Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificari fiscale 2024: Taxele CASS vor fi mai mari pentru anumite persoane fizice, incepand cu veniturile aferente anului viitor

21-Sep-2023
8874
Modificari fiscale 2024: Taxele CASS vor fi mai mari pentru anumite persoane fizice, incepand cu veniturile aferente anului viitor
Asa cum apare in noul Proiect de Lege privind unele masuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, pus in dezbatere publica de Ministerul Finantelor, Guvernul aduce mai multe modificari asupra CASS, mai ales pentru persoanele fizice.

Modificari fiscale 2024. Taxele CASS vor fi mai mari pentru anumite persoane fizice

Conform documentului, taxele CASS vor fi mai mari pentru persoanele fizice care obtin venituri independente, incepand cu veniturile aferente anului 2024. Este vorba despre aplicarea CASS-ului la un venit intre 6 si 60 de salarii minime brute. Masuri propuse:

a) Modificarea regimului aplicabil in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din activitati independente, astfel:

• Persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, altele decat cele realizate in baza contractelor de activitate sportiva, potrivit legii, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate pe fiecare sursa de venit, la o baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuala de venit, respectiv norma anuala de venit ajustata, dupa caz, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egala cu nivelul de 60 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul II. Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate.

Contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza de catre contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente, altele decat cele realizate in baza contractelor de activitate sportiva, potrivit legii, prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei anuale de calcul. Pentru declararea si plata contributiei de asigurari sociale de sanatate acesti contribuabili depun declaratia unica la termenele si in conditiile prevazute in cazul impozitului pe venit pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente.

In situatia in care baza de calcul, cumulata din una sau mai multe surse de venit din activitati independente, corespunzatoare veniturilor estimate/realizate sau pentru care s-a aplicat retinerea la sursa in cursul anului, dupa caz, este mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egala cu nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente datoreaza o diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara. Pentru calcularea si declararea acestei diferente de contributie de asigurari sociale de sanatate, persoanele fizice depun declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor.

Diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate nu se datoreaza in cazul in care, in anul fiscal precedent, persoana fizica a realizat venituri din: a) salarii si asimilate salariilor la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare in perioada in care au fost realizate veniturile; sau

b) din drepturi de proprietate intelectuale, din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit titlului II sau titlului III, din cedarea folosintei bunurilor, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, din investitii sau din alte surse, pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara. De asemenea, nu datoreaza diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate persoanele fizice care, in anul precedent, s-au incadrat in anumite categorii de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate expres mentionate de lege.

• In cazul veniturilor realizate in baza contractelor de activitate sportiva, platitorii veniturilor calculeaza contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de catre beneficiar, prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul.

Platitorul de venit retine contributia astfel stabilita, depune “Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate” (formular 112), efectueaza plata contributiei pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile in care a fost retinuta. De asemenea, platitorii de astfel de venituri au obligatia de a elibera persoanelor fizice beneficiare de astfel de venituri un document cu privire la nivelul contributiei de asigurari sociale de sanatate retinute la sursa, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent, pentru anul precedent, in vederea stabilirii de catre acestia a diferentei de contributie de asigurari sociale de sanatate, in plus sau in minus, dupa caz.

In situatia in care, in cursul anului de realizare a veniturilor, persoanele fizice realizeaza venituri din contracte de activitate sportiva de la mai multi platitori de venituri si contributia de asigurari sociale de sanatate retinuta la sursa, este mai mare decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egala cu nivelul de 60 salarii minime brute pe tara, acestea au obligatia recalcularii contributiei de asigurari sociale de sanatate, prin depunerea declaratiei unice pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor. Pentru diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate rezultata in plus, in urma recalcularii, avand in vedere faptul ca aceasta este deductibila la calculul impozitului pe venit, persoana fizica are obligatia calcularii, declararii si platii impozitului pe venit. Din modificarile propuse reiese faptul ca vor exista doua taxe CASS in cazul PFA-urilor. Adica o persoana care are activitate pe PFA, dar obtine si alte venituri extra( de ex. chirii sau alt investitii), va datora atat CASS pentru veniturile din PFA, cat si CASS pentru celelalte venituri. 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016