potrivit prevederilor din acordurile sau conventiile prevazute la art. 283^1 alin. (3) lit. a), la data primirii primei notificari a actiunii care are sau care urmeaza sa aiba ca rezultat o chestiune litigioasa.
In cazul in care acordurile sau conventiile prevazute la art. 283^1 alin. (3) lit. a) nu prevad o astfel de definitie, termenul nedefinit are intelesul care ii este atribuit in cuprinsul normelor legale in vigoare in scopul stabilirii impozitelor care fac obiectul acordului sau conventiei respective. in acest din urma caz, orice inteles atribuit in temeiul normelor fiscale nationale prevaleaza asupra intelesului atribuit termenului in cuprinsul altor norme legale in vigoare.
ART. 283^3 Plangeri
(1) Dupa primirea de catre persoana afectata a unei decizii de impunere care vizeaza dubla impunere, aceasta are dreptul sa depuna o plangere privind o chestiune litigioasa la A.N.A.F., solicitand solutionarea acesteia. Plangerea trebuie depusa in termen de 3 ani de la comunicarea deciziei de impunere care are ca rezultat sau care urmeaza sa aiba ca rezultat o chestiune litigioasa, indiferent daca persoana afectata a recurs la caile de atac administrative sau judiciare disponibile in temeiul normelor legale in vigoare.
(2) Persoana afectata depune, simultan, plangerea continand aceleasi informatii fiecarei autoritati competente a statelor membre in cauza, in termenul prevazut la alin. (1), si precizeaza in plangere ce alte state membre sunt implicate.
(3) in cazul in care plangerea este depusa la A.N.A.F., prevederile art. 8 se aplica in mod corespunzator.
(4) A.N.A.F. instiinteaza atat persoana afectata, cat si celelalte autoritati competente ale statelor membre in cauza cu privire la primirea plangerii, in termen de 60 de zile de la data inregistrarii acesteia.
(5) A.N.A.F. informeaza celelalte autoritati competente ale statelor membre in cauza cu privire la limba de comunicare pe care o utilizeaza pe parcursul procedurilor.
(6) Plangerea persoanei afectate trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii si documente:
a) numele, adresa/adresele, codul de identificare fiscala/numarul sau numerele de identificare fiscala si orice alte informatii necesare pentru identificarea persoanei sau persoanelor afectate care au depus plangerea la A.N.A.F. si a oricarei alte persoane afectate;
b) perioadele fiscale avute in vedere;
c) detalii privind faptele si circumstantele relevante pentru cazul respectiv, inclusiv detalii privind structura tranzactiei si relatiile dintre persoana afectata si celelalte parti implicate in tranzactiile relevante, precum si cu privire la faptele stabilite cu buna-credinta in cadrul unui acord obligatoriu reciproc, respectiv solutie fiscala individuala anticipata sau acord de pret in avans prevazute la art. 52, incheiat anterior intre persoana afectata si administratia fiscala, dupa caz; informatii referitoare la natura si data actiunilor care au condus la chestiunea litigioasa, inclusiv, dupa caz, detalii privind aceleasi venituri incasate in celalalt stat membru si privind includerea unor astfel de venituri in categoria veniturilor impozabile din celalalt stat membru si detalii privind impozitul platit sau care urmeaza a fi platit in legatura cu astfel de venituri in celalalt stat membru, precum si cuantumurile aferente in monedele statelor membre in cauza, insotite de copii ale tuturor documentelor justificative;
d) o trimitere la normele legale in vigoare si la acordurile sau conventiile prevazute la art. 283^1 alin. (3) lit. a). In cazul in care se aplica mai multe acorduri sau conventii, persoana afectata precizeaza conventia care genereaza chestiunea litigioasa;
e) informatii si copii ale documentelor justificative cu privire la:
1. motivul pentru care persoana afectata considera ca exista o chestiune litigioasa;
2. detalii privind caile de atac administrative si judiciare, procedurile initiate de persoana afectata in ceea ce priveste tranzactiile relevante, precum si copii ale deciziilor de solutionare a contestatiei si/sau ale hotararilor judecatoresti pronuntate, dupa caz, in legatura cu chestiunea litigioasa;
3. declaratie scrisa a persoanei afectate prin care se angajeaza sa raspunda cat mai complet si mai rapid posibil tuturor cererilor corespunzatoare formulate de A.N.A.F. si sa furnizeze orice documentatie la cererea acesteia;
4. informatii cu privire la decizia de impunere care conduce la chestiunea litigioasa, inclusiv la decizia de impunere ramasa definitiva in sistemul cailor administrative de atac sau judiciare, emise de A.N.A.F., precum si o copie a oricaror alte documente emise de celelalte autoritati fiscale ale statelor membre in cauza in ceea ce priveste chestiunea litigioasa, dupa caz;
5. informatii cu privire la orice plangere depusa de persoana afectata in baza unei alte proceduri amiabile sau a unei alte proceduri de solutionare a litigiilor privind aceeasi chestiune litigioasa, astfel cum acestea sunt prevazute la art. 283^1 alin. (1) lit. b) si c), si o declaratie scrisa a persoanei afectate prin care se angajeaza ca urmeaza sa respecte dispozitiile art. 283^1 alin. (2), dupa caz.
(7) in termen de 90 de zile de la data primirii plangerii, A.N.A.F. poate solicita informatii si documente suplimentare fata de cele mentionate la alin. (6), care sunt necesare pentru a efectua examinarea pe fond a cazului respectiv.
(8) Persoana afectata raspunde in termen de 90 de zile de la data primirii solicitarii prevazute la alin. (7) si transmite simultan o copie a acestui raspuns autoritatilor competente ale celorlalte state membre in cauza.
(9) Furnizarea informatiilor si documentelor prevazute la alin. (6) si (7) poate fi refuzata in cazul in care ar conduce la divulgarea unui secret comercial, industrial sau profesional ori a unui procedeu comercial sau a unor informatii a caror divulgare ar fi contrara politicii publice.
(10) Persoana afectata care doreste sa retraga o plangere transmite simultan o notificare de retragere a plangerii, in scris, fiecarei autoritati competente a statelor membre in cauza. Notificarea pune capat, fara intarziere, tuturor procedurilor derulate in temeiul prezentului capitol. in cazul in care A.N.A.F. primeste o astfel de notificare informeaza, de indata, celelalte autoritati competente ale statelor membre in cauza cu privire la incheierea procedurilor.
(11) Persoana afectata poate retrage plangerea inainte de a se ajunge la un acord reciproc sau inainte de a se emite decizia finala de catre autoritatile competente implicate.
(12) in cazul in care, din orice motiv, o chestiune litigioasa inceteaza sa existe, toate procedurile derulate in temeiul prezentului capitol se incheie, iar A.N.A.F. informeaza, de indata, persoana afectata cu privire la motivele de fapt si de drept ale incheierii procedurilor.
(…)
Vezi AICI documentul complet pus la dispozitie de DGRFP Brasov >>
Sursa: DGRFP Brasov
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Anunt ANAF privind veniturile din cedarea folosintei bunurilor mobile sau imobilePrecizari DGRFP: Modificarile aduse "Decontului de TVA". NOUL Formular 300ANAF: Tabel comparativ privind modificarile aduse Codului Fiscal de OUG 43/2019 (pentru impozitul pe venit)Zoom fiscal: Restituirea taxelor auto achitate in perioada 01.01.2007-31.01.2017Legea 129/2019 pentru prevenirea fraudei fiscale: Modificari aduse OG 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii (tabel comparativ ANAF)Ultimele articole
Angajari ANAF in 2023: Au fost scoase la concurs peste 300 de posturi. Documente necesare pentru inscriereANAF a publicat lista seminariilor web pentru luna februarie 2023: esalonari la plata, contributii sociale si alte prevederi fiscaleANAF a publicat lista Seminariilor Web care vor avea loc in luna SEPTEMBRIE 2022: OG 16/2022, domiciliu fiscal, CIM part-timeANAF pune la dispozitia contribuabililor SEMINARII WEB: E-Factura, E-Transport, raportare in SAF-TANAF va acorda asistenta fiscala contribubililor. 5 situatii pentru care NU se aplica proceduraArticole similare
Premierul Dancila: Nu voi abroga OUG 114/2018Articole similare
Modificarile Codului Fiscal si Codului de Procedura Fiscala se aproba saptamana aceastaOPANAF 3696 din 2016 aproba noul model pentru Declaratia 600Optiunea pentru plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor si profitFinantele modifica CODUL DE PROCEDURA FISCALA. Anumite termene se proroga pana la data de 1 octombrie 2021ANAF a publicat proiectul de ordin privind taxa auto 2012Ultimele articole
Lista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Formulare ONRC: Cine poate semna si depune cereri de inmatriculare sau inregistrare la registrul comertuluiCriteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFD205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareActualizare cod CAEN rev 3. Anumiti contribuabili NU au obligatii suplimentare fata de ANAFSfaturi de la experti
Plata despagubiri asociat decedat
Intrebare: Ca urmare a decesului unui asociat, in baza prevederilor actului constitutiv, s-a stabilit diminuarea capitalului social, proportional cu partile sociale detinute de defuncta si despagubirea sotului mostenitor. La data decesului,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu fara salariu. Microintreprindere
Intrebare: Societatea are 2 salariati, unul cu norma intreaga si salariu minim si unul cu ore lucrate pe luna. Cel cu norma intreaga are 3-4 zile lunar de concediu de odihna (CFP) timp de trei luni, iar veniturile lunare brute ale celor doi...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA