Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Neautorizare coduri CAEN. Amenzi de pana la 35.000 lei sau suspendarea activitatii in acest caz

05-Iun-2025
2486
Neautorizare coduri CAEN. Amenzi de pana la 35.000 lei sau suspendarea activitatii in acest caz

Orice firma inregistrata in Romania trebuie sa isi defineasca activitatile economice prin coduri CAEN, un sistem national de clasificare care reflecta domeniul de activitate principal si, eventual, activitatile secundare.

Incepand cu 1 ianuarie 2025, toate firmele vor trebui sa isi alinieze aceste coduri la noua clasificare CAEN Rev.3, potrivit unui ordin emis de Institutul National de Statistica. In acest context, apare o intrebare frecventa din partea antreprenorilor: este obligatoriu ca toate codurile CAEN inscrise in actul constitutiv sa fie si autorizate?

In cele ce urmeaza vom vedea care coduri CAEN trebuie autorizate, exceptiile si ce riscuri legale exista in cazul in care o firma desfasoara activitati fara autorizatie, pe langa amenzi sau suspendarea activitatii.

Ce sunt codurile CAEN

Codurile CAEN (Clasificarea Activitatilor din Economia Nationala) reprezinta un sistem de codificare utilizat in Romania pentru a identifica activitatea principala si, daca este cazul, activitatile secundare desfasurate de o firma.

Actualizarea codului CAEN - Rev.3

Mentionam ca incepand cu data de 1 ianuarie 2025, noua Clasificare a activitatilor din economia nationala - CAEN Rev.3 devine obligatorie pentru toti contribuabilii. Astfel, persoanele fizice si juridice vor trebui sa actualizeze codul CAEN al obiectului de activitate, conform prevederilor legale.

Actualizare cod CAEN rev 3. Anumiti contribuabili NU au obligatii suplimentare fata de ANAF

Contribuabilii care, potrivit legii, au obligatia inscrierii mentiunilor in registrul comertului, actualizeaza codul CAEN al obiectului de activitate potrivit prevederilor Ordinului ministrului justitiei nr. 2938/C/2024 privind masurile si procedurile pentru punerea in aplicare a Clasificarii activitatilor din economia nationala - CAEN Rev. 3, in ceea priveste persoanele fizice si juridice supuse inregistrarii in registrul comertului (...), publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.1323 din 30 decembrie 2024. 

In conformitate cu prevederile art.89 alin.(1) din Codul de procedura fiscala, modificarile intervenite in datele declarate initial de persoanele fizice, juridice sau de alte entitati care se inregistreaza potrivit legii speciale la registrul comertului se fac potrivit dispozitiilor legii speciale.

Ca urmare, aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa declare actualizarea codului CAEN al obiectului de activitate numai la registrul comertului.

Continuarea, dar si termenul limita pentru actualizarea codului CAEN 3, in ACEST articol>>

Cum se face autorizarea functionarii unei firme

Un contribuabil se intreaba daca este obligatoriu ca codurile CAEN pe care le avem definite ca activitate principala si cele pentru activitati secundare trebuie sa fie si autorizate. Ce ar putea risca daca nu le are autorizate?

Specialistul ne spune ca autorizarea functionarii presupune, conform Legii nr. 265/2022, asumarea de catre solicitant, prin declaratie pe propria raspundere, a faptului ca indeplineste toate conditiile legale pentru desfasurarea activitatilor declarate in obiectul de activitate, la sediul social, la punctele de lucru sau, dupa caz, la terti (art. 121 si 122).

Este obligatoriu sa fie autorizate toate codurile CAEN?

- NU este obligatoriu ca toate codurile CAEN inscrise in actul constitutiv (principal si secundare) sa fie autorizate daca activitatile respective nu sunt desfasurate in prezent.
- DA, este obligatorie autorizarea codurilor CAEN pentru activitatile efectiv desfasurate, fie ele principale sau secundare. Autorizarea se face prin depunerea declaratiei pe propria raspundere la Oficiul Registrului Comertului, prin intermediul formularului-tip.

Riscuri legale in cazul neautorizarii activitatilor desfasurate efectiv

Conform Legii nr. 296/2023, art. LVI alin. (4) si (9), desfasurarea unei activitati economice fara a fi organizat conform legii constituie contraventie si poate fi sanctionata:

  • cu amenda intre 5.000 si 35.000 lei, in cazul persoanelor juridice;
  • prin confiscarea bunurilor folosite, obtinute sau destinate activitatii ilicite;
  • in caz de repetare, cu suspendarea activitatii (transport, depozitare, comercializare) pentru pana la 15 zile.

Concluzie

Societatea poate avea in actul constitutiv mai multe coduri CAEN (activitate principala si secundare), dar are obligatia de a autoriza la ONRC acele coduri CAEN corespunzatoare activitatilor efectiv desfasurate.
In lipsa acestei autorizari, se poate considera ca activitatea este desfasurata in mod nelegal, ceea ce atrage riscuri semnificative: amenda, confiscare de bunuri si suspendarea activitatii.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Bilant de lichidare si reglementari cheie

    • Atunci cand o societate comerciala isi incheie definitiv activitatea, fie prin dizolvare voluntara, fie prin insolventa sau alte motive prevazute de lege, este obligatorie intocmirea bilantului de lichidare. Acest document reflecta imaginea patrimoniala a companiei inainte de radiere. Intocmirea corecta a bilantului de lichidare si respectarea cadrului legal sunt esentiale pentru protejarea administratorilor si lichidatorilor de raspundere personala si pentru asigurarea unei inchideri...» citeste mai departe aici

  • Radiere PFA in 2025. 4 etape importante pentru scoaterea casei de marcat din folosinta

    • Printre cele mai frecvente intrebari legate de inchiderea II sau PFA se numara cele referitoare la procedura de defiscalizare a casei de marcat. Multi contribuabili vor sa stie cum se scoate corect aparatul din uz, ce documente sunt necesare si daca acesta poate fi predat distribuitorului autorizat. Procesul implica interventia unei unitati service acreditate si notificarea ANAF pentru radierea definitiva a aparatului din evidentele fiscale. Avem acest caz concret. I.I., fara angajati, incheie...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende in 2025. Poate fi retinut si declarat chiar daca firma NU a platit dividendele catre asociati?

    • Distribuirea si impozitarea dividendelor reprezinta un aspect esential al gestionarii relatiilor financiare dintre societate si asociatii sai. Respectarea termenelor de declarare si plata a impozitului este obligatorie, indiferent de momentul efectiv al platii dividendelor catre asociati. In acest context, o societate care distribuie dividende in ianuarie 2025 catre asociati persoane fizice in valoare de 100.000 lei brut este corect sa retina, sa declare si sa plateasca impozitul pana in 25...» citeste mai departe aici

  • Codul CAEN. Ce trebuie sa stie firmele despre autorizarea codului CAEN in 2025 + declaratii necesare

    • Clasificarea activitatilor economice prin codurile CAEN reprezinta un element esential in organizarea si functionarea firmelor din Romania. Aceste coduri stabilesc clar domeniul de activitate al unei societati si constituie baza legala pentru desfasurarea operatiunilor economice. Astfel, autorizarea corecta a codurilor CAEN devine o etapa obligatorie pentru orice firma, indiferent de domeniul in care activeaza. Avem acest caz concret. Firma constructii, cod CAEN 4120 sau 4100 (din 2025),...» citeste mai departe aici

  • [PROCEDURA] Defiscalizare casa de marcat 2025

    • Defiscalizarea casei de marcat este un proces prin care se anuleaza inregistrarea fiscala a unui aparat de marcat electronic, situatie care poate aparea in mai multe contexte: inchiderea definitiva a activitatii comerciale, necesitatea inlocuirii echipamentului existent sau deteriorarea ireparabila a dispozitivului. Procesul implica parcurgerea mai multor etape obligatorii si presupune pregatirea unui set complet de documente justificative pentru a indeplini toate cerintele legale impuse de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016