Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Operatiuni cu Olanda. Completare declaratia 390

17-Mai-2010
11098

Intrebare


O societate din Romania, platitoare de TVA care face achizitii intracomunitare din Olanda (cod valid de TVA) primeste factura de achizitie cu valoarea bunului achizitionat plus taxe administrative. Cum trebuie declarat in decontul de TVA si in declaratia 390 achizitia de bunuri, precum si taxele administrative?

Solutie oferita de Serviciul de
Consultanta al Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili .. detalii aici

Raspuns
Dpvd contabil, punctul 50 si 51 din OMFP 3055/2009 privind Reglementarile contabile conforme cu Directivele Europene vaabil de la 01.01.2010, prevede obligativitatea evaluarii si inregistrarii bunurilor la data intrarii in entitate , pe baza costului de achizitie, cost in care se cuprind pretul de cumparare , taxele de import si alte taxe, cheltuieli de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective.

Dpvd fiscal, art.138 indice 1 din Codul Fiscal prevede ca baza de impozitare pentru achizitiile intracomunitare de bunuri se stabileste pe baza acelorasi elemente utilizate conform art. 137 pentru determinarea bazei de impozitare in cazul livrarii acelorasi bunuri in interiorul tarii.

Deci in cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri, baza de impozitare cuprinde elementele prevazute la art. 137 alin. (2) si nu cuprinde elementele prevazute la art. 137 alin (3) din Codul Fiscal.

Prin art. 137 alin. (2) se reglementeaza ca in baza de impozitare se includ impozitele si taxele datorate de o persoana impozabila in legatura cu o livrare de bunuri precum si cheltuieli accesorii cum ar fi: comisioanele, cheltuieli de ambalare, transport si asigurare, solicitate de furnizor cumparatorului.

 Deci, taxele administrative intra in baza de impozitare a achizitiei intracomunitare efectuate numai in situatia in care acestea au fost prevazute prin contract ca un element de calcul al valorii bunurilor livrate. In situatia in care taxele administrative nu sunt incluse in valoarea bunului, acestea pot fi considerate operatiuni de natura prestarilor intracomunitare de servicii.

In aceste conditii, in functie de clauzele contractuale, pot exista doua tranzactii separate: o achizitie de bun si o achizitie de servicii.

Astfel, daca taxele administrative asa cum sunt detaliate prin contract pot fi considerate cheltuieli accesorii livrarii efectuate de catre furnizorul din Olanda, acestea nu reprezinta o tranzactie separata ci sunt parte componenta a achizitiei intracomunitare de care sunt legate, urmand aceleasi reguli referitoare la locul livrarii sau prestarii , cotele, scutirile ca si livrarea de care sunt legate.

Pentru achizitiile intracomunitare de bunuri efectuate, firma dvs. datoreaza T.V.A. prin aplicarea regimului de taxare inversa, la valoarea bunului achizitionat plus taxe administrative, inregistrata d.p.d.v. contabil prin formula 4426 = 4427 si evidentiata atat in jurnalul pentru vanzari cat si in jurnalul pentru cumparari in coloana de operatiuni supuse taxarii inverse.

Aceste sume se preiau in decontul de T.V.A. cod 300, la randul 5 si 5.1 respectiv 17 si 17.1 ,,Achizitii intracomunitare pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa), iar furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea intracomunitara?.

Daca cea de a doua tranzactie reprezentand taxe administrative care pot fi costuri de natura serviciilor accesorii transportului (incarcare, descarcare, manipulare) valoarea acestora se raporteaza prin decontul de TVA la randul 7 si 7.1 respectiv 19 si 19.1.

De asemenea, societatea are obligatia declararii tranzactiei in declaratia 390, prin inscrierea valorii totale a achizitiilor intracomunitare taxabile (inclusiv taxele administrative, ca parte componenta a achizitiei intracomunitare), pe fiecare furnizor in parte (conform art.156 indice 4, alin 3 lit.h din Codul Fiscal) la:

* sectiunea A - ?Achizitii intracomunitare de bunuri, achizitii care urmeaza transferurilor scutite, achizitii efectuate de beneficiarul livrarii ulterioare in cadrul unei operatiuni triunghiulare din alte state membre?;

* sectiunea S ,,Achizitii intracomunitare de servicii?.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016