Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Persoanele fizice vor putea redirectiona cei 3,5% din impozitul pe venit si catre intreprinderile sociale de insertie

18-Nov-2021
2125
Persoanele fizice vor putea redirectiona cei 3,5% din impozitul pe venit si catre intreprinderile sociale de insertie

Un nou Proiect legislativ aflat in dezbatere la Senat da posibilitatea persoanelor fizice de a redirectiona cei 3,5% din impozitul pe venit datorat statului si catre intreprinderile sociale de insertie. 

Contribuabilii persoane fizice pot dispune asupra unui procent de pana la 3,5% din impozitul anumitor venituri (salarii, pensii, chirii, dividende, drepturi de proprietate intelectuala, alte tipuri de venituri impozabile din activitati sportive, PFA-uri etc.), pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult pentru care se acorda deduced fiscale, conform Titlului IV din Codul fiscal.

Optiunea poate fi exercitata pentru una sau mai multe entitati, in limita plafonului de pana la 3,5% din impozitul pe venit, prin completarea Cererii 230 privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat sau a Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice (D212).

Noul proiect da posibilitatea ca cei 3,5% din impozitul de venit, asupra carora contribuabilii persoane fizice pot dispune, sa fie directionati catre sociale care incurajeaza infiintarea si functionarea intreprinderilor sociale de insertie va avea ca rezultat scaderea ratei somajului si va contribui la reducerea numarului de persoane aflate in risc de saracie si marginalizare sociala.

Imbunatatirea accesului pe piata muncii si cresterea ocuparii fortei de munca a persoanelor marginalizate vor avea efecte si de natura socio-economica prin reducerea saraciei, cresterea nivelului de trai si imbunatatirea starii de sanatate a acestor persoane. 

Toate aceste efecte duc, mai departe, la scaderea cheltuielilor bugetare cu aceste persoane, in special cele de ordin social: sanatate, somaj, justitie etc.

Initiatorii estimeaza o crestere a numarului de noi intreprinderi sociale de insertie, cu conditia adoptarii intregului set de propuneri legislative privitoare la intreprinderile sociale de insertie propose de initiatori, celelalte propuneri legislative avand ca obiect modificarea Legii economiei sociale, a Legii voluntariatului si a Codului administrativ.

Cererea 230 poate fi depusa la organul fiscal si de catre reprezentantul entitatii nonprofit/unitatii de cult beneficiare a sumei, caz m care contribuabilul va fi notificat de catre organul fiscal despre acest fapt.

Contribuabilul va recunoaste sau nu optiunea. Organul fiscal asteapta raspunsul 30 de zile de la data comunicarii notificarii, dar nu mai mult de 45 zile.

Organul fiscal va face plata celor 3,5% in termen de 90 de zile de la data depunerii cererii, dar nu mai tarziu de 90 de zile de la data expirarii termenului legal de exercitare a optiunii.

Indiferent de structura care face plata celor 3,5% din impozit - organul fiscal sau angajatorul/platitorul de venit - inainte de virarea celor 3,5%, aceasta are obligatia sa verifice daca entitatea nonprofit/unitatea de cult beneficiara figureaza in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale.

Conditiile pe care entitatile nonprofit sau unitatile de cult trebuie sa le indeplineasca pentru a se inscrie in Registrul entitatilor/unitatilor de cult:

a) desfasoara activitatea in domeniul pentru care a fost constituita;
b) a mdeplinit toate obligatiile fiscale declarative prevazute de lege;
c) nu are obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, mai vechi de 90 de zile de la scadenta/termen de plata;
d) a depus situatiile financiare anuale, prevazute de lege (conditia se considera indeplinita in cazul entitatilor/unitatilor de cult care, potrivit legii, nu sunt obligate sa intocmeasca si sa depuna situatii financiare anuale);
e) nu a fost declarata inactiva, potrivit art. 92 din Codul de procedura fiscala.

Pana la data de 10 a lunii urmatoare mcheierii fiecarui trimestru calendaristic, organul fiscal verifica, in evidentele proprii, daca entitatile/unitatile de cult inscrise in registru mai indeplinesc conditiile prevazute la pet. 4 lit. b)-e). Daca acestea nu mai indeplinesc conditiile, ele vor fi radiate din Registru.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016