PFA care NU mai are activitate. Ce obligatii fiscale ii revin?
In acest articol vom vedea explicatiile specialistului cu privire la o speta in care un titular a avut un PFA pana in 10 octombrie 2024, cand l-a inchis. Nu a avut nici un fel de activitate pe el.
In perioada 01.01.2024 - 12.08.2024, titularul a avut calitatea de somer, iar din 01.09.2024 angajat cu norma intreaga cu salariu minim. Ce taxe si ce valoare va trebui sa plateasca titularul pentru PFA-ul detinut pana in luna octombrie 2024?
PFA care NU mai are activitate. Ce obligatii fiscale ii revin?
Specialistul ne spune ca pentru situatia descrisa, in care titularul unui PFA in Romania a fost somer pana pe 12 august 2024 si apoi angajat cu norma intreaga cu salariu minim incepand cu 1 septembrie 2024, iar PFA-ul a fost inchis pe 10 octombrie 2024 fara sa fi avut activitate, obligatiile fiscale sunt urmatoarele:
1. Impozit pe venit: Nu datoreaza impozit pe venit pentru PFA, deoarece nu a realizat venituri din aceasta sursa.
2. Contributia de asigurari sociale (CAS): Nu datoreaza CAS, intrucat nu a realizat venituri egale sau mai mari decat 12 salarii minime brute pe an, conform Art. 148 din Codul fiscal.
3. Contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS):
Conform Art. 170 alin. (5) din Codul fiscal, chiar daca titularul PFA-ului nu a realizat venituri, datoreaza contributia de sanatate calculata la nivelul a 6 salarii minime brute pe tara.
Pentru anul 2024, salariul minim brut pe tara fiind de 3.300 lei, baza de calcul pentru CASS este 19.800 lei (3.300 lei x 6). Astfel, contributia de sanatate datorata este de 1.980 lei (10% din 19.800 lei).
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
Aceasta suma pentru CASS trebuie declarata si platita pana la data de 25 mai a anului urmator (2025).
Temei legal Legea 227/2015 privind Codul fiscal
Art. 64. - Cotele de impozitare
(1) Cota de impozit este de 10% si se aplica asupra venitului impozabil corespunzator fiecarei surse din fiecare categorie pentru determinarea impozitului pe veniturile din:
a) activitati independente;
Art. 148. - Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale datorate de persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b1)
(1) Persoanele fizice care realizeaza venituri din activitatile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b) si b1), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale la o baza de calcul stabilita potrivit alin. (4), daca estimeaza pentru anul curent venituri nete a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120.
(2) Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara sau de cel putin 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, se efectueaza prin cumularea veniturilor nete si/sau a normelor anuale de venit din activitati independente determinate potrivit art. 68 si 69, a venitului brut realizat in baza contractelor de activitate sportiva potrivit art. 681, precum si a veniturilor nete din drepturi de proprietate intelectuala determinate potrivit art. 72 si 73, care se estimeaza a se realiza in anul curent.
(3) Persoanele fizice care nu se incadreaza in plafonul de cel putin 12 salarii prevazut la alin. (2) pot opta pentru plata contributiei de asigurari sociale pentru anul curent in conditiile prevazute pentru persoanele care estimeaza ca realizeaza venituri anuale peste nivelul a 12 salarii minime brute pe tara.
Art. 155. - Categorii de venituri supuse contributiei de asigurari sociale de sanatate
(1) Contribuabilii la sistemul de asigurari sociale de sanatate, prevazuti la art. 153 alin. (1) lit. a) -d), datoreaza, dupa caz, contributia de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile din Romania si din afara Romaniei, cu respectarea legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, pentru care exista obligatia declararii in Romania, realizate din urmatoarele categorii de venituri:
b) venituri din activitati independente, definite conform art. 67;
Art. 170. - Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h)
(1) Persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), din una sau mai multe surse, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, la o baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuala de venit, respectiv norma anuala de venit ajustata, dupa caz, stabilite potrivit art. 68, 681 si 69, dupa caz, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egala cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120. La determinarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu se iau in considerare pierderile fiscale anuale prevazute la art. 118.
(5) In situatia in care baza de calcul prevazuta la art. 170 alin. (1), cumulata din una sau mai multe surse de venit din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), corespunzatoare veniturilor estimate/realizate sau pentru care s-a aplicat retinerea la sursa in cursul anului, dupa caz, este mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, persoanele fizice datoreaza o diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120 si depun declaratia prevazuta la art. 122 pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor.
Raspuns oferit in luna noiembrie 2024 de catre specialistii site-ului
PortalCodulFiscal.ro. Dati click
AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regim fiscal pentru servicii de radiologie dentara
Intrebare: Cabinet stomatologic la 31.10.2024 atinge pragul de 300.000 lei din incasari din servicii stomatologice. In varianta in care, in afara de activitatea propriu-zisa de asistenta si tratament stomatologic, firma a achizitionat si un aparat de radiologie dentara si presteaza si aceasta activitate in cadrul cabinetului stomatologic, este obligatorie inregistrarea ca platitor de TVA sau intreaga activitate este scutita de inregistrarea in scopuri de TVA?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Comisioane procesare plati
Intrebare: In raportul fiscal zilnic si in evidenta financiar-contabila, incasarile cu POS-ul sunt evidentiate la suma incasata cu cardul. In extrasul bancar, fara nicio explicatie, apare suma diminuata cu sumele retinute drept comision pentru serviciile firmei detinatoare a POS-ului, care nu imi emite factura pentru acestea. Am discutat cu ei si nu imi emit factura. Este legal?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Venituri din consultanta obtinute de un nerezident. Regim TVA si impozit pe nerezidenti
Intrebare: PFA achizitioneaza de la o persoana impozabila din Australia un curs de mentorat, care consta atat in punerea la dispozitie a unei platforme de invatare, cat si in consultanta. PFA va achita TVA pentru achizitia de servicii din tari non-UE, dar nu are obligatia de a solicita codul special de taxa prevazut de art. 317 din Codul fiscal. In schimb, va depune declaratia 301 (este corect?). Sunt necesare alte obligatii declarative sau impozite cu retinere la sursa si depunerea declaratiei 207?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Ajustare TVA ca urmare a inregistrarii in scopuri de TVA
Intrebare: La 30.09.2024 am devenit platitoare de TVA si am urmatoarele solduri: 371 = 96,561.68 378 = 22,508.55 Este corecta monografia pentru 01.10.2024? 4426 = 371 11,823.61 {(96,561.68 - 22,508.55) * 19% / 119%} 371 = 4428 20,376.86 {(96,561.68 - 11,823.61) + 22,508.55} * 19% 371 = 378 -8,553.25 (11,823.61 - 20,376.86) Soldurile vor fi: 371 = 96,561.68 378 = 13,955.30 4428 = 20,376.86
vezi AICI raspunsul specialistilor << Date raportate in RO e-Transport
Intrebare: In cazul unor transporturi internationale, generam cod UIT (cu toate datele transportului: furnizor, transportator, cod NC8, greutate bruta, neta etc.) in soft-ul nostru de contabilitate, dupa care il transmitem in SPV. Apoi, in aplicatia E-transport vedem codul UIT generat si il comunicam firmei de transport inainte de intrarea in vama. In aplicatia e-Transport mai trebuie facut ceva? Exista o indicatie ca UIT-ul generat este corect sau validat de catre ANAF?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<