Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noutatile legislative cu incidenta in perioada 13-17 ianuarie 2020 (Buletin informativ ANAF)

22-Ian-2020
3266

Administratia Nationala de Administrare Fiscala a facut publica lista cu noutatile legislative, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Buletinul informativ cu numarul 3 din 20 ianuarie 2020 cuprinde mai multe acte normative cu incidenta fiscala.

Acestea sunt actele normative publicate si in Monitorul Oficial al Romaniei:

1. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1/2020 pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 3.265/2019 privind reguli de elaborare de catre institutiile publice a situatiilor financiare intocmite incepand cu finele trimestrului III al anului 2019, precum si de modificare si completare a altor acte normative in domeniul contabilitatii institutiilor publice (M. Of. nr. 17 din 13 ianuarie 2020)

Extras din Ordinul nr. 1/2020

ART I

1. La articolul 2, dupa alineatul (1^1) se introduc trei noi alineate, alineatele (1^2) - (1^4), cu urmatorul cuprins:
"(1^2) Situatiile financiare anuale se intocmesc de institutiile publice potrivit prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 129/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare ale institutiilor publice la 31 decembrie 2018 si pentru modificarea altor norme metodologice in domeniul contabilitatii institutiilor publice, cu modificarile ulterioare, si prevederilor anexei nr. 2 "Corelatii intre si in cadrul formularelor de situatii financiare anuale" la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.177/2018 pentru aprobarea Normelor metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare ale institutiilor publice la 31 decembrie 2017 si pentru modificarea altor norme metodologice in domeniul contabilitatii, cu modificarile si completarile ulterioare. 

Situatiile financiare anuale se depun la institutiile ierarhic superioare la termenele prevazute de Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

 (1^3) Situatiile financiare anuale prevazute la alin. (1^2) se transmit in format electronic la Ministerul Finantelor Publice si unitatile subordonate la termenele prevazute de lege, in vederea centralizarii si verificarii cu situatiile financiare realizate din sistemul national de raportare - Forexebug. 

(1^4) Ordonatorii principali de credite din administratia centrala transmit scanate prin email la directia de specialitate cu atributii in elaborarea situatiilor financiare agregate la nivelul subsectoarelor administratiei publice din Ministerul Finantelor Publice declaratiile scrise intocmite potrivit art. 30 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si raportul de analiza pe baza de bilant care cuprinde notele explicative la situatiile financiare anuale centralizate la nivelul acestora.

 Directiile generale regionale ale finantelor publice, respectiv administratiile judetene ale finantelor publice transmit scanate prin e-mail pe adresa directiei de specialitate cu atributii in domeniul elaborarii situatiilor financiare agregate la nivelul subsectoarelor administratiei publice din Ministerul Finantelor Publice rapoartele de analiza pe baza de bilant care cuprind notele explicative la situatiile financiare anuale centralizate pe ansamblul judetului, precum si precizari distincte privind declaratiile pe propria raspundere intocmite de ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale. 

Informatiile prezentate in rapoartele de analiza pe baza de bilant trebuie sa corespunda cu informatiile din situatiile financiare anuale transmise electronic." 

2. La articolul 2, alineatul (2^1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(2^1) Ministerul Finantelor Publice si unitatile subordonate isi exercita prerogativele de centralizare si verificare a raportarilor financiare lunare si a situatiilor financiare trimestriale si anuale ale institutiilor publice cu rapoartele realizate din sistemul national de raportare - Forexebug." 

3. La articolul 2, dupa alineatul (2^2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^3), cu urmatorul cuprins:

 "(2^3) Prevederile alin. (2^2) se aplica si pentru situatiile financiare anuale intocmite de institutiile publice la 31 decembrie 2019." 

2. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 5/2020 pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.482/2017 privind procedura si conditiile in care se realizeaza autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a expeditorilor inregistrati si a importatorilor autorizati (M. Of. nr. 23 din 14 ianuarie 2020)

Extras din Ordinul nr.5/2020

ART. I 

1. La articolul 1, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"(2) Prin exceptie de la alin. (1), autorizarea antrepozitelor fiscale pentru productia exclusiva de vinuri realizata de catre contribuabili, altii decat contribuabilii mari si mijlocii stabiliti conform reglementarilor in vigoare, micile distilerii prevazute la art. 353 din Codul fiscal, micile fabrici de bere independente prevazute la art. 349 din Codul fiscal, precum si a destinatarilor inregistrati prevazuti la art. 371 alin. (2) din Codul fiscal se face prin comisii teritoriale pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate, constituite la nivelul structurilor teritoriale ale directiilor generale regionale ale finantelor publice, denumite in continuare comisii teritoriale;

2. La articolul 2 dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins: "(1^1) Prin exceptie de la alin. (1), in cazul solutionarii cererilor operatorilor economici mari contribuabili care isi desfasoara activitatea in raza teritoriala a Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti, componenta comisiei este formata din:
1. Directorul general al Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti - membru, presedinte
2. Directorul general adjunct al Directiei Generale a Vamilor - membru, vicepresedinte
3. Directorul general adjunct colectare al Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili – membru
4. Directorul general adjunct inspectie fiscala al Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili – membru
5. seful structurii juridice din cadrul Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili - membru

3. La articolul 3, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins: "(1^1) Prin exceptie de la alin. (1), -in cazul solutionarii cererilor operatorilor economici mari contribuabili care isi desfasoara activitatea in raza teritoriala a Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti, componenta comisiei teritoriale este urmatoarea:
1. seful biroului vamal de interior - membru, presedinte
2. seful serviciului de specialitate din cadrul Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili – membru
3. Reprezentantul Serviciului juridic din cadrul Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili – membru
4. seful Serviciului autorizari din cadrul Directiei Generale a Vamilor – membru
5. Persoana desemnata de seful biroului vamal de interior cu atributii in domeniul miscarii produselor accizabile din cadrul biroului vamal de interior - membru 

Comisiile teritoriale pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate au competenta sa autorizeze contribuabilii administrati de catre structurile teritoriale ale directiilor generale regionale ale finantelor publice, precum si marii contribuabili care au sediul social in raza teritoriala a acestora, dupa caz. 

3. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 9/2020 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice privind deschiderea si repartizarea/retragerea creditelor bugetare din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetul Trezoreriei Statului, bugetul Fondului pentru mediu si bugetele locale, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 501/2013 (M. Of. nr. 16 din 13 ianuarie 2020)

Extras din Ordinul nr. 9/2020:

1. La articolul 1, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu urmatorul cuprins: "(3^1) Prin derogare de la prevederile alin. (2), exemplarul nr. 1 al cererilor pentru deschiderea de credite bugetare din bugetul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, capitolul 68.01 «Asigurari si asistenta sociala», titlul 57 «Asistenta sociala», se depune trimestrial, in ultima luna a trimestrului anterior, la nivelul prevederilor bugetare aprobate si repartizate pentru trimestrul respectiv."

2. in anexa nr. 1 la normele metodologice, nota *) se modifica si va avea urmatorul cuprins: "*) Pentru cererile pentru deschiderea de credite bugetare care se depun trimestrial se completeaza sumele corespunzatoare la nivel de trimestru." 

4. Ordinul ministrului finantelor publice nr. 56/2020 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice privind utilizarea si completarea ordinului de plata pentru Trezoreria Statului (OPT) si a ordinului de plata multiplu electronic (OPME), aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 246/2005 (M. Of. nr. 30 din 16 ianuarie 2020)

Extras din Ordinul nr.56/2020:

ART. I 

1. La articolul 6^1, dupa alineatul (1) se introduc doua noi alineate, alineatele (1^1) si (1^2), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Ordinul de plata multiplu electronic (OPME) poate fi utilizat de catre institutiile publice pentru efectuarea de plati din conturile deschise la unitatile Trezoreriei Statului potrivit calendarului stabilit prin ordin al ministrului finantelor publice.

 (1^2) Prevederile alin. (1^1) se aplica de catre Ministerul Finantelor Publice - activitate proprie ca institutie publica-pilot pentru toate platile efectuate incepand cu luna februarie 2020. in perioada in care Ministerul Finantelor Publice - activitate proprie are calitatea de institutie publica-pilot, intocmeste pentru toate platile efectuate si ordine de plata pentru Trezoreria Statului (OPT) pe suport hartie, pe care le depune la unitatea Trezoreriei Statului la care are conturile deschise." 

2. La articolul 6^1, alineatele (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(3) Formularul «Ordin de plata multiplu electronic (OPME)» poate fi descarcat prin accesarea «Punctului Unic de Acces» de pe site-ul Ministerului Finantelor Publice - Sistemul national de raportare Forexebug sau poate fi pus la dispozitie de catre unitatea teritoriala a Trezoreriei Statului la care sunt deschise conturile prevazute la alin. (1) si (1^1). Formularul «Ordin de plata multiplu electronic (OPME)» se completeaza si se depune on-line in Sistemul national de raportare Forexebug. 

(4) Persoanele impozabile prevazute la alin. (1), precum si institutiile publice prevazute la alin. (1^1) pot depune on-line formularul «Ordin de plata multiplu electronic (OPME)» completat, cu respectarea procedurii de functionare a Sistemului national de raportare Forexebug."

3. La articolul 6^1 alineatul (5), dupa litera a^1) se introduce o noua litera, litera a^2), cu urmatorul cuprins:
"a^2) in rubrica «Tip entitate» entitatile selecteaza optiunea «Entitate publica» sau «Alte entitati», dupa caz, corespunzator optiunii selectate in formularul «Fisa Entitatii» inregistrat conform prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.004/2013 pentru aprobarea procedurilor privind registrul entitatilor publice si registrul altor entitati, cu modificarile si completarile ulterioare;". 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016