Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal, modificate prin HG 653/2023. Au fost incluse 7 prevederi importante

17-Aug-2023
2447
Normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal, modificate prin HG 653/2023. Au fost incluse 7 prevederi importante

Administratia Judeteana a Finantelor Publice aduce la cunostinta contribuabililor ca au fost modificate si completate normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal prin Hotarârea Guvernului nr. 653/2023.

Actualizarea normelor metodologice de aplicare a articolelor referitoare la TVA din Codul fiscal a fost necesara pentru a se realiza o corelare a acestora determinata de modificarile aduse Codului fiscal prin O.G. nr. 16/2022, precum si prin Legea nr. 88/2023, care a introdus modificari referitoare la cotele de TVA/scutiri de TVA aplicabile unor dispozitive medicale, precum si la unele prestari de servicii efectuate catre unitati medicale.

Principalele prevederi se refera la :

1. Abrogarea alineatelor (1) si (2) ale pct. 37. Acestea se refereau la cota de 9% TVA aplicabila unor proteze medicale si accesorii ale acestora, precum si produselor ortopedice.

Conform Legii nr. 88/2023, de la data de 11.06.2023, acestea sunt scutite de TVA cu drept de deducere.

2. Se aplica 9% TVA pentru livrarea de bauturi, otet comestibil si inlocuitori de otet comestibil obtinuti din acid acetic, care se incadreaza la codurile NC 2201, 2202 si 2209 00, cu exceptia celor care se incadreaza la codurile NC 2202 10 00 si 2202 99.

3. Se introduce o explicitare a ”cazarii in cadrul sectorului hotelier” pentru care se aplica 9% TVA:

prin cazare in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara se intelege cazarea in structurile de primire turistica cu functiuni de cazare turistica prevazute la art. 2 lit. d) din OG nr. 58/1998;

cota redusa de taxa de 9% prevazuta la art. 291 alin. (2) lit. j) din Codul fiscal se aplica pentru tipurile de cazare in structurile de primire turistica cu functiune de cazare, prevazute la art. 21din OG nr. 58/1998;

in cazul cazarii cu mic dejun, cu demipensiune, cu pensiune completa sau cu «all inclusive», astfel cum sunt definite la art. 21 din OG nr. 58/1998, cota redusa de TVA se aplica asupra pretului total al cazarii, care poate include si bauturi alcoolice, precum si bauturi nealcoolice care se incadreaza la codurile NC 2202 10 00 si 2202 99.

orice persoana care actioneaza in conditiile prevazute la pct. 8 alin. (2) sau care intermediaza astfel de operatiuni in nume propriu, dar in contul altei persoane, potrivit art. 271 alin. (2) din Codul fiscal, aplica cota de 9% a taxei, cu exceptia situatiilor in care este obligatorie aplicarea regimului special de taxa pentru agentii de turism, prevazut la art. 311 din Codul fiscal.

4. Se introduce o explicitare a ”serviciilor de restaurant si de catering” pentru care se aplica 9% TVA:

  • prin servicii de restaurant si de catering se inteleg serviciile prevazute la pct. 18;
  • orice combinatie de bauturi alcoolice si nealcoolice, indiferent de concentratia alcoolica, este considerata bautura alcoolica.
  • pentru bauturile alcoolice, precum si pentru bauturile nealcoolice care se incadreaza la codurile NC 2202 10 00 si 2202 99, servite la restaurant sau oferite in cazul serviciilor de catering, se aplica cota standard de TVA, fara a se considera ca are loc o livrare separata de bunuri, oferirea de bauturi facând parte din serviciile de restaurant sau de catering.

5. Se aplica 5% TVA pentru livrarea de locuinte cu valoarea-limita de 600.000 lei (in loc de 450.000 lei), care cuprinde valoarea locuintei, inclusiv valoarea cotelor indivize din partile comune ale imobilului si a anexelor gospodaresti si, dupa caz, a terenului pe care este construita locuinta, dar exclude unele drepturi de servitute legate de locuinta respectiva.

6. Abrogarea alineatelor (7) si (8) ale pct. 38. Acestea faceau referire la modalitatea de aplicare a cotei reduse de 5% TVA pentru cazarea in cadrul sectorului hotelier si pentru serviciile de restaurant si catering.

7. Se introduc noi prevederi referitoare la aplicarea scutirii de TVA de la art. 294 alin.(5)-(7) introduse prin Legea 88/2023:

  • justificarea scutirii de taxa prevazute la art. 294 alin. (5) lit. a) din Codul fiscal pentru serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unitati spitalicesti din reteaua publica de stat, pentru care beneficiarul este unitatea spitaliceasca din reteaua publica de stat sau, dupa caz, institutia/autoritatea publica centrala sau locala, care asigura finantarea acesteia, potrivit legii, se realizeaza cu documentatia in baza careia sunt prestate aceste servicii, cum ar fi contractele incheiate cu beneficiarul.
  • Scutirea de taxa prevazuta la art. 294 alin. (5) lit. b) din Codul fiscal se aplica direct, prin facturare fara TVA, pentru livrarile de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii si echipamente de protectie, materiale si consumabile de uz sanitar, precum si pentru adaptarea, repararea, inchirierea si leasingul unor astfel de bunuri, efectuate catre unitati spitalicesti din reteaua publica de stat, pe baza declaratiei pe propria raspundere a reprezentantului legal al unitatii spitalicesti din care sa rezulte ca bunurile respective sunt destinate in mod normal utilizarii in domeniul ingrijirilor de sanatate sau pentru utilizarea de catre persoanele cu handicap, bunuri esentiale pentru compensarea si depasirea handicapurilor.
  • Pentru livrarile de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii si echipamente de protectie, materiale si consumabile de uz sanitar, precum si pentru adaptarea, repararea, inchirierea si leasingul unor astfel de bunuri, facturate catre o institutie/autoritate publica centrala sau locala, scutirea de taxa se aplica direct, prin facturare fara TVA, pe baza unei declaratii pe propria raspundere a reprezentantului legal al institutiei/autoritatii publice centrale sau locale respective din care sa rezulte ca bunurile/serviciile achizitionate sunt destinate unei unitati spitalicesti din reteaua publica de stat pentru care aceasta asigura finantarea si a declaratiei prevazute la alin. (2) a reprezentantului legal al unitatii spitalicesti din reteaua publica de stat beneficiare.
  • Scutirea de TVA pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii prevazute la art. 294 alin. (5) din Codul fiscal, efectuate catre unitatea spitaliceasca din reteaua publica de stat sau, dupa caz, catre institutia/autoritatea publica centrala sau locala care asigura finantarea acesteia, potrivit legii, in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a Legii nr. 88/2023 si data intrarii in vigoare a prezentei hotarâri, se aplica daca furnizorii/prestatorii fac dovada destinatiei bunurilor/serviciilor prin orice proba si mijloc de proba prevazute de lege, inclusiv prin, dar nu limitat la, contractele si declaratiile pe propria raspundere.

Baza legala: HG nr. 653/2023 pentru modificarea si completarea titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotarârea Guvernului nr. 1/2016 publicata in Monitorul Oficial al României partea I nr. 722/04.08.2023.


Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici