
Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale a publicat recent un comunicat de presa prin care anunta ca Guvernul a stabilit conditiile pentru intrarea in somaj tehnic si a reglementat depunerea online a documentelor pentru obtinerea unor beneficii sociale pe perioada starii de urgenta.
Guvernul a aprobat Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinata de raspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.
Cum va fi acordat somajul tehnic
Guvernul a stabilit ca in timpul starii de urgenta, pentru perioada suspendarii contractului individual de munca din initiativa angajatorului, in cazul intreruperii temporare a activitatii, indemnizatia de care beneficiaza salariatii sa fie suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj.
Atentie!
Nivelul indemnizatiei va fi de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat platit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din câstigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2020.
De somaj tehnic vor beneficia salariatii anagajatorilor care indeplinesc una din urmatoarele conditii:
a) intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate si detin Certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prevazut la art. 12 din Decretul Presedintelui României nr. 195/2020. Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza certificatul de situatii de urgenta conform metodologiei aprobata prin ordin.
Cartea Verde a Contabilitatii
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevazuta pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
Decontarea sumelor platite cu titlu de indemnizatie, din bugetul asigurarilor pentru somaj, se face in cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor, iar aceste sume se reintregesc din fonduri externe nerambursabile prin Ministerul Fondurilor Europene, in limita sumelor alocate pentru aceasta interventie si in conformitate cu prevederile si regulile de eligibilitate ale Programului Operational Capital Uman.
Prevederi ale OUG cu privire la acordarea, in continuare, a stimulentului de insertie si indemnizatie de sprijin prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia pentru cresterea copiilor.
Guvernul a stabilit ca aceste drepturi sa nu inceteze in situatia in care parintele, ca urmare a instituirii masurilor generate de starea de urgenta, se afla in situatii de suspendare sau chiar de incetare a raportului de munca sau de serviciu prin restructurarea/restrângerea activitatii angajatorului. Acordarea drepturilor, in aceste conditii, se realizeaza pe o perioada de 90 zile, dupa aceasta perioada urmând sa fie reanalizata situatia si sa se aplice prevederile legale corespunzatoare.
Posta electronica- principal mijloc de comunicare intre cetatean si autoritatea administratiei publice centrale sau locale, in vederea stabilirii drepturilor la beneficiile de asistenta sociala.
Pot fi solicitate prin posta electronica: ajutorul social, alocatia pentru sustinerea familiei, alocatia de stat pentru copii, drepturile acordate in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, alocatia lunara de plasament, drepturile acordate in procedura adoptiei, ajutorul pentru incalzirea locuintei, indemnizatia lunara de hrana acordata in baza Legii nr. 584/2002 privind masurile de prevenire a raspândirii maladiei SIDA in România.
De asemenea, pe perioada starii de urgenta pot fi depuse prin posta electronica si cererile si documentele doveditoare pentru stabilirea si plata, in conditiile legii, a drepturilor banesti ce se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, precum si din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.
Masurile adoptate de Guvern vizeaza si beneficiile de asistenta sociala pentru copii si tineri, care au drept conditie frecventarea cursurilor scolare.
Astfel, alocatia de stat pentru copii, alocatia lunara de plasament si alocatia pentru sustinerea familiei se acorda fara intrerupere pe perioada instituirii masurilor de urgenta.
De asemenea, alocatia zilnica de hrana, de care beneficiaza copiii cu cerinte educationale special, se acorda pe perioada valabilitatii certificatului de orientare scolara fara a fi conditionata de numarul de zile de scolarizare si de prezenta scolara.
Totodata, pentru a evita deplasarea persoanelor cu afectiuni grave, care au concedii de peste 90 de zile, respectiv peste 183 de zile, a fost reglementata eliberarea si decontarea certificatelor de concediu medical, care cuprind a 91-a zi sau depasesc 183 de zile, acordate in perioada starii de urgenta, fara avizul medicului expert al asigurarilor sociale.
Impactul financiar estimat pentru aplicarea masurilor de urgenta stabilite de Guvern este de 2.036.000 mii lei.
Sursa: Ministerul Muncii si Protectiei Sociale
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Facilitati de suspendare la plata a obligatiilor aferente creditelor in contextul actualInregistrari contabile in cazul indemnizatiei de SOMAJ TEHNIC. Studiu de cazDecontarea unei parti din salariu sau a Somajului Tehnic in luna iunie 2020. Baza legalaAgentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca vor prelua solicitarile pentru obtinerea somajului tehnicObligatii declarative privind indemnizatia de SOMAJ TEHNIC platita din fondurile angajatoruluiUltimele articole
Declaratia 112 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareDeclaratia 112 - Ghid Complet: Obligatii, Sanctiuni si ModelFirmele din agricultura si industria alimentara vor plati un salariu minim de 3.000 lei angajatilorGuvernul anunta noi masuri pentru sprijinirea mediului de afaceri: Kurzarbeit, SOMAJ TEHNIC si ajutor de 400.000 euro pentru IMM-uriFirmele afectate de razboi care beneficiaza de SOMAJ TEHNIC pot obtine pana la 4.571 lei de la stat pentru fiecare salariatSfaturi de la experti
Asociere in participatie ONG si SRL
Intrebare: Din ce am inteles, daca va exista o asociere in participatie intre ONG si SRL, ONG va putea sa inregistreze pe cheltuiala, pe baza Decontului pentru operatiuni in participatie, sumele virate SRL-ului pentru sustinerea realizarii...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Inchiriere bunuri pe teritoriul Romaniei. Furnizor UE
Intrebare: Tinand cont de faptul ca serviciul de inchiriere este prestat pe teritoriul Romaniei, exista obligatia de a depune declaratia 017 pentru inregistrarea contractelor de servicii prestate de nerezidenti pe teritoriul Romaniei?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Impozit pe profit. EXEMPLU util de calul pentru profitul aferent trim. III 2025
Bon fiscal. Cum sa procedati daca NU ati emis la timp bonul fiscal la incasarile cu cardul
Partidele politice sunt obligate sa transmita SAF-T? Ce spun specialistii
Case de marcat electronice. Cum sa procedati daca ati OMIS emiterea Raportului Z intr-o zi
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA