Proiectul de hotarare are ca obiect modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, precum si modificarea Hotararii Guvernului nr.520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si a Hotararii Guvernului nr. 634/2015 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice in vederea aplicarii prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.77/2017 privind infiintarea Centrului National pentru Informatii Financiare.
Prin prezentul proiect de act normativ se propun urmatoarele:
A. La Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice
1. In cadrul aparatului propriu al Ministerului Finantelor Publice se infiinteaza Centrul National pentru Informatii Financiare, structura fara personalitate juridica organizata la nivel de directie generala, prin reorganizarea Directiei generale a tehnologiei informatiei si preluarea activitatii in domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor, precum si a numarului de posturi si personalului aferent acestei activitati, inclusiv a activitatii de imprimare rapida, posturilor si personalului aferent, de la aparatul central al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, de la Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili, de la Agentia Nationala pentru Achizitii Publice si de la Comisia Nationala de Prognoza.
Centrul National pentru Informatii Financiare va coordona in mod direct activitatea din domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice.
In acest context, proiectul de act normativ prevede:
Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB
Manual de politici contabile - Stick USB
- operarea si dezvoltarea sistemului informatic pentru a asigura serviciile de specialitate in domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor necesare pentru indeplinirea atributiilor Ministerului Finantelor Publice si institutiilor din subordine, atat in relatiile dintre acestea, cat si in relatiile cu contribuabilii, precum si a serviciilor tehnice necesare pentru interoperabilitate in administratia publica aferente acestora;
- asigurarea suportului de specialitate in domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor necesar pentru implementarea proiectului derulat de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala in baza acordului de imprumut ratificat prin Legea nr.212/3013, cu modificarile ulterioare;
- posibilitatea punerii la dispozitia entitatilor publice, cu titlu gratuit, de servicii de tehnologia informatiei si comunicatiilor daca sunt indeplinite in mod cumulativ anumite conditii;
- coordonarea in mod direct a activitatii persoanelor si structurilor de tehnologia informatiei si comunicatiilor din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice;
- initierea si derularea, in conditiile legii, in mod centralizat, a achizitiilor publice pentru echipamente, bunuri si servicii din domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor pentru Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili, Agentia Nationala pentru Achizitii Publice si Comisia Nationala de Prognoza, in baza referatelor de necesitate si a specificatiilor tehnice intocmite de catre Centrul National pentru Informatii Financiare, achizitiile aflate in curs de derulare urmand a fi finalizate de catre fiecare institutie care le-au initiat.
2. Avand in vedere prevederile H.G. nr. 799/2014 privind implementarea Programului operational Ajutorarea persoanelor defavorizate, potrivit carora Autoritatea de Certificare si Plata a fost desemnata Autoritate de certificare si plata pentru acest program, se completeaza atributiile ministerului in domeniul fondurilor europene, respectiv al fondului european de dezvoltare regionala, fondului social european, fondului de coeziune, fondului de ajutor european destinat celor mai defavorizate persoane, pentru perioada de programare 2014-2020.
3. Avand in vedere prevederile art.8 din O.U.G nr.88/2012 privind cadrul institutional pentru coordonarea, implementarea si gestionarea asistentei financiare acordate Romaniei prin Mecanismul financiar al Spatiului Economic European si prin Mecanismul financiar norvegian pe perioada de programare 2009 – 2014, cu modificarile si completarile ulterioare, prin care Unitatea Centrala de Armonizare pentru Auditul Public Intern este desemnata ca Autoritate de Audit, atat in ceea ce priveste Mecanismul Financiar SEE 2009 – 2014, cat si in ceea ce priveste Mecanismul Financiar Norvegian 2009-2014, precum si faptul ca incepand cu anul 2017 vor fi demarate actiunile legate de procedurile de inchidere ale programelor finantate si va fi necesara semnarea declaratiilor de inchidere ale acestora de catre reprezentantul legal al ministerului, se completeaza functiile ministerului cu cea de Autoritate de Audit pentru Mecanismul Financiar SEE, Mecanismul Financiar Norvegian si Programul de Cooperare Elvetiano-Roman conform regulamentelor proprii aferente fiecarui mecanism.
In acest context, se introduc noi atributii ministerului, respectiv:
- evaluarea conformitatii sistemelor de management si control si verificarea modului in care functioneaza sistemele de management si control la nivelul institutiilor implicate in derularea Programelor aferente Mecanismului Financiar SEE, Mecanismului Financiar Norvegian si Programului de Cooperare Elvetiano-Roman;
- desfasurarea de misiuni de audit operational al proiectelor aprobate in cadrul programelor finantate prin Mecanismul Financiar SEE, Mecanismul Financiar Norvegian si Programul de Cooperare Elvetiano-Roman;
- derularea activitatilor de inchidere a programelor si transmiterea catre Comitetul Mecanismului Financiar, pentru Mecanismul Financiar SEE si Ministerul Afacerilor Externe Norvegian, pentru Mecanismul Financiar Norvegian, a unei declaratii de inchidere care sa evalueze valabilitatea cererii de plata a soldului final solicitat in Raportul final al programului;
- elaborarea strategiei de audit pentru Mecanismul Financiar SEE si pentru Mecanismul Financiar Norvegian;
- elaborarea raportului anual de audit aferent programelor auditate in anul de referinta si emiterea unei opinii cu privire la functionarea eficace a sistemului de management si control, astfel incat sa ofere o asigurare rezonabila ca declaratiile de cheltuieli efectuate sunt corecte si tranzactiile ce stau la baza acestora sunt legale si corecte.
4. Totodata, atributiile Ministerului Finantelor Publice se completeaza si cu urmatoarele:
- fundamenteaza, elaboreaza si propune proiectul de buget pentru alocarea resurselor financiare necesare functionarii ministerului;
- monitorizeaza executia bugetara pentru activitatile din domeniul sau de activitate si ia masuri operative pentru achitarea tuturor obligatiilor de plata, in limita fondurilor aprobate;
- intocmeste situatiile financiare trimestriale si anuale pentru activitatea aparatului propriu al ministerului si centralizate la nivel de ordonator principal de credite.
5. Reorganizarea Serviciului administrarea participatiilor statului din cadrul Directiei generale management al domeniilor reglementate specific in Directia pentru administrarea participatiilor statului. Aceasta va coordona actiunile si demersurile statului ca actionar in societatile si entitatile in care statul este reprezentat ca actionar prin Ministerul Finantelor Publice. Personalul si atributiile Serviciului administrarea participatiilor statului vor trece in coordonarea noii directii. Totodata, noua directie va prelua si atributiile similare derivand din calitatea de actionar al statului la doua entitati care urmeaza sa fie create in scopul dezvoltarii sustenabile, in conformitate cu Programul de Guvernare, si anume Banca Nationala de Dezvoltare si Fondul Suveran de Dezvoltare si Investitii. Astfel, personalul noii directii va fi implicat in activitatea de monitorizare a entitatilor/societatilor de stat, a performantei acestora si a incadrarii in strategiile specifice, precum si in cea de elaborare a pozitiilor si mandatelor pentru ordinea de zi a sedintelor adunarilor generale ale actionarilor ale societatilor respective, nefiind implicat in activitatea de creare a cadrului de reglementare si functionare a acestor entitati/societati (ex: elaborarea cadrului legal si procedural aferent Bancii Nationale de Dezvoltare si Fondului Suveran de Dezvoltare si Investitii). Prin crearea acestei directii va fi gestionata in mod unitar aceasta activitate foarte specifica care vizeaza activitatea unor institutii foarte complexe, cu un specific aparte (ex: FSDI si Banca Nationala de Dezvoltare), a unor institutii financiare (atat de credit - CEC si Eximbank cat si financiare nebancare - FNGCIMM aflate sub supravegherea BNR) cat si a altor entitati specifice (Loteria Nationala, Imprimeria Nationala si Fondul Roman de Contragarantare), realizandu-se sinergii din punct de vedere al competentelor specifice si a unui cadru de diseminare a experientelor acumulate, cu efecte pozitive asupra modului de indeplinire a atributiilor specifice.
B. Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala:
In vederea aplicarii prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.77/2017 privind infiintarea Centrului National pentru Informatii Financiare, se opereaza urmatoarele modificari:
1. eliminarea atributiilor referitoare la activitatea in domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor;
2. precizarea modalitatii de coordonare a structurii tehnologiei informatiei si comunicatiilor, ca structura coordonata metodologic de structurile de specialitate din aparatul propriu al ministerului;
3. stabilirea numarului maxim de posturi pentru aparatul propriu al Agentiei si structurile subordonate la 27.590, inclusiv presedintele, vicepresedintii si posturile aferente cabinetelor demnitarilor;
4. modificarea Anexei nr. 1 "Structura organizatorica a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala" ca urmare a eliminarii din anexa a Directiei generale de tehnologia informatiei, a Directiei tehnologia informatiei, comunicatii si statistica vamala si a Unitatii de imprimare rapida, care functiona la nivel de serviciu.
C. Hotararea Guvernului nr. 634/2015 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice:
1. stabilirea numarului maxim de posturi la 433, exclusiv demnitarul,
2. modificarea Anexei nr. 1 "Structura organizatorica a Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice" ca urmare a eliminarii din anexa a Compartimentului IT si a modificarii numarului maxim de posturi.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Sefa ANAF: "Lista alba" a celor mai buni contribuabili, aproape de implementareDotarea cu AMEF, obligatorie si la automatele comerciale. Ce amenzi risca contribuabilii in caz contrarCum arata noul proiect privind recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit?Contribuabili mici in urma noii selectii ANAF. Firmele pot opta sa transmita D406 din ianuarie 2023 sau din 2025Declarare clienti interni in D394. Cum declaram corect facturile cu TVA?Ultimele articole
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025Amanet. ANAF incepe verificari ample la casele de amanet. Peste 3.700 de firme sunt in vizorSAF-T si D406 in 2025. Ce verificari trebuie sa faceti inainte sa raportati in SAF-TNotificarea 800. Cand apare obligatia in relatia cu e-Factura + completarea corecta a formularuluiFacturi lipsa din RO e-Factura. Ce sa faci daca nu ajung la timpArticole similare
Atentie! Formularul 300 se modifica!Ministrul Finantelor confirma: Impozitele pe proprietate ar putea fi inghetateProtestul de la Ministerul Finantelor continua. Finantele din 10 judete sunt blocate si astazi16 propuneri pentru modificarea cazierului fiscal. Proiect MFPImpozitul pe gospodarie s-ar putea aplica, dar fara deduceri si fara consultanti fiscali!Ultimele articole
E-Factura. Bolos anunta posibilitatea extinderii perioadei pentru care NU se aplica sanctiuniEste oficial! Tichetele de masa vor fi impozitate cu CASS de 10%, insa NU vor mai putea fi acordate si in baniGuvernul a aprobat noile masuri fiscale, cu mici rectificari. Ce prevederi au fost MODIFICATEContabilii vor plati taxe la stat pentru fiecare CIM part-time daca nu cumuleaza o norma de 8 ore/ziMFP si UiPath aduc in administratia fiscala din Romania cele mai noi tehnologii de automatizare a proceselor repetitiveArticole similare
Codul fiscal 2011 - Titlul IX (partea a X-a)Proiect: ANAF actualizeaza categoriile pentru care platitorii de venituri au obligatia depunerii D205ANAF modifica Procedura privind stabilirea sumei de pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea ONG-urilorANAF: aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililorTitlul IX, Capitolul 3Ultimele articole
Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cerereaE-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitatiTaxa pe stalp, MODIFICATA din nou de Guvern. Cotele de impozitare vor fi de 0,5% respectiv 0,25%Lista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Bonul fiscal eronat. Poate fi corectat prin emiterea unui bon fiscal pe minus?Sfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA