
Raportul Special
realizat de specialisti
In sedinta de joi a Guvernului a fost adoptat un proiect de Ordonanta de Urgenta care prevede noi masuri de prijin pentru companiile afectate de criza generate de raspandirea virusului Covid-19. Astfel, firmele care isi reiau activitatea vor fi sustinute cu plata de pana la 45% din salariul angajatilor, pe o perioada de trei luni.
Asa cum apare in textul proiectului, angajatii beneficiaza, pentru o perioada de trei luni, prin intermediul angajatorului, de plata unei parti din salariu, reprezentand 45% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 45% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.
Suma se acorda in valoare bruta pentru asigurarea unei parti din salariul angajatului, indiferent de durata programului de lucru stabilit de acesta cu angajatorul.
ATENTIE! Angajatorii au obligatia mentinerii raporturilor de munca pentru o perioada de 6 luni dupa implinirea termenului de 3 luni, iar prevederile se aplica indiferent de durata suspendarii contractului individual de munca pe perioada starii de urgenta.
Mai mult decat atat, o alta masura stabilita prin acest proiect este acordarea sumei de 2.500 lei lunar pentru firme, daca sunt angajati tineri sau persoane cu varsta de peste 50 de ani.
Extras din proiectul de Ordonanta de Urgenta:
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I -
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Cartea neagra a controlului fiscal
(1) Incepand cu data de 1 iunie 2020, angajatii care au beneficiat de prevederile art. XI alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.59/2020 si carora le sunt mentinute raporturile de munca ulterior reluarii activitatii de catre angajatori, beneficiaza, pentru o perioada de trei luni, prin intermediul angajatorului, de plata unei parti din salariu, reprezentand 45% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 45% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.
(2) Suma prevazuta alin. (1) se acorda in valoare bruta pentru asigurarea unei parti din salariul angajatului, indiferent de durata programului de lucru stabilit de acesta cu angajatorul.
(3) Angajatorii prevazuti la alin.(1) au obligatia mentinerii raporturilor de munca pentru o perioada de 6 luni dupa implinirea termenului de 3 luni prevazut la alin. (1).
(4) Prevederile alin. (1) se aplica indiferent de durata suspendarii contractului individual de munca pe perioada starii de urgenta.
(5) Angajatorii care au mai multe obiecte de activitate dintre care cel putin unul se afla sub incidenta restrictiilor stabilite prin acte ale autoritatilor competente, opteaza fie pentru aplicarea prevederilor alin (1) fie pentru aplicarea art. XI din prezenta ordonanta.
Art. II -
(1) Sumele prevazute la art. I alin. (1) se acorda din bugetul asigurarilor pentru somaj.
(2) In vederea acordarii sumelor prevazute la art. I alin. (1), angajatorii depun, prin mijloace electronice, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal insotita de o declaratie pe propria raspundere si de lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta suma, asumata de reprezentantul legal al angajatorului, conform modelului care va fi aprobat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, in termen de 5 zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Documentele prevazute la alin. (2) se depun in luna curenta pentru plata sumei din luna anterioara.
(4) Angajatorii isi asuma raspunderea pentru corectitudinea si pentru veridicitatea datelor inscrise in documentele prevazute la alin. (2).
(5) Plata din bugetul asigurarilor pentru somaj a sumelor prevazute la art. I alin. (1) se face in cel mult 15 zile de la depunerea documentelor potrivit procedurii prevazute la alin.(2), catre conturile deschise de angajatori la bancile comerciale.
(6) Plata sumei prevazute la art. I alin. (1) se efectueaza salariatului in termen de maximum 3 zile lucratoare de la primirea de catre angajator a sumelor, in conditiile alin. (4).
Art. III -
(1) Suma prevazuta la art. I alin. (1) este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In cazul sumei prevazute la art. I alin. (1), calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate, precum si a celei asiguratorii pentru munca se realizeaza de catre angajator.
(3) Pentru calculul impozitului pe venit prevazut la alin. (2) se aplica prevederile art. 78 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Declararea impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de angajator prin depunerea declaratiei prevazute la art. 147 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Termenul de plata si declarare a obligatiilor fiscale prevazute conform alin. (2) este data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj.
Art. IV –
(1) Prin exceptie de la prevederile art. 85 alin.(1) din Legea nr. 76/2006 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu 1 iunie 2020, angajatorii care incadreaza in munca, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2020, pe perioada nedeterminata, cu norma intreaga, persoane in varsta de peste 50 de ani ale caror raporturi de munca au incetat din motive neimputabile lor, prin concediere, in perioada starii de urgenta decretata sau a starii de alerta instituite, inregistrati ca someri in evidenta agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceasta categorie, o suma de 2.500 lei.
(2) Angajatorii care incadreaza in munca, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2020, pe perioada nedeterminata, cu norma intreaga, persoane cu varsta cuprinsa intre 16 si 29 de ani inregistrati ca someri in evidenta agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceasta categorie, o suma de 2.500 lei.
(3) Angajatorii prevazuti la alin.(1) si (2) au obligatia mentinerii raporturilor de munca pentru o perioada de inca 12 luni de la implinirea termenului de 12 luni.
(4) Sumele prevazute la alin. (1) si (2) se acorda proportional cu timpul efectiv lucrat de salariat si nu se cumuleaza cu subventiile care se acorda angajatorilor care au incheiat cu agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca, respectiv a municipiului Bucuresti contracte sau conventii in baza art. 80, art. 85 si 934 din Legea nr. 76/2006 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si
stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. V -
Angajatorii care inceteaza raporturile de munca ale salariatilor anterior perioadei prevazuta la art. IV alin. (1) si (2) sunt obligati sa restituie, in totalitate, agentiilor pentru ocuparea fortei de munca sumele incasate pentru fiecare persoana pentru care a incetat raportul de munca anterior termenului mentionat, plus dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei in vigoare la data incetarii raporturilor de munca, daca incetarea acestora a avut loc in temeiul art. 55 lit. b), art. 56 lit. d) si e), art. 61 lit. d) si art. 65 din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. VI -
(1) Nu beneficiaza de sumele prevazute la art. I alin. (1):
a) angajatii angajatorilor de tip institutii si autoritati publice, asa cum sunt ele definite prin Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prin Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) angajatii angajatorilor care la data solicitarii acordarii acestor sume se afla in stare de insolventa, faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitatile suspendate sau restrictii asupra acestora din alte motive decat cele generate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2;
(2) Sumele prevazute la art. I alin. (1) nu se cumuleaza cu subventiile care se acorda in cazul angajatilor pentru care angajatorii au incheiat cu agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca, respectiv a municipiului Bucuresti contracte sau conventii in baza art. 80, art. 85 si 934 din Legea nr. 76/2006 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. VII –
Nu beneficiaza de sumele prevazute la art. IV alin. (1) si (2):
a) angajatorii de tip institutii si autoritati publice, asa cum sunt ele definite prin Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prin Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) angajatorii care la data solicitarii acordarii acestor sume se afla in stare de insolventa, faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitatile suspendate sau restrictii asupra acestora din alte motive decat cele generate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2;
Art. VIII -
(1) Sumele prevazute la art. IV alin. (1) si (2) se acorda din bugetul asigurarilor pentru somaj, la cererea angajatorilor, depusa, prin mijloace electronice, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora acestia isi au sediul social.
(2) Procedura de acordare a sumelor prevazute la alin.(1) se stabileste prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, in termen de 5 zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonanta de urgenta, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. IX -
Cheltuielile efectuate din bugetul asigurarilor pentru somaj potrivit art. I alin. (1) si art. IV alin.(1) si (2) se acopera din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, in limita sumelor alocate si in conformitate cu prevederile si regulile de eligibilitate aplicabile.
Art. X –
(1) De masura prevazuta la art. I alin. (1) beneficiaza si angajatii care nu au beneficiat de prevederile art. XI alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 cu modificarile si completarile ulterioare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.59/2020, ai caror angajatori au cifra de afaceri redusa cu cel putin 30% comparativ cu luna similara a anului anterior,
pentru cel mult 50% din numarul de angajati.
(2) In cazul angajatorilor prevazuti la alin.(1) care nu au desfasurat activitate in luna similara a anului anterior, se va lua in considerare media cifrei de afaceri din ultimele 3 luni anterioare.
Art. XI –
Articolul 24 din Legea nr.55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 396 din 15 mai 2020 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”Art. 24 - Prevederile art. XI si XV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.59/2020, inclusiv cele ale actelor normative de aplicare a acestora, se aplica in continuare, fara intrerupere, de la data de 1 iunie 2020, pentru toate domeniile de activitate in care se mentin restrictii in conditiile stabilite prin acte ale autoritatilor competente, pana la ridicarea acestora, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2020.”
Art. XII –
ART. XIX din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.59/2020, se abroga.
Art. XIII -
Legea nr. 215/1997 privind Casa Sociala a Constructorilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 372 din 22 decembrie 1997, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 3, litera c) a alineatului (1), se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”b) asigurarea protectiei salariatilor din activitatea de constructii si de producere a materialelor de constructii in perioada intreruperii activitatii datorita starii de urgenta decretate si a starii de alerta instituita la nivel national;”
2. Alineatul (3) al articolului 12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”(3) Perioada de acordare a indemnizatiei de protectie sociala se extinde de drept cu durata aplicarii masurilor dispuse pe perioada starii de urgenta decretate si a starii de alerta instituita la nivel national.”
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Tratament contabil aplicabil veniturilor din fondurile externe nerambursabile acordate in baza OUG 130/2020De ce 93 de firme vor beneficia de 80 milioane de euroCard profesional si alte recomandari specifice de tara propuse de catre Comisia Europeana si aplicate de MFEGuvernul doreste sa aprobe programul de internationalizare a firmelor romanesti. Ce trebuie sa stiti daca aveti firma500 de milioane de euro pentru modernizarea sistemului de asistenta socialaUltimele articole
Proiecte de sprijin pentru firme si cetateni. Care sunt cele 4 masuri anuntate de finanteFonduri elvetiene pentru IMM-urile romanesti. Cand se va derula programul si ce sume se acordaFinantele propun extinderea stimulentelor fiscale pentru investitiile in activitati de cercetare-dezvoltareStart Up Nation 2024. A fost aprobat programul care acorda pana la 50.000 euro pentru stimularea micilor afaceriGuvernul aloca 300 milioane lei pentru sprijinirea mediului de afaceriArticole similare
Tichetele cadou acordate ocazional, incluse in baza de calcul al contributiilor sociale obligatoriiNoi facilitati pentru persoanele cu dizabilitatiCalculul si plata impozitului aferent veniturilor din activitati agricole. Noi reguliDin 2022 comerciantii online ar putea fi OBLIGATI sa completeze o declaratie pentru a furniza noi informatii catre ANAFContribuabilii care nu depun fisierul de control fiscal vor fi sanctionati cu 5.000 lei din luna aprilie 2022Ultimele articole
ANAF va fi reorganizat. Cele 9 schimbari propuse de FinanteEste oficial! Tichetele de masa vor fi impozitate cu CASS de 10%, insa NU vor mai putea fi acordate si in baniGuvernul a aprobat noile masuri fiscale, cu mici rectificari. Ce prevederi au fost MODIFICATENoi masuri fiscal-bugetare si prorogarea unor termene, propuse de FinanteA fost publicat calendarul programelor prin care firmele pot obtine fonduri europene nerambursabile in 2023Sfaturi de la experti
Productie mezeluri. Inregistrari contabile
Intrebare: Suntemo SRL cu activitatea principala de comercializare si producere de mezeluri pe care le producem si le vindem in magazinul propriu. Achizitionam materie prima de la diverse abatoare (carcase diverse, pui) si diverse...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Emitere factura de avans. Servicii neprestate
Intrebare: SC primeste o comanda pentru executarea unei lucrari pentru care s-a eliberat o factura de avans lucrare, factura fiscala si nu proforma, dar care nu a fost achitata si nici lucrarea executata, din motive tehnice. Au trecut 6 luni...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA