Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitul pe venit si CASS pentru PFA-uri in 2025. Noutati importante privind D. Unica

28-Mai-2025
1072
Impozitul pe venit si CASS pentru PFA-uri in 2025. Noutati importante privind D. Unica

Incepand cu anul 2025, schimbarile legislative aduc o noua abordare in ceea ce priveste declararea veniturilor si contributiilor sociale pentru persoanele fizice autorizate (PFA). Aceste modificari implica eliminarea declaratiilor estimative si impun noi termene si conditii pentru depunerea Declaratiei Unice.

In acest articol vom vedea termenele limita pentru depunerea D212, noile reguli legate de CASS si obligatiile privind asigurarea optionala, cand se va declara impozitul pe venit si cum pot PFA-urile sa se conformeze acestor reglementari.

Astfel, un contribuabil se intreaba cand depune declaratia unica pentru anul 2025 un PFA la norma de venit in anul 2024? La CASS 2025 trebuie sa bifeze ceva?

Se mai declara venituri estimative pentru PFA?

Incepand cu anul 2025, nu se mai declara veniturile ce urmeaza a fi realizate in cursul anului (venituri estimate), indiferent ca este vorba de venituri impuse in sistem real sau venituri impuse pe baza de norme de venit.

Pana cand vor depune PFA-urile D. Unica pentru veniturile din 2025

Ca atare, venit net determinat pe baza normei de venit (eventual ajustata) si impozitul pe venit aferent se vor declara prin declaratia unica D212, care trebuie completata si depusa la organul fiscal pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor (pentru anul 2025, pana la 25 mai 2026), in conformitate cu prevederile art. 69 2 alin. 1-2 si art. 122 alin. 1-3 din Codul fiscal.

Ce se intampla cu CASS estimativ incepand cu 2025

Referitor la CASS, tot incepand cu anul 2025 nu se mai estimeaza veniturile pentru determinarea obligatiei de plata CASS, aceasta urmand a fi datorata, similar impozitului pe venit (adica prin completarea si depunerea declaratiei unice D212 pentru anul 2025 pana la data de 25 mai 2026), respectiv prin aplicarea cotei de 10% la o baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egala cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice conform art. 170 alin. 1 si art. 174 din Codul fiscal.

Venituri anuale mai mici decat nivelul de 6 salarii minime brute

In cazul in care veniturile anuale obtinute de PFA pe baza de normei de venit sunt mai mici decat cele corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara (pentru anul 2025, 6 salarii minime x 4.050 lei HG 1506/2024 = 24.300 lei), persoana fizica in cauza va datora diferenta de CASS pana la acest nivel (adica 24.300 lei x 10% = 2.430 lei), cu exceptia situatiei in care in anul respectiv (2025) a obtinut venituri din salarii sau alte categorii de venituri supuse CASS conform art. 174 alin. 6 si alin. 7 din Codul fiscal.

Noutati privind CASS in cazul PFA-urilor

Tot referitor la CASS, prin OUG 8/2025 a fost modificata Legea 95/2006, din modificarile aduse reiesind ca PFA-urile dobandesc calitatea de asigurat in sistemul de asigurari sociale de sanatate si au dreptul la pachetul de baza de la data depunerii declaratiei unice, calitatea de asigurat incetand la data la care expira termenul legal de depunere a declaratiei, daca nu se depune o noua declaratie pentru perioada urmatoare, prin care este stabilita CASS.

Asigurare optionala la CASS pentru PFA

Cu alte cuvinte, daca persoana fizica (PFA la norma de venit) a desfasurat activitati independente in anul 2024 si a realizat venituri nete de cel putin 1 leu pentru care a datorat CASS, atunci aceasta este asigurata la sanatate si datoreaza CASS pentru anul 2024, prin completarea capitolului 1, subsectiunea I.3.2.1 din formularul de declaratie unica D212, cu termen de depunere 25 mai 2025 (mai exact, luni 26 mai 2025). Aceasta persoana este considerata asigurata pana la data de 25 mai 2026 si nu trebuie sa se asigure optional pentru anul 2025 prin completarea capitolului II din formular.

Cand se completeaza CASS in D. Unica cu termen de depunere in 2025

Capitolul II din declaratia unica D212 cu termen depunere 25 mai 2025 s-ar completa doar daca persoana fizica opteaza pentru plata CASS pentru anul 2025 si se incadreaza in situatiile prevazute in formular (spre exemplu, in anul 2024 a inregistrat un venit net anual egal cu zero ori a inregistrat pierdere fiscala, situatie inaplicabila insa in cazul PFA cu norma de venit).


Raspunsuri oferite in luna MAI 2025 de catre specialistii site-ului PortalPersoaneFizice. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici