
Raportul Special
realizat de specialisti
Printr-un nou Proiect de OUG propus de Ministerul Finantelor vor fi facute modificari asopra acordarii esalonarii la plata. Va fi introdusa o noua conditie, iar plafoanele sub care nu se acorda aceasta facilitate vor creste, in functie de categoriile de debitori.
Conform noului act normativ, se propune abrogarea art. 184 alin. (6) litera a) respectiv art. 2091 alin. (6) litera a) si completarea art. 186 alin. (1) precum si art. 2091 alineatul (8), dupa litera e) care reglementeaza conditiile pentru acordarea unei esalonari la plata de catre organul fiscal central, cu o noua conditie, respectiv contribuabilul sa nu fi beneficiat de o esalonare la plata acordata in temeiul Codului de procedura fiscala, care si-a pierdut valabilitatea, intrucat se impune restrictionarea posibilitatii de a mai beneficia de esalonare la plata clasica si simplificata, pentru acei debitori care au beneficiat deja si care nu au respectat conditiile de mentinere a valabilitatii acestora.
Initiatorii Proiectuliui de OUG fac precizarea ca, pentru debitorii care beneficiaza de esalonari la plata, legislatia prevede posibilitatea solicitarii suplimentarii esalonarii cu acele obligatii curente care nu pot fi achitate, precum si posibilitatea mentinerii esalonarii la plata, in cazul pierderii acesteia.
In plus, avand in vedere ca obligatiile fiscale declarate de catre contribuabili, indiferent ca vorbim de persoane fizice sau juridice au crescut fata de anul 2016, se propune modificarea art. 184 alin. (7) din Codul de procedura, intrucat se impune cresterea plafoanelor aferente obligatiilor fiscale sub care nu se acorda esalonare la plata.
Prin modificarea plafoanelor, se are in vedere descurajarea acumularii de obligatii fiscale restante, cu o vechime mai mare de 12 luni, tinand cont ca contribuabilii pot solicita pentru aceste obligatii, esalonare la plata in forma simplificata.
Astfel, noile plafoane reglementate sunt: a) 50.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de mare contribuabil; b) 25.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mijlociu; c) 10.000 lei, in cazul celorlalte categorii de debitori altele decat cele de la lit. a) si b), inclusiv persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent; d) 5.000 lei, in cazul debitorilor persoane fizice.
Prin urmare, un numar total de 2.025.496 contribuabili, nu pot beneficia de esalonare la plata, pentru un cuantum total al obligatiilor fiscale restante de 2.210,8 mil. lei, structurat astfel:
a) 439.329 contribuabili persoane juridice, nu pot beneficia de esalonare la plata, pentru un cuantum total al obligatiilor fiscale restante de 926,4 mil. lei; b) 1.586.167 contribuabili persoane fizice, nu pot beneficia de esalonare la plata, pentru un cuantum total al obligatiilor fiscale restante de 1.284,4 mil. lei.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Se propune si modificarea plafoanelor prevazute la art. 193 alin. (2), pentru debitorii care pot beneficia de esalonare la plata clasica fara constituire de garantii. Aceasta revizuire a plafoanelor are in vedere si cresterea plafoanelor sub care nu se acorda esalonare la plata clasica.
Astfel, noile plafoane reglementate sunt: a) 100.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de mare contribuabil; b) 50.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mijlociu;
c) 20.000 lei, in cazul celorlalte categorii de debitori altele decat cele de la lit. a) si b), inclusiv persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent; d) 10.000 lei, in cazul debitorilor persoane fizice.
Prin urmare, conform noilor plafoane pot beneficia de esalonare la plata clasica fara garantii un numar de 145.694 contribuabili, pentru un cuantum total de obligatii fiscale restante de 1.474,7 mil. lei, structurat astfel:
a) 59.751 contribuabili persoane juridice, pentru un cuantum total de obligatii fiscale restante de 881,9 mil. lei; b) 85.943 contribuabili persoane fizice, pentru un cuantum total de obligatii fiscale restante de 592,8 mil. lei.
In plus, se propune diminuarea perioadei in care contribuabilul trebuie sa achite obligatiile fiscale administrate de organul fiscal, nestinse la data comunicarii deciziei de esalonare la plata si care nu fac obiectul esalonarii la plata, precum si creantele stabilite de alte organe decat organele fiscale si transmise spre recuperare organelor fiscale, precum si amenzile de orice fel, pentru care au fost comunicate somatii dupa data comunicarii deciziei de esalonare la plata, prevazute la art. 194 alin. (1) lit. e) si f) si la art. 2094 alin. (1) literele e) si f) de la 180 zile la 90 zile.
Pentru a preveni acumularea de arierate si pentru a crea o conduita corecta a debitorilor care beneficiaza de esalonare la plata se propune modificarea art. 195 alin. (2) si art. 2095, alin. (2) din Codul de procedura fiscala intrucat se impune limitarea depunerii cererilor de modificare a esalonarii la plata, la una singura. in sustinerea necesitatii limitarii la o singura cerere, vine si faptul ca statul a reglementat deja un sprijin pentru achitarea obligatiilor curente, prin stabilirea unor termene suplimentare, conform art. 194 alin. (1), respectiv art. 2094 din Codul de procedura fiscala.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Compensare creante fiscaleScutiri de la executarea silita! Pe cine va proteja ANAF de poprire?Pasagerii sanctionati pentru necompletarea formularului PLF pot depune pana pe 14 noiembrie cererile prin care isi pot recupera baniiMasurile fiscal bugetare publicate in Monitorul Oficial. Ce prevede actul normativ?Ordonanta 17/2015 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea si completarea unor acte normative. Opinia consultantului fiscal Adrian BentaUltimele articole
Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFBonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineascaAccize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acestaCe modificari adopta Finantele in domeniul accizelor pentru combaterea evaziunii fiscaleLista contribuabililor bun-platnici a fost publicata pe portalul ANAFArticole similare
ESALONARE LA PLATA. Care sunt consecintele pentru neplata sumelor ?Norme actuale privind esalonarea la plata a obligatiilor fiscale restanteEsalonarea la plata simplificata 2021: procedura de acordare si documentele necesareFirmele care beneficiaza de esalonari la plata NU vor plati dobanzi si penalitati pentru datorii in timpul starii de alertaOrdinul 3834/2015 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea obligatiilor fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarareUltimele articole
Esalonarea simplificata. 4 schimbari introduse prin Ordinul 597/2025Esalonarea la plata clasica, MODIFICATA prin Ordinul 597/2025. Ce noutati vor apareaESALONARE LA PLATA 2025. Cum modifica ANAF procedura acordarii esalonarii la plata in forma clasica si simplificataImpozit pe dividende 2025. Poate fi solicitata ESALONARE LA PLATA pentru impozitul pe dividende?Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024Sfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA