
Raportul Special
realizat de specialisti
Intrebare
O societate din Romania, platitoare de TVA care face achizitii intracomunitare din Olanda (cod valid de TVA) primeste factura de achizitie cu valoarea bunului achizitionat plus taxe administrative. Cum trebuie declarat in decontul de TVA si in declaratia 390 achizitia de bunuri, precum si taxele administrative?
Raspuns
Dpvd contabil, punctul 50 si 51 din OMFP 3055/2009 privind Reglementarile contabile conforme cu Directivele Europene vaabil de la 01.01.2010, prevede obligativitatea evaluarii si inregistrarii bunurilor la data intrarii in entitate , pe baza costului de achizitie, cost in care se cuprind pretul de cumparare , taxele de import si alte taxe, cheltuieli de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective.
Dpvd fiscal, art.138 indice 1 din Codul Fiscal prevede ca baza de impozitare pentru achizitiile intracomunitare de bunuri se stabileste pe baza acelorasi elemente utilizate conform art. 137 pentru determinarea bazei de impozitare in cazul livrarii acelorasi bunuri in interiorul tarii.
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
Deci in cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri, baza de impozitare cuprinde elementele prevazute la art. 137 alin. (2) si nu cuprinde elementele prevazute la art. 137 alin (3) din Codul Fiscal.
Prin art. 137 alin. (2) se reglementeaza ca in baza de impozitare se includ impozitele si taxele datorate de o persoana impozabila in legatura cu o livrare de bunuri precum si cheltuieli accesorii cum ar fi: comisioanele, cheltuieli de ambalare, transport si asigurare, solicitate de furnizor cumparatorului.
Deci, taxele administrative intra in baza de impozitare a achizitiei intracomunitare efectuate numai in situatia in care acestea au fost prevazute prin contract ca un element de calcul al valorii bunurilor livrate. In situatia in care taxele administrative nu sunt incluse in valoarea bunului, acestea pot fi considerate operatiuni de natura prestarilor intracomunitare de servicii.
In aceste conditii, in functie de clauzele contractuale, pot exista doua tranzactii separate: o achizitie de bun si o achizitie de servicii.
Astfel, daca taxele administrative asa cum sunt detaliate prin contract pot fi considerate cheltuieli accesorii livrarii efectuate de catre furnizorul din Olanda, acestea nu reprezinta o tranzactie separata ci sunt parte componenta a achizitiei intracomunitare de care sunt legate, urmand aceleasi reguli referitoare la locul livrarii sau prestarii , cotele, scutirile ca si livrarea de care sunt legate.
Pentru achizitiile intracomunitare de bunuri efectuate, firma dvs. datoreaza T.V.A. prin aplicarea regimului de taxare inversa, la valoarea bunului achizitionat plus taxe administrative, inregistrata d.p.d.v. contabil prin formula 4426 = 4427 si evidentiata atat in jurnalul pentru vanzari cat si in jurnalul pentru cumparari in coloana de operatiuni supuse taxarii inverse.
Aceste sume se preiau in decontul de T.V.A. cod 300, la randul 5 si 5.1 respectiv 17 si 17.1 ,,Achizitii intracomunitare pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa), iar furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea intracomunitara?.
Daca cea de a doua tranzactie reprezentand taxe administrative care pot fi costuri de natura serviciilor accesorii transportului (incarcare, descarcare, manipulare) valoarea acestora se raporteaza prin decontul de TVA la randul 7 si 7.1 respectiv 19 si 19.1.
De asemenea, societatea are obligatia declararii tranzactiei in declaratia 390, prin inscrierea valorii totale a achizitiilor intracomunitare taxabile (inclusiv taxele administrative, ca parte componenta a achizitiei intracomunitare), pe fiecare furnizor in parte (conform art.156 indice 4, alin 3 lit.h din Codul Fiscal) la:
* sectiunea A - ?Achizitii intracomunitare de bunuri, achizitii care urmeaza transferurilor scutite, achizitii efectuate de beneficiarul livrarii ulterioare in cadrul unei operatiuni triunghiulare din alte state membre?;
* sectiunea S ,,Achizitii intracomunitare de servicii?.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Achizitie intracomunitara de bunuri. Lipsa document de transport. Cum declaram operatiunea?Achizitii servicii de consultanta din stat UE. Cum inregistram si declaram in D300 si D390?Serviciu de transport. Regim TVAAchizitie intracomunitara sub plafon. Cum se pot face achizitii fara inregistrarea ca platitor de TVA?Cod UIT generat cu valoare gresita. Cum sa procedati in acest cazUltimele articole
DECLARATIA 390. Se poate anula scutirea in cazul livrarilor intracomunitare daca NU depui sau depui incorect D390?Particularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele onlineD390 VIES in 2024. Formularul va avea un nou termen de depunere, stabilit prin ordin ANAFModificarile aduse Declaratiei 394 se aplica incepand cu operatiunile derulate de la 1 aprilie 2022Reguli si exceptii aplicabile in prestarea de serviciiArticole similare
Factura transport. Se include in Declaratia 394?Indrumare privind obligatiile fiscale: Lista intalnirilor ANAF cu contribuabilii (februarie 2020)Transfer active. Cum derulam corect operatiunea?MFP anunta o crestere spectaculoasa pentru economia Romaniei in contextul europeanComunicat privind obligatia declararii bonurilor fiscale cu valoarea sub 100 euroUltimele articole
Mijloace fixe. Cum sa le scoateti din evidenta + o MONOGRAFIE contabila utilaBon fiscal fara cod QR. Poate fi deductibil dupa data de 1 septembrie 2025?SAF-T si D406. Termenul de depunere este 30 septembrie sau 1 octombrie pentru luna august 2025?Garantie SGR in 2025. Ce trebuie sa stiti despre raportarea in D300 si codificarea SAF-TBon fiscal ANULAT. Mai trebuie declarat in D394? F4109 se depune in aceasta situatie?Sfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA