Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Nerespectarea obligatiilor financiar-contabile. Amenzile s-au DUBLAT pentru firme

14-Mar-2024
1652
Nerespectarea obligatiilor financiar-contabile. Amenzile s-au DUBLAT pentru firme

Asa cum sustin consultantii PwC Romania, amenzile pentru nerespectarea obligatiilor financiar-contabile de catre firme au crescut destul de mult in ultima perioada. In unele cazuri au fost chiar dublate, conform modificarilor aduse Legii 82/1991 (Legea contabilitatii) prin OUG nr. 115/2023, mentioneaza Agerpres.



Conform consultantilor PwC Romania, toate modificarile prevazute in "Ordonanta trenulet" se aplica incepand cu situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar 2023.

"Modificarile cu cel mai mare impact vizeaza obligatiile privind existenta manualului de politici contabile si efectuarea inventarierii, scopul autoritatilor fiind acela de creste gradul de conformare voluntara si totodata de a sanctiona societatile care nu isi indeplinesc obligatiile statutare. Trebuie mentionat intr-adevar ca amenzile detaliate in articolul 42 din Legea contabilitatii nu au mai suferit modificari majore din 2011, iar unele chiar dinainte de 2008", mentioneaza Miruna Dragoman, Senior Manager PwC Romania, intr-o analiza transmisa marti AGERPRES.

Un prim pas in majorarea amenzilor aplicabile societatilor a fost facut odata cu Legea nr. 296/ 2023 prin care s-a eliminat facilitatea potrivit careia agentii economici sanctionati in baza Legii contabilitatii aveau posibilitatea de a achita, in termen de 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii procesului-verbal, jumatate din minimul amenzii.

"Inainte de modificarile din Ordonanta trenulet, o societate care detinea active si datorii sau efectua operatiuni economico-financiare fara sa le inregistreze in contabilitate putea fi sanctionata cu sume cuprinse intre 1.000 si 10.000 lei. incepand cu sfarsitul anului 2023, ea poate fi amendata cu sume cuprinse intre 2.000 si 20.000 lei, practic duble fata de nivelul anterior", precizeaza specialistul PwC Romania, citat intr-un comunicat remis, marti, AGERPRES.

Potrivit sursei citate, o alta modificare de impact este legata de existenta manualului de politici si proceduri contabile. Astfel, daca o societate nu respecta prevederile emise de Ministerul Finantelor Publice cu privire la aprobarea politicilor si procedurilor contabile, inainte putea fi sanctionata cu amenzi intre 300 si 4.000 lei, iar acum poate primi amenzi intre 4.000 si 10.000 lei.

"Existenta manualului de politici contabile este prevazuta si in Ordinul ministrului finantelor publice (OMFP) nr. 1802/ 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, dar obligatia de aprobare a politicilor si procedurilor contabile este reglementata in Legea Contabilitatii. Desigur, responsabilitatea le revine administratorilor care semneaza o declaratie ce se depune impreuna cu setul de situatii financiare anuale, declaratie prin care acestia confirma ca politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale sunt conforme cu reglementarile contabile in vigoare", a transmis Miruna Dragoman.

In general, o societate trebuie sa isi pregateasca inca de la infiintare manualul de politici contabile prin care detaliaza politicile si procedurile contabile pe care le va aplica in efectuarea operatiunilor financiar-contabile, tinand cont de specificul activitatii desfasurate. "Desigur, de-a lungul timpului manualul de politici si proceduri contabile trebuie actualizat astfel incat sa cuprinda modificarile aduse legislatiei in vigoare sau, dupa caz, eventualele schimbari cu privire la politicile contabile aplicate la nivelul societatii", se mai arata in analiza citata.

Preocuparea pentru manualul de politici contabile implica o recurenta redusa, insa nu acelasi lucru se poate spune despre procesul de inventariere. Conform legii, efectuarea inventarierii patrimoniului este obligatorie cel putin o data in fiecare exercitiu financiar, dar si in cazul fuziunii, divizarii, transformarii sau lichidarii unei societati.

Consultantii PwC Romania sustin ca efectuarea inventarierii anuale se refera la inventarierea tuturor elementelor patrimoniale si nu se limiteaza la elementele de active fixe sau stocuri, iar prevederi referitoare la inventariere se gasesc in OMFP nr. 1802/ 2014, dar si in OMFP nr. 2861/ 2009.

"Daca o societate nu efectueaza inventarierea patrimoniului cel putin o data pe an, incepand cu anul 2023 poate fi sanctionata cu amenzi intre 3.000 lei si 20.000 lei, fata de valorile anterioare cuprinse intre 400 si 5.000 lei. Este important de retinut ca in practica am observat ca documentele pregatite cu ocazia inventarierii patrimoniului sunt solicitate si in cadrul inspectiilor fiscale", se arata in analiza PwC Romania.

O alta modificare cu impact semnificativ este cea referitoare la sanctiunile/amenzile aplicate pentru nerespectarea prevederilor cu privire la utilizarea si tinerea registrelor de contabilitate si intocmirea si utilizarea documentelor justificative pentru toate operatiunile efectuate si inregistrate in contabilitate, dar si pastrarea si arhivarea acestora. Practic, prin modificarile aduse, amenzile se maresc de la 300 - 4.000 lei la valori cuprinse intre 2.000 lei si 20.000 lei. Conform legii contabilitatii, registrele de contabilitate obligatorii sunt registrul-jurnal, registrul-inventar, Cartea mare si balanta de verificare.

De asemenea, in anul 2023, prin Legea nr. 36/2023 au fost reduse anumite termene de arhivare de la zece la cinci ani. Astfel, registrele de contabilitate, documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate si bazele de date rezultatele in urma utilizarii sistemelor de contabilitate se vor pastra pe o perioada de cinci ani.

"Trebuie insa sa fim vigilenti cu privire la modalitatea de calcul a acestei perioade. Situatiile financiare si raportarile contabile se vor pastra zece ani. Nu sunt aduse modificari amenzilor pentru nedepunerea in termen a situatiilor financiare anuale sau a raportarilor contabile. Totusi, administratorii trebuie sa acorde o atentie sporita modalitatii de conformare la Legea contabilitatii, deoarece, in urma acestor modificari legislative, o societate comerciala cu un an financiar diferit de anul calendaristic, care are obligatia auditarii situatiilor financiare, dar nu si de a intocmi situatii financiare consolidate, daca nu respecta prevederile impuse de lege poate fi sanctionata cu pana la 60.000 lei (suma calculata pe valorile minime ale sanctiunilor), comparativ cu valorile anterioare de pana la 20.000 lei (luand in considerare si facilitatea de a plati jumatate din valoarea amenzilor in 15 zile)", au mai transmis specialistii companiei de consultanta fiscala.

PwC este o retea de firme prezenta in 151 de tari cu mai mult de 364.000 de profesionisti ce ofera servicii in domeniul auditului, consultantei fiscale si consultantei pentru afaceri.


Sursa: Agerpres

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016