
Raportul Special
realizat de specialisti
Directia Generala Regionala a Finantelor Publice (DGRFP) Brasov, din cadrul ANAF, a realizat un tabel comparativ privind modificarile aduse Codului Fiscal de OUG 43/2019 (pentru impozitul pe venit).
In cele ce urmeaza redam modificarile si completarile aduse de OUG 43/2019 (publicat vineri, 21 iunie 2019, in M.Of.) art. 66, pc. 5 din Codul Fiscal (din OUG 114/2018 - privind impozitul pe venit).
Inainte de modificarea adusa de OUG 43/2019
Articolul 60 - Scutiri Sunt scutiti de la plata impozitului pe venit urmatorii contribuabili:
....
5. persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3), in perioada 1 ianuarie 2019 - 31 decembrie 2028 inclusiv, pentru care sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) angajatorii desfasoara activitati in sectorul constructii care cuprind:
(i) activitatea de constructii definita la codul CAEN 41.42.43 - sectiunea F - Constructii;
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Dupa modificarea adusa de OUG 43/2019 – prevederi in vigoare cu data 21 iulie 2019
La articolul 60 punctul 5 se modifica:
5. persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3), in perioada 1 ianuarie 2019 - 31 decembrie 2028 inclusiv, pentru care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) angajatorii desfasoara activitati in sectorul constructii care cuprind:
(i) activitatea de constructii definita la codul CAEN 41.42.43 - sectiunea F - Constructii;
(ii) domeniile de producere a materialelor de constructii, definite de urmatoarele coduri CAEN:
2312 - Prelucrarea si fasonarea sticlei plate;
2331 - Fabricarea placilor si dalelor din ceramica;
2332 - Fabricarea caramizilor, tiglelor si altor produse pentru constructii din argila arsa;
2361 - Fabricarea produselor din beton pentru constructii;
2362 - Fabricarea produselor din ipsos pentru constructii;
2363 - Fabricarea betonului;
2364 - Fabricarea mortarului;
2369 - Fabricarea altor articole din beton, ciment si ipsos;
2370 - Taierea, fasonarea si finisarea pietrei;
2223 - Fabricarea articolelor din material plastic pentru constructii;
1623 - Fabricarea altor elemente de dulgherie si tamplarie pentru constructii;
2512 - Fabricarea de usi si ferestre din metal;
2511 - Fabricarea de constructii metalice si parti componente ale structurilor metalice;
0811 - Extractia pietrei ornamentale si a pietrei pentru constructii, extractia pietrei calcaroase, ghipsului, cretei si a ardeziei;
0812 - Extractia pietrisului si nisipului;
2351 - Fabricarea cimentului;
2352 - Fabricarea varului si ipsosului;
2399 - Fabricarea altor produse din minerale nemetalice n.c.a.;
(iii) 711 - Activitati de arhitectura, inginerie si servicii de consultanta tehnica;
Inainte de modificarea adusa de OUG 43/2019
b) angajatorii realizeaza cifra de afaceri din activitatile mentionate la lit. a) in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala, calculata cumulat de la inceputul anului, inclusiv luna in care aplica scutirea;
Dupa modificarea adusa de OUG 43/2019 – prevederi in vigoare cu data 21 iulie 2019
b) angajatorii realizeaza cifra de afaceri din activitatile mentionate la lit. a) si alte activitati specifice domeniului constructii in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala. Pentru societatile comerciale nouinfiintate, respectiv inregistrate la registrul comertului incepand cu luna ianuarie a anului 2019, cifra de afaceri se calculeaza cumulat de la inceputul anului, inclusiv luna in care se aplica scutirea, iar pentru societatile comerciale existente la data de 1 ianuarie a fiecarui an se considera ca baza de calcul cifra de afaceri realizata cumulat pe anul fiscal anterior. Pentru societatile comerciale existente la data de 1 ianuarie al fiecarui an care au avut o cifra de afaceri din activitatile mentionate la lit. a) realizata cumulat pe anul fiscal anterior de peste 80% inclusiv, facilitatile fiscale se vor acorda pe toata durata anului in curs, iar pentru societatile comerciale existente la aceeasi data care nu realizeaza aceasta limita minima a cifrei de afaceri se va aplica principiul societatilor comerciale nou-infiintate. Aceasta cifra de afaceri se realizeaza pe baza de contract sau comanda si acopera manopera, materiale, utilaje, transport, echipamente, dotari, precum si alte activitati auxiliare necesare activitatilor mentionate la lit. a). Cifra de afaceri va cuprinde inclusiv productia realizata si nefacturata;
Inainte de modificarea adusa de OUG 43/2019
c) veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3), realizate de persoanele fizice pentru care se aplica scutirea, sunt cuprinse intre 3.000 si 30.000 lei lunar inclusiv si sunt realizate in baza contractului individual de munca;
Dupa modificarea adusa de OUG 43/2019 – prevederi in vigoare cu data 21 iulie 2019
c) veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3), realizate de persoanele fizice pentru care se aplica scutirea sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 lei lunar. Scutirea se aplica pentru sumele din venitul brut lunar de pana la 30.000 lei, obtinut din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3), realizate de persoanele fizice. Partea din venitul brut lunar ce depaseste 30.000 lei nu va beneficia de facilitati fiscale;
Inainte de modificarea adusa de OUG 43/2019
d) scutirea se aplica potrivit instructiunilor la ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice si al ministrului sanatatii, prevazut la art. 147 alin. (17), iar Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate reprezinta declaratie pe propria raspundere pentru indeplinirea conditiilor de aplicare a scutirii.
Dupa modificarea adusa de OUG 43/2019 – prevederi in vigoare cu data 21 iulie 2019
d) scutirea se aplica potrivit instructiunilor la ordinul comun al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii si justitiei sociale si al ministrului sanatatii, prevazut la art. 147 alin. (17), iar Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate reprezinta declaratie pe propria raspundere pentru indeplinirea conditiilor de aplicare a scutirii;
e) mecanismul de calcul al cifrei de afaceri prevazut la lit. b), in vederea aplicarii facilitatii fiscale, se va stabili prin ordin al presedintelui Comisiei Nationale de Strategie si Prognoza, care se va publica pe siteul institutiei.
OUG 43/2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative care privesc stabilirea unor masuri in domeniul investitiilor a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 507 din 21 iunie 2019.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Acordarea facilitatilor in domeniul constructiilor in 2020Venit brut sub 3000 lei in Constructii. CIM cu timp partial - Aplicarea facilitatilorNoul formular 112 - cine depune rectificative pentru lunile iulie si august? Termenul pentru depunerea rectificativelorOUG 43 - Clarificari privind facilitatile fiscale in domeniul constructiilor (ANAF)Facilitati fiscale - constructii. Cifra de afaceri in lumina noilor modificari legislativeUltimele articole
Contributii datorate in cazul contractelor de munca cu timp partialOUG 43/2019. Calcul salarii luna iulie 2019 si cifra de afaceriPrecizari ANAF: Calcularea cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor. ReglementariSalariati part time, in concediu medical. Cifra de afaceri. Facilitati aplicabile in constructiiConstructii. Venitul minim pentru care se aplica scutireaArticole similare
Noutati privind taxa pe lacomie: Este posibil sa se modifice pe un mic segment!Guvernul a adoptat o Ordonanta pentru modificarea OUG 114. S-a exclus interzicerea cumularii pensiei cu salariul de statCodul fiscal, actualizat cu modificarile OUG 114/2018, pentru angajatii din constructii. Model de calcul salariu netSalariati part time, in concediu medical. Cifra de afaceri. Facilitati aplicabile in constructiiConsumatorii finali vor plati pierderile cauzate de OUG 114/2018 in sectorul energetic (surse oficiale, Ministerul Energiei)Ultimele articole
Salariul minim de 3000 lei si facilitatile fiscale aferente din domeniul constructiilor se aplica firmelor care au codul CAEN emis din ianuarie 2019Domeniul constructiilor. Prin Legea bugetului nr.15/2021 se modifica sau nu cota CAM de 2.25% ?ANAF modifica Formularul 120. Cum arata Declaratia 120 (proiect de Ordin)Acordarea facilitatilor in domeniul constructiilor in 2020Guvernul Orban lucreaza la studiul de impact privind abrogarea OUG 114/2018 si a prevederilor privind Pilonul II de pensiiArticole similare
Cum facem corect diferenta intre activitatea dependenta si cea independenta si care sunt implicatiile fiscale?Intrebari & Raspunsuri ANAF cu privire la completarea Declaratiei Unice - venituri din chiriiLegislatia actualizata 2017 pentru companii straine si salariati rezidenti sau nerezidenti. Ce obligatii aveti?Victimele din lupta cu marea evaziune. Directia Antifrauda loveste si in firmele onesteConditii incadrare microintreprindere in 2017. Ce reguli se impun?Ultimele articole
Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFMicrointreprindere in 2025. Cum se calculeaza bonificatia introdusa prin OUG 153/2020Taxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalDividende distribuite in cursul anului 2024. Ce cota de impozitare se aplicaDeducerea personala de baza a crescut din ianuarie 2025. Impact asupra salariilor si impozitului pe venitSfaturi de la experti
Data inregistrarii diferentelor rezultate in urma inventarierii
Intrebare: Societatea noastra a efectuat inventarierea anuala in data de 03.01.2025. Listele de inventariere au fost predate cu intarziere la contabilitate, dupa data de 27.01.2025. Inregistrarea valorii marfii lipsa o putem face in luna...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intarziere declarare modificare perioada fiscala
Intrebare: O societate platitoare de TVA trimestrial in anul 2024 a depasit plafonul pentru TVA trimestrial in cursul anului 2024. Pana pe 15 ianuarie 2025, trebuia sa depuna formularul D700 pentru a trece la TVA lunar. Societatea nu a depus...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA