Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noi reglementari privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare si a raportarilor contabile anuale

29-Dec-2020
4320
Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica, pe site-ul oficial, un nou Proiect de Ordin privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, precum si pentru reglementarea unor aspecte contabile - publicat in data de 7 decembrie 2020.
 
In referatul de aprobare regasim date importante despre cadrul de reglementare, dar si alte prevederi propuse prin proiectul de ordin:
 
I. Cadrul de reglementare
 
1. Aspecte referitoare la intocmirea si depunerea raportarilor contabile 
 
Potrivit art. 28 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) - (4) din lege au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale. 
 
Conform prevederilor art. 37 din aceeasi lege, pentru asigurarea informatiilor destinate sistemului institutional al statului, Ministerul Finantelor Publice poate solicita persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1) - (4) din lege sa depuna la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice o raportare contabila anuala, al carei continut se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice.
 
In baza acestor prevederi legale, anual, prin ordin al ministrului finantelor publice se reglementeaza conditiile de depunere la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice a situatiilor financiare anuale, respectiv a raportarilor contabile anuale intocmite de operatorii economici.
 
Prezentarea informatiilor in situatiile financiare anuale se efectueaza cu respectarea prevederilor reglementarilor contabile aplicabile, respectiv Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, sau Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
 
2. Alte aspecte reglementate prin proiectul de ordin
 
2.1. referitor la conturile privind plata defalcata a TVA
 
Prin Ordonanta Guvernului nr. 23/2017 a fost reglementata modalitatea de plata defalcata a TVA.
Sub aspectul raportarii contabile, acel act normativ a determinat introducerea in planul de conturi a unor conturi distincte, dedicate incasarii si platii TVA.
 
 
2.2. referitor la corelarea unor prevederi cuprinse in reglementarile contabile aplicabile operatorilor economici
 
Printre aspectele cuprinse in Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt si prevederile cu privire la Planul de conturi general, precum si continutul si functiunea conturilor contabile.
in ceea ce priveste functiunea conturilor contabile, parte componenta a reglementarilor mentionate, precizam ca la redactarea acesteia se are in vedere ca informatiile care definesc functiunea conturilor sa se regaseasca cu o formulare similara la ambele conturi (conturi corespondente) in care sunt contabilizate operatiunile economico-financiare.
 
 
II. Prevederi reglementate de proiectul de ordin
 
1. Aspecte referitoare la intocmirea si depunerea raportarilor contabile 
 
Structurarea proiectului de ordin este similara Ordinului ministrului finantelor publice nr. 3.781/2019 privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice si pentru reglementarea unor aspecte contabile, aplicabil pentru raportarile contabile de la 31 decembrie 2019.
 
Prin prezentul proiect se aduc clarificari referitoare la intocmirea situatiilor financiare anuale aferente exercitiului financiar 2020 si a raportarilor contabile anuale intocmite de operatorii economici pentru data de 31 decembrie 2020, precum si la depunerea lor la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice.
 
Astfel, sunt prezentate categoriile de situatii financiare anuale intocmite in functie de reglementarile contabile aplicabile, respectiv Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, sau Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
La elaborarea proiectului de ordin s-a avut in vedere tipul raportarii contabile pe care trebuie sa o intocmeasca operatorii economici, respectiv situatii financiare anuale sau raportari contabile anuale. 
 
Ca si in anii trecuti, urmeaza sa intocmeasca si sa depuna raportari contabile anuale:
 
- persoanele juridice aflate in lichidare, potrivit legii;
- subunitatile deschise in România de societati rezidente in state apartinând Spatiului Economic European;
- entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, in conditiile prevazute de legea contabilitatii, si care aplica reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare;
- entitatile care aplica reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
2. Alte aspecte reglementate prin proiectul de ordin:
 
2.1. referitor la conturile privind plata defalcata a TVA
 
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2019 privind modificarea unor acte normative si stabilirea unor masuri in domeniul agriculturii, precum si pentru aprobarea unor masuri fiscal-bugetare, a fost abrogata OG nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA.
in aceste conditii, nu se mai justifica pastrarea in planul de conturi a conturilor introduse in contextul OG nr. 23/2017.
 
 
2.2. referitor la corelarea unor prevederi cuprinse in reglementarile contabile aplicabile operatorilor economici
 
Prevederea in cauza priveste rezervele constituite potrivit legii. Astfel, in contextul contabilizarii acestora se propune ca prevederile cuprinse in reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, la functiunea contului 106 „Rezerve”, sa fie similare cu cele corespunzatoare aceluiasi element, regasite in functiunea contului 129 „Repartizarea profitului”.
 
 
Avand in vedere cele de mai sus, a fost elaborat prezentul proiect de Ordin al ministrului finantelor publice privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, precum si pentru reglementarea unor aspecte contabile. 
 
 
Pentru a vedea Proiectul de Ordin, click AICI««
 
Sursa: MPS

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016